4 צפייה בגלריה
נציב הצלב האדום ומשפחות החיילים
נציב הצלב האדום ומשפחות החיילים
נציב הצלב האדום ומשפחות גולדין, שאול, מנגיסטו וא-סייד
שישה נציגים של משפחות גולדין, שאול, מנגיסטו וא-סייד ביקרו אתמול (יום רביעי) במוסדות האו"ם בז'נבה כחלק ממאמץ משרד החוץ ונציגויות ישראל בעולם להעלות את המודעות הבינלאומית לסוגיית גופות החיילים ושני האזרחים החיים, המוחזקים על ידי חמאס ברצועת עזה.
"הגיע הזמן שגופי האו"ם יגלו שיש גם זכויות אדם לישראלים שלא עוצמים עין כבר תשע שנים", אמרו המשפחות לאחר שבדצמבר האחרון נפגשו עם האפיפיור פרנסיסקוס בוותיקן, "הגיע הזמן שתהיו קולניים ותפעילו לחץ על חמאס להחזיר את הבנים הביתה. חמאס מושפע מדעת קהל ומארגונים בינלאומיים בעלי השפעה - אתם צריכים לצאת בהצהרה ברורה ולאפשר להורים סגירת מעגל".
4 צפייה בגלריה
סגן נשיאת הצלב האדום
סגן נשיאת הצלב האדום
סגן נשיאת הצלב האדום ונציגי המשפחות
לאה גולדין, אמו של חלל צה"ל סגן הדר גולדין שגופתו מוחזקת על-ידי חמאס בעזה, סיפרה: "נפגשתי בז'נבה עם נציב זכויות האדם באו"ם. לפי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2474, על חללי צה"ל לשוב לישראל כצעד בונה אמון לפני כל הסכם. הנציב הבטיח שיפעיל את סמכויותיו גם על הרשות הפלסטינית ליישום החוק הבינלאומי להשבת הבנים. הגשתי בפניו את העובדות - הדר שלנו נחטף ונהרג כשחמאס הפר הפסקת אש הומניטרית שהושגה בחסות האו"ם".
היא הוסיפה: "לסגן נשיאת הצלב האדום אמרתי שהארגון כבר הצהיר במכתב מיוני 2017 כי הדר מוחזק על ידי החמאס, המחויב לפי החוק ההומניטרי לדווח ולהחזיר את החללים למשפחותיהם".
4 צפייה בגלריה
מפגש המשפחות עם האפיפיור בוותיקן
מפגש המשפחות עם האפיפיור בוותיקן
מפגש משפחות השבויים והנעדרים עם האפיפיור פרנסיסקוס בוותיקן, דצמבר האחרון
(צילום: שגרירות ישראל בוותיקן)
הביקור, שנערך ביוזמת ובתיאום המשלחת למוסדות האו"ם בג'נבה, התקיים במסגרת מושב הקיץ של המועצה לזכויות אדם. בין היתר נפגשו חברי המשלחת הישראלית עם הנציב האוסטרי החדש לזכויות אדם וולקר טורק וסגן נשיאת הצלב האדום הבינלאומי ג'ילה קארבונייר, וקיימו אירוע מיוחד באו"ם בנושא שבויים ונעדרים בשיתוף הקליניקה המשפטית של האוניברסיטה העברית והקונגרס היהודי העולמי. לאירוע הגיעו שגרירים ממדינות רבות שגילו עניין במשפחות הישראליות ושאלו אותן שאלות. טורק הבטיח למשפחות לבחון פרסום הצהרה הקוראת לחמאס להשיב את הבנים, ואמר כי צריך לחשוב כיצד להיות יצירתיים בעניין.
המשלחת קיימה שורת פגישות עם גורמים דיפלומטיים בז'נבה, בהם ראשי הנציגויות האמריקנית והגרמנית והקהילה היהודית באזור. זוהי נסיעתה השנייה בחודשים האחרונים של המשלחת לפגישות עם גורמים בכירים בתביעה למעורבותם בהפעלת לחץ על חמאס.
4 צפייה בגלריה
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
(צילום: אלבום פרטי)
שר החוץ אלי כהן ציין: "השבתם של ארבעת הישראלים לחיק משפחותיהם היא חובתנו הלאומית וכן משימה הומניטרית ומוסרית ראשונה במעלה. החזרת הבנים עומדת בראש סדר העדיפויות של משרד החוץ ושל נציגויות ישראל בעולם. בימים בהם דנה המועצה לזכויות אדם בהפרות זכויות אדם ברחבי העולם. יש לזכור ולהזכיר שישנם ארבעה ישראלים שזכויותיהם וזכויות משפחותיהם מופרות זה תשע שנים, וחובתם של הגופים ההומניטריים הבינלאומיים היא למלא אחר המנדט שלהם".
שולי דוידוביץ', מובילת המשלחת וראש חטיבת התפוצות במשרד החוץ, הדגישה את חשיבות סוגיית השבת הבנים. "זו משימה ערכית להוציא את כולם לפגישות עם מנהיגים וגופים בינלאומיים משמעותיים", אמרה, "כל משפחה מגיעה עם הסיפור האנושי שלה, כשהמסר הגדול הוא של כולן ביחד - וגם של כל אחת בנפרד: מדובר בארבעה בנים שנמצאים כבר תשע שנים הרחק מהבית. הבקשה של ההורים הייתה חד משמעית - מעבר להבעת סולידריות, הגיע הזמן שכל גופי האו"ם והמדינות החברות בארגון יוציאו הצהרות המפעילות לחץ על חמאס. אין פה תירוצים, זה לא עניין פוליטי אלא אישי ומשפחתי".