4 צפייה בגלריה
משגע את מערכת המשפט. הנאשם ברצח ובניסיון הרצח דוד בוקובזה
משגע את מערכת המשפט. הנאשם ברצח ובניסיון הרצח דוד בוקובזה
משגע את מערכת המשפט. הנאשם ברצח ובניסיון הרצח דוד בוקובזה
(צילום: חיים הורנשטיין)
בימים אלה מתנהל בבית המשפט המחוזי בבאר שבע תיק מורכב ונדיר מבחינה משפטית. דוד בוקובזה (52), הנאשם ברצח חברו אבי אלתר ובניסיון לרצוח את גרושתו לידיה, החליט לייצג את עצמו בהליכים המשפטיים. זאת לאחר פיטורים של עורכי דין פרטיים, והחלפה של עורך דין אחר עורך דין מהסניגוריה הציבורית, עד שבית המשפט שחרר את הסניגוריה מייצוגו.
בוקובזה חקר נגדית בעצמו את העדים שהביאה הפרקליטות, כולל את גרושתו, על אף שהוא נאשם בניסיון הרצח שלה, ואת חוקרי המשטרה והפסיכיאטר שהתבקש לתת חוות דעת בנוגע למצבו הנפשי. בוקובזה הגיש עשרות בקשות לבית המשפט, כולל בקשות חוזרות ונשנות לקבלת חומרי חקירה לא רלוונטיים, בקשות שלו נגד הפרקליטות ובקשת פסילה של ראש הרכב השופטים יעל רז לוי.

ההליכים המשפטיים הלכו והתארכו. במאי 2017 הגישה פרקליטות מחוז דרום את כתב האישום נגדו. ורק ביולי 2021, יותר מארבע שנים לאחר מכן, הגיעו לשלב הסיכומים בתיק לאחר הליך ניהול הוכחות מייגע. בוקובזה ביקש ארכה של חצי שנה כדי להגיש את הסיכומים בתיק, ובית המשפט נתן לו עד חודש דצמבר. הנאשם החל לכתוב את הסיכומים, בכתב יד, והגיש חלקים מהם לבית המשפט. זאת במקביל לבקשות נוספות, לקבל עוד ועוד חומרי חקירה.
מצב שבו נאשם ללא כל הכשרה משפטית מייצג את עצמו הוא נדיר, בוודאי כשמדובר בתיק כה חמור. כך, בית המשפט עצמו נאלץ להגן על זכויותיו של הנאשם, שעלול לפגוע בעצמו בהיעדר כל ניסיון משפטי. זאת כדי להימנע ממצב בו הוא יוכל לערער לבית המשפט העליון ולטעון לפגיעה שכזו לאחר תום ההליכים בבית המשפט המחוזי.
בחודש אוקטובר האחרון ניסה בוקובזה להתאבד. אין זה ניסיון ההתאבדות הראשון שלו. למעשה, לפי כתב האישום לאחר שניסה לרצוח את גרושתו, הוא נסע לירושלים והצית עצמו ברכבו מול בית המשפט העליון. הוא נפצע באורח אנוש אך שרד. למזלו, שרד בוקובזה גם את ניסיון ההתאבדות הזה תחת עיניהם של אנשי שירות בתי הסוהר. בשב"ס מסרו כי הם משקיעים את מירב המאמצים למניעת אובדנות וניסיונות אובדנות.
4 צפייה בגלריה
לידיה
לידיה
לידיה. הגרוש שניסה לרצוח אותה חקר אותה נגדית בבית המשפט
(צילום: טל שחר)
"מסיבות של צנעת הפרט לא נוכל להיכנס לפרטי האירוע", נמסר, "כבכל מקרה מסוג זה נעשתה בדיקה על מנת ללמוד ולהפיק לקחים. נמצא כי סגל בית הסוהר פעל בהתאם לפקודות ונהלים ואף הציל את חייו של העצור".
בעקבות מצבו הבריאותי והנפשי הודיע לבית המשפט כי הוא מבקש שהסניגוריה הציבורית תייצג אותו שוב בתיק. בנוסף, ביקש כי הם ינהלו עבורו הליך גישור, הליך אותו כבר ניהל בפני ביהמ"ש בעצמו ובו העלה כי במסגרת הסדר ייגזרו עליו 12 שנות מאסר. בפרקליטות סירבו לשמוע על עונש כה נמוך.
4 צפייה בגלריה
משפחתו של אבי אלתר: "השנים האחרונות - טלטלה נפשית"
משפחתו של אבי אלתר: "השנים האחרונות - טלטלה נפשית"
משפחתו של אבי אלתר: "השנים האחרונות - טלטלה נפשית"
"הנאשם אומר כי אין לו את כוחות הנפש והגוף להמשיך בניהול ההליך", כתב סגן הסנגורית הציבורית במחוז דרום, עו"ד דוד ויצטום, לבית המשפט המחוזי. מועד הגשת הסיכומים נדחה בהוראת בית המשפט העליון מחודש אוקטובר האחרון, לחודש דצמבר 2021. בשבוע הבא צפוי להתקיים דיון בעניין הייצוג המשפטי שלו.
בינתיים, מי שסובלים מהסחבת המשפטית הם הקורבנות. בני משפחתו של אבי אלתר, הנרצח, מסרו כי "המשפט מתנהל משנת 2017. אנחנו כל כך כואבים את מות אהובינו אבי, וממשיכים לכאוב את הכאב במהלך כל הדיונים בבית המשפט, בזמן שאנו יושבים מול האדם שלקח לנו את היקר מכל".
4 צפייה בגלריה
ניסה לרצוח את גרושתו והצית עצמו ברכבו מול בית המשפט העליון
ניסה לרצוח את גרושתו והצית עצמו ברכבו מול בית המשפט העליון
ניסה לרצוח את גרושתו והצית עצמו ברכבו מול בית המשפט העליון
(צילום: דוברות המשטרה)

"נאלצנו לראות אותו מחליף מספר לא מבוטל של סנגורים עד שהחליט לייצג את עצמו ולחקור בעצמו נפגעים ומעורבים באירוע. אין ספק שהשנים האחרונות היו טלטלה נפשית. יחד עם זאת אנו סומכים על הפרקליטות, אשר מלווה אותנו ברגישות ובמקצועיות רבה. לא נותר לנו אלא לקוות שגזר הדין יינתן בקרוב, ושבית המשפט ייתן את מלוא חומרת העונש". גרושתו ביקשה שלא להגיב.
נזכיר, בשנת‭ 2014 ‬חטף דוד בוקובזה את בנותיו ונסע איתן לתאילנד, לאחר שלידיה, אז בת זוגו, החליטה לפתוח בהליכי גירושים. הוא הורשע ונידון ל-‭17‬ חודשי מאסר בהסדר טיעון. אבל כאן לא הסתיימה הפרשה. כשהשתחרר, על-פי כתב האישום, יצא בוקובזה למסע נקמה. הוא ניסה לרצוח את גרושתו ולהצית את דירתה, ורצח את חברו אבי אלתר.
בסנגוריה הציבורית מסרו לאחר הפרסום כי "מדובר במקרה מורכב. לאחר שבית המשפט העליון הביע את עמדתו שעל בית המשפט המחוזי והסניגוריה הציבורית לשקול מחדש את ייצוגו של מר בוקבזה, ובעקבות פנייה של מר בוקובזה לבית המשפט בבקשה שהסנגוריה הציבורית תחזור לייצג אותו, מכיוון שמצבו הרפואי אינו מאפשר לו לייצג את עצמו, נקבע דיון בבית המשפט לשאלת המשך הייצוג בתיק".