3 צפייה בגלריה
יוסי קפלן
יוסי קפלן
יוסי קפלן
(צילום: טל שחר )
מרגע שהגיעה מגפת הקורונה לישראל היו בתי האבות והדיור המוגן אחד האתגרים המורכבים ביותר לטיפול מתוך ההבנה שהאוכלוסייה המבוגרת היא הפגיעה ביותר, גם מבחינת תחלואה קשה ומוות, וגם מבחינת הבדידות שנכפתה עליה בעקבות התפשטות הנגיף. למרות זאת, מתברר שגם בגל הרביעי, המדינה ממשיכה להיכשל בטיפול בהם. המחיר: חייהם ורווחתם הקשישים במוסדות הגריאטריים.
על רקע העלייה בתחלואה בקרב האוכלוסייה המבוגרת והחשש מסגר נוסף דיברנו עם הגרונטולוג יוסי קפלן, "פרויקטור הקורונה" של איגוד בתי האבות.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ביקור בבית אבות בירושלים
נפתלי בנט ביקור בבית אבות בירושלים
נפתלי בנט בביקור בבית אבות בירושלים בחודש שעבר
(צילום: אוליבייה פיטוסי)


אנחנו נמצאים בסבב הרביעי של המגפה, למדנו משהו? "בתחילת הקורונה אחת הטענות הקשות שלנו הייתה שאין סנכרון בין משרדי הממשלה השונים שמטפלים במוסדות הגריאטריים. משרד הרווחה מוציא נהלים, משרד הבריאות מוציא נהלים - הנחיות מנוגדות שמשתנות כל הזמן. זו הייתה הטענה שבגללה הקימו את 'מגן אבות ואימהות'. עכשיו, שנה וחצי אחרי, החוויה היא אותה חוויה. זו התנהלות הזויה. הכול נגוע בפוליטיקה, נמאס. אנחנו בשטח נפגעים מהשטויות האלה וצריך מישהו שהוא מחוץ למשחק הפוליטי ומעל המערכת שיידע לתת לנו מענה. זה היה אמור להיות התפקיד של פרופסור נמרוד מימון, אבל בפועל אין לו סמכויות, הוא יועץ".


מה קורה בשטח? "כולם מבינים שבתי האבות והדיור המוגן זה המקום הכי רגיש. ועדיין, משרד הבריאות ו'מגן אבות ואימהות' עובד בקצב שאינו תואם את המציאות. המשרד לא עומד בקצב של החיסונים. יש מערך של בדיקות מהירות, ביקשנו שיספקו לנו אותן, בטח לבתי אבות שיש בהם התפרצות. אנחנו מדברים על זה כבר ארבעה שבועות ועד היום זה לא קרה. אתמול עשיתי ניסוי: עשיתי בדיקת קורונה בדיור מוגן 'לב גנים' שאותו אני מנהל, ולאחר מכן לקחתי את הבן שלי לבדיקה בקהילה. הבן שלי קיבל תשובה הבוקר, אני עדיין לא קיבלתי אותה למרות שהיא נעשתה במוסד שנחשב בסיכון גבוה. בדיקות סקר זה אחד הכלים המהותיים וזה לא עובד כמו שצריך אם התוצאות לא מגיעות בזמן סביר. זה לוקח 48 שעות כשאנחנו צריכים לקבל אותן מיידית. אם יש בית שיש בו התפרצות הוא חייב להידגם מיידית, כי ביומיים נתוני ההדבקה יכפילו את עצמם. זה זמן מסוכן שצריך לחסוך אותו".

בשטח הקצב אחר

מרגיש כמו דז'ה-וו. "כן, אנחנו בעקומת למידה כאילו זה היה הגל הראשון. אנחנו נמצאים בסיטואציה שבה יש לא מעט הדבקות במחלקות סיעודיות ובמרכזים גריאטריים. 'מגן אבות ואימהות' נמצא תחת משרד הבריאות. בלי לפגוע באנשים שעובדים שם, הם כבולים להגבלות המשרד. הטענה שלנו כל הזמן חוזרת על עצמה - בשטח הקצב אחר. משרד הבריאות לא סומך עלינו כאנשי מקצוע, הוא יושב במשרדים ומחליט על תקנות וחוקים בלי לקחת אותנו בחשבון. בהקשר הזה אנחנו יכולים לעשות עבודה טובה יותר ממה שעושה הרגולטור. למה? כי הרגולטור הוא ספינה איטית וגדולה ואנחנו ספינת מרוץ. ואם אנחנו לא נגיב בזמן אנשים ימותו. צריך להבין את זה, ברגע שנכנסת פוליטיקה לתוך ניהול המלחמה, החיילים נפגעים. וזאת מלחמה".
יש לך דוגמה לניתוק הזה מהשטח? "קיבלנו ביום רביעי בלילה הנחיות שלפיהן בתי האבות צריכים לאפשר לאנשים שאינם מחוסנים לבקר את הוריהם. משפחות יבואו עם הדבר הזה וידרשו להכנס למחלקות סיעודיות. המנהל לא יאשר את זה ותיווצר בשטח מלחמה מיותרת. זו הנחיה שלא תואמת את המציאות כבר כמה שבועות".
3 צפייה בגלריה
מד"א חיסון קורונה בית אבות נתניה
מד"א חיסון קורונה בית אבות נתניה
חיסון לקורונה בבית אבות בנתניה
(צילום: רויטרס)
אתה חושב שצריך לאסור על לא מחוסנים להיכנס לבתי אבות? "אני חושב שמי שיכול להתחסן ובחר לא להתחסן לא צריך להיכנס למוסדות גריאטריים. אתה רוצה? קח את ההורה שלך אליך הביתה ותטפל בו בעצמך. אני לא צריך לסכן את כל הדיירים שלי בגלל שאתה בחרת שלא להתחסן. החיסון הוא קו ההגנה הראשון שלנו. בטח במרכזים גריאטריים ובמחלקות סיעודיות. בחרת לא להתחסן כי אתה מאמין לפייק ניוז, אין בעיה. אני יודע שאתה יותר מסכן את הדיירים שלי מאשר מי שמחוסן. אני לא אסכן בגללך את מי ששוכב במיטה ליד אבא שלך".

חושש מעלייה בתחלואה

מה צריך לעשות עכשיו? "צריך להפוך את 'מגן אבות ואימהות' למערך חוץ משרדי, כי צריך מישהו שלא מחויב לפוליטיקה המשרדית – איש מקצוע שיודע להזיז דברים. במקביל לסיים מהר ככל הניתן את חיסוני הקשישים ואנשי הצוות. זה היה צריך להיות אתמול, זה צו ההגנה שלנו".
במגמה הקיימת, מה התחזית שלך? "בטווח הקצר אם לא יסיימו את מערך החיסונים במוסדות אני בהחלט חושש מעלייה בתחלואה קשה. בטווח הארוך נראה שהחיסון השלישי הוא המגן שלנו".