החל מיום ראשון, 12 בפברואר, ישובו לפעול הרכבות בין חיפה לתל אביב בימי חול עד חצות (ולא עד 22:00 כיום), ושירותי הרכבת ישובו לפעול אחת לשעה לכל כיוון בימי שישי. כמו כן, שירות רכבות הלילה בצפון ישוב לפעול אחת לשעה.
2 צפייה בגלריה
תחנת רכבת חיפה מרכז השמונה
תחנת רכבת חיפה מרכז השמונה
תחנת רכבת חיפה מרכז השמונה
(צילום: עידו ארז)
מדובר בשדרוג משמעותי לתושבי הצפון. לפני סגירת הקווים למשל, כ-6,000 תושבים היו משתמשים ברכבת בימי שישי כדי להגיע למרכז. במשרדי רכבת ישראל בלוד הגיבו בשמחה לשינויים. "חיכינו לרגע הזה הרבה זמן", אמר אחד מבכירי רכבת ישראל, וטען כי "זה היה ידוע שבקרוב זה יקרה, והנה זה כאן ומרגיש כמעט כמו יום חג".
שירות רכבות הלילה יחזור בקו שיחל את נסיעתו בתחנת יצחק נבון בירושלים, שפעל בשנים האחרונות רק עד תל אביב (עם עצירה בנתב"ג), ויתרחב עד בנימינה, כשבדרך יעצור בהרצליה, נתניה וחדרה מערב. זאת בזמן שהקו בין נתב"ג לירושלים יהיה סגור בלילה שבין שלישי לרביעי בכל שבוע לצורך עבודות תחזוקה חיוניות במנהרות הקו.
בזכות השינויים תוקל במידה רבה מגבלת התנועה ברכבות שחשו תושבי הצפון בשלוש השנים האחרונות, מאז סגר הקורונה הראשון, שבמסגרתן לא פעל הקו בימי חול אחרי השעה 22:00, בימי שישי ובמוצאי השבת - כל זאת הודות להאצת פרויקט החשמול. נוסעי הרכבת נאלצו להתנייד בשעות אלה בתחבורה ציבורית חלופית שתוגברה מאזור חיפה למרכז, או לנסוע בשאטלים שהפעילה הרכבת מתחנת בנימינה לתל אביב.
למעשה, הרכבות שייסעו כעת בקו החוף יוכלו להיות גם רכבות חשמליות וגם רכבות דיזל. עם השלמת החשמול עד בנימינה, החברה חשמלה כ-60% מקוויה, מה שמאפשר לרכבת לעבוד יותר ביעילות במהלך התפתחות החשמול צפונה, וכעת יעבדו בלילות רק על מסילה אחת.
למרות החשמול, מרבית הרכבות שייסעו בקו בשלב ראשון יהיו רכבות דיזל, כאשר הרכבות החשמליות יחלו לפעול בימי שישי ובלילות, ויחליפו בהדרגה את מרבית רכבות הדיזל בקו עד סוף 2023. זאת בזמן ששאיפת רכבת ישראל היא לחשמל את כל הרשת עד 2026.
ההודעה על הפעלת הקו מחדש מגיעה בשבוע בו מדובר רבות על עבודות הרכבת בשבת. גורם בכיר במשרד התחבורה אמר היום ל-ynet כי הוא גאה באנשי המשרד והרכבת על שהשלימו את המשימה. "השקענו המון מאמץ ולחץ לפתוח בזמן, אבל כדי לפתוח את זה בזמן צריך היה לעמוד מול לחץ ציבורי, ולהתעקש לעבוד בסופי שבוע ובחגים בנמרצות יתרה כדי שזה ייפתח. פתיחת המקטע הזה פותח למעשה את כל הרכבת, משרת עוד קווים ונותן חופש תפעולי רחב יותר להנהלת הרכבת, שהוכיחה יכולת ביצוע בתנאי שהיא מקבלת גיבוי מהדרג המשרדי".
2 צפייה בגלריה
תחנת רכבת השלום תל אביב
תחנת רכבת השלום תל אביב
"עדיין לא יהיה אפשרי לנסוע במוצאי שבת". תחנת השלום תל אביב
(צילום: נדב אבס)

שמחה מהולה בחשש בעקבות השינויים

נדמה שההודעה של שרת התחבורה התקבלה בשמחה מהולה בחשש בקרב נוסעים וארגוני תחבורה. בארגון 15 דקות למשל בירכו על השלמת החשמול עד בנימינה, אך קשרו את הנושא לעניין השבת. "מדובר רק ב-60% מפרויקט החשמול ושהמלאכה עוד מרובה. לכן, אסור למנוע את העבודות בשבת", ציינו. "חשוב לזכור שהעבודות בכל לילה הן גג שמונה שעות, בעוד העבודות בשבת הן 36 שעות רצופות. כמה זמן ייקח יתר פרויקט החשמול אם העבודות יופסקו בשבת? אמנם מדובר בעניין הכרחי, אך יש לשאוף כמה שיותר לקיצור זמני העבודה כדי שהשירות לא ייפגע. יש להאיץ את הפרויקט בקצב מוגבר ולהשלים אותו במהרה כדי שכל תושבי ישראל, בפריפריה ובמרכז, יהנו משירות איכותי".
בארגון בארכבת הגיבו בחריפות. מעוז ינון, נציג הארגון, אמר כי "המצור על חיפה והצפון נמשך. בעקבות הלו"ז החדש מתברר שייקחו שנים עד שיחזור השירות לחיפה והצפון. מה שקרה היום הוא בשורה מעולות לתושבי בנימינה ודרומה, וגרועה למי שגר צפונית לה". עוד מסר מעוז כי "בנוסף, נפגע השירות הישיר בין מודיעין לירושלים - שנפתח בקול תרועה רמה לפני מספר חודשים. יש מי שמעלה את הסברה שעקב מחסור ברכבות חשמליות, מעבירים רכבות לקו החוף ומדללים בקו לירושלים. זה מזכיר את הימים שנפתח הקו לירושלים ולקחו רכבות מקו החוף - עוד פעם בשל מחסור ברכבות".
מעבר לארגונים, נוסעים שמשתמשים ברכבת נשמעו סקפטיים לגבי המהלך. שוהם שניר (47) מפרדס חנה, שמשתמש בשירותי הרכבת מזה 13 שנה, אמר ל-ynet כי הידיעה על החזרת הרכבות לחיפה משמחת, אך לא מספיקה במתכונת המוצעת. "עדיין לא יהיה אפשרי לנסוע במוצאי שבת. השעתיים שהוסיפו בימי חול לא ממש משפיעות והגיע הזמן לשוב למתכונת העבודה הרגילה. מה שכן, בתור אחד שנוסע אחת לחודש לחו"ל, אני שמח שאוכל להגיע לנתב"ג ברכבת".
יהודה רוס (27) מנתניה אמנם כבר נהנה היום מהרכבות החשמליות, אך טוען ששווה לבדוק כמה מהרכבות שפועלות בקו יהיו חשמליות. "הרכבות החשמליות מהירות יותר, אך הלו"ז של הרכבת מותאם לרכבות דיזל, ככה שיוצא לי הרבה לשבת בקרון של רכבת שעוצרת בתחנה בכדי לצאת בזמן הנקוב. אם לא מתאימים את הזמנים למהירות הרכבת, אתה בבעיה. כל היתרון של הרכבת החשמלית הוא שהיא מהירה הרבה יותר. בעצם לא מנצלים את היותה מהירה כי היא מחכה בתחנה", הסביר רוס.