יו"ר מרצ לשעבר זהבה גלאון התייחסה באולפן ynet להחלטתה להתמודד בבחירות על ראשות המפלגה, ואמרה: "אם מישהו היה מדבר איתי על זה לפני שבועיים, הייתי חושבת: 'מה יש לו? חם לו עכשיו בקיץ?', אבל בסופו של דבר הבנתי שאם מרצ תיפול ואני לא אבוא, לא אוכל להסתכל על עצמי במראה".
על חיבור אפשרי עם מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי, אמרה גלאון: "אנחנו ידידות טובות ואנחנו שתי נשים מנהיגות, ואני מאד מקווה שנעשה את זה. נכון שהעבודה מגדירה את עצמה מפלגת מרכז-שמאל, אבל ההבדלים היום הם דקים".
3 צפייה בגלריה
זהבה גלאון
זהבה גלאון
"הבנתי שלא אוכל להסתכל על עצמי במראה". זהבה גלאון
(צילום: יואב דודקביץ)
גלאון התייחסה לכך שאתמול כבר הוצגה כמנהיגת מרצ, אף שטרם ניצחה בפריימריז של המפלגה. "התלהבנו קצת הייתי אומרת. קודם כל הייתי מנהיגת מרצ ואני מועמדת לראשות מרצ ואני בטוחה שאני אבחר להיות מנהיגת מרצ. טעות, תוקנה - ממשיכים הלאה".
גלאון הסבירה מדוע החליטה לחזור לפוליטיקה לאחר הפסקה של מספר שנים. "עד לפני שבועיים זה לא היה בראש שלי, לא התכוונתי להתמודד בפריימריז של מרצ", הסבירה גלאון. "הנסיבות השתנו בשבועיים האחרונים. כדור השלג התגלגל. עיסאווי פריג' ניהל קמפיין לחזרתי לראשות מרצ והלחץ עליי גבר, וניצן הורוביץ התפטר ועיסוואי התפטר ותמר זנדברג התפטרה ואמרתי לעצמי, איך אני יכולה להסתכל על עצמי במראה?
"אנשים מראים לי סקרים שהיום מרצ מדשדשת על סף אחוז החסימה ואני עשויה להביא 5-6 מנדטים, אולי יותר, ואם מרצ תיפול ואני לא אבוא – איך אני אצא לרחוב? איך אני אסתובב עם הנכדים שלי ברחוב? ולא יכולתי ולא עמדתי בזה ואני שלמה עם ההחלטה שלי. כי בכל זאת יש לי אחריות, אני כל כך הרבה שנים סביב המערכת הפוליטית, במערכות הבחירות האחרונות למרות שפרשתי התייצבתי לצידה של מרצ. יש לי אחריות שיהיה כאן גוש שימנע את עלייתו של הגוש הביביסטי-משיחיסטי-כהניסטי".
3 צפייה בגלריה
יאיר גולן זהבה גלאון
יאיר גולן זהבה גלאון
יאיר גולן וזהבה גלאון
(צילום: קובי קואנקס, יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בהצהרה לתקשורת לאחר הניצחון בפריימריז לראשות מפלגת העבודה
מרב מיכאלי בהצהרה לתקשורת לאחר הניצחון בפריימריז לראשות מפלגת העבודה
"אני מקווה שנעשה את זה ונתחבר". מיכאלי
(צילום: נדב אבס )
גלאון התייחסה להתמודדות מול יאיר גולן. "מרצ היא מפלגה דמוקרטית, ואם יש מועמד אחד או יותר שמבקשים להתמודד – אז צריך להתמודד. אני בכלל לא רציתי להתמודד בפריימריז. לא כי רציתי שיתנו לי על מגש של כסף את המלוכה, ממש לא. שימשחו אותי בשמן, ממש לא. אני הולכת להימשח בנוצות וזפת ולהתמודד בפריימריז ולהיכנס למצב שכבר בכלל לא חלמתי שאהיה בו. פרשתי לפני כ-5 שנים מהכנסת והחיים שלי היו לא רעים".
-את חושבת שעכשיו יש יותר סיכוי לחיבור בין העבודה ומרצ? "מרב מיכאלי היא גם ידידה אישית שלי וגם מנהיגה מוערכת. היא הביעה התנגדות לחיבור הזה, אני מתכוונת להיפגש איתה ולספר לה את הסיבה שנכנסתי אל המירוץ. זה לא רק להציל את מרצ, זה לעשות חבירות כדי להרחיב את הגוש וכדי שתהיה כאן ממשלה בראשות לפיד כדי שביבי לא יחזור, זה דברים שנדבר עליהם. אני מבינה למה היא אומרת לא, בנסיבות אחרות אולי גם אני הייתי אומרת לא, אבל אין לנו את הפריבילגיה הזו לבדלנות עכשיו, אנחנו צריכים לעשות מאמץ מרוכז ואנחנו ידידות טובות ואנחנו שתי נשים מנהיגות ואני מאוד מקווה שנעשה את זה".
"אני מאמינה שחיבור כזה של שתינו, שתי מנהיגות, לא רק שזה יכול להביא את השלם שיהיה גדול מסכום חלקיו, זה גם יהיה בסיס להקמה של מפלגה סוציאל-דמוקרטית, שוויונית, מפלגת שמאל של יהודים וערבים שיצטרפו אליה", הוסיפה יו"ר מרצ לשעבר. "נכון שמפלגת העבודה מגדירה את עצמה מפלגת מרכז-שמאל, אבל ההבדלים הם דקים. חברי הכנסת של העבודה. חלקם היו במרצ בפעם הקודמת, הם התמודדו במרצ. זה אנשים מצוינים ואין שום סיבה שלא נשתף פעולה במהלך משותף".
-אחרי שחזרת, עברנו על הרבה תגובות ברשתות של מצביעי שמאל ומצביעי מרצ, וגם הם כשהם שומעים אותך מזהירה שאם נתניהו שוב עולה לשלטון אז זו עלולה להיות מערכת הבחירות האחרונה וכו', חושבים שיש פה אולי מידת הגזמה. בכל זאת הם היו הרבה שנים בשלטון. לא עדיף ללכת על מסרים אחרים? "אני ממש לא חושבת שזה יהיה מוגזם לומר שאם הפעם נתניהו חוזר לשלטון - אדם שאיבד את כל הקווים האדומים ביחד עם בן גביר סמוטריץ' - כל הדיבורים האלה על תקשורת מאוזנת וחופשית ושלטון חוק ושומרי הסף – תשכחו מזה. אני לא באה לעשות הפחדה, אני מתארת מצב. תראי מה היום הם עושים כשהם לא בשלטון, אז מה הם יעשו כשיהיו בשלטון".