ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הסתבך בימים האחרונים בשערורייה פוליטית חדשה, והיא מאיימת להפוך לחקירה פלילית של ממש בחשד לשחיתות מצדו. זו כבר הפעם השלישית בשנים האחרונות שטרודו מואשם בהפרה של חוקים ותקנות האמורים למנוע שחיתות ממשלתית.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו מסיבת עיתונאים שתק 20 שניות תגובה על דונלד טראמפ צבא נגד מפגינים
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו מסיבת עיתונאים שתק 20 שניות תגובה על דונלד טראמפ צבא נגד מפגינים
טרודו. נסע לאי פרטי
(צילום: רויטרס)
מפלגת האופוזיציה השמרנית דורשת ממשטרת קנדה לפתוח בחקירה כדי לגלות אם כוונות מושחתות עמדו בבסיס ההחלטה להעניק חוזה ממשלתי נחשק – בשווי של כמעט מיליארד דולר – לארגון הצדקה WE Charity, ששילם לאורך השנים סכומי כסף גדולים לבני משפחתו של טרודו.
ארגון WE Charity זכה בחודש יוני בחוזה לניהול תוכנית פדרלית בשווי 900 מיליון דולר, שמחלקת מענקים בגובה של עד 5,000 דולר לסטודנטים עבור התנדבות בארגונים שפועלים ללא מטרות רווח במהלך משבר הקורונה. בצל הביקורת הודיע בינתיים הארגון כי הוא חוזר בו מהחוזה.
הארגון עצמו הודה כי במרוצת השנים שילם קרוב ל-300 אלף דולר קנדי לאמו של טרודו, לאחיו ולאשתו עבור השתתפותם באירועים של הארגון והרצאות שנשאו בו. ראש הממשלה טרודו הודה כי הוא עצמו השתתף במשא ומתן עם ארגון הצדקה על החוזה הממשלתי.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה טרודו ורעייתו סופי
ראש הממשלה טרודו ורעייתו סופי
ראש ממשלת קנדה ואשתו סופי. 1,500 דולר ב-2012
(צילום: רויטרס)
בקנדה חשפו כי בשנים 2020-2016 שילם WE Charity 250 אלף דולר לאמו של טרודו, מרגרט, עבור נאומים שנשאה ב-28 אירועים, ו-32 אלף דולר לאחיו אלכסנדר עבור השתתפותו בשמונה אירועים. לשכת ראש הממשלה הודתה כי אשתו של טרודו, סופי, קיבלה 1,500 דולר עבור אירוע של הארגון שבו השתתפה בשנת 2012, לפני שטרודו הפך למנהיג המפלגה הליברלית בקנדה. לפי התקשורת הקנדית, גם בתו של שר האוצר ביל מורנו קיבלה תשלומים מהארגון.

"זה לא רק ניגוד אינטרסים"

בניסיון למזער נזקים מסרה לשכת טרודו כי יש להביא בחשבון שבני משפחתו פעילים מאוד בתחום הצדקה והרווחה ולזכור שהארגון פועל לסיוע לסטודנטים, אבל ההודעה הזו באה רק יום אחד אחרי שהלשכה טענה שלא ראש הממשלה ולא אשתו קיבלו אי פעם תשלום על הופעה שלהם באירוע שקיים ארגון לא ממשלתי כלשהו.
4 צפייה בגלריה
קנדה מרגרט טרודו אמו של ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
קנדה מרגרט טרודו אמו של ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
אמו של טרודו מרגרט. עשרות הופעות בארגון הצדקה
(צילום: רויטרס)
משרד המבקר של קנדה כבר פתח בבדיקה בנוגע להתנהלות ראש הממשלה טרודו, אבל באופוזיציה לא מסתפקים בכך. חבר הפרלמנט הקנדי מייקל בארט מהמפלגה השמרנית אמר: "אנחנו יודעים שמשפחתו של ראש הממשלה הפיקה תועלת כספית משמעותית מהארגון. ברור לגמרי שיש ראיות מספיקות כדי שהמשטרה תחקור את העניין". חבר הפרלמנט פייר פולייבר, אף הוא מהמפלגה השמרנית, תקף: "זה לא רק ניגוד אינטרסים, זה הרבה יותר חמור מזה".
מפלגת "בלוק קוויבק" קראה לטרודו לפנות את הכיסא עד שתסתיים חקירת העניין ולהניח לסגניתו כריסטיה פרילנד למלא את מקומו. "אופי הטענות, סכומי הכסף הגדולים שמעורבים בעניין, ניגוד האינטרסים הבוטה לכאורה והאפשרות שתיפתח חקירה פלילית – פירוש כל אלה הוא שראש הממשלה אינו יכול למלא את תפקידו", אמרו במפלגה.
4 צפייה בגלריה
שרת החוץ של קנדה, קריסטיה פרילנד, בכנס שרות החוץ
שרת החוץ של קנדה, קריסטיה פרילנד, בכנס שרות החוץ
כריסטיה פרילנד, סגנית ראש הממשלה. "שיפנה לה את המקום"
(צילום: AFP)
משרד האתיקה של קנדה פרסם בשנים האחרונות כבר שני דו"חות שבהם קבע כי טרודו הפר תקנות הנוגעות לניגוד אינטרסים: אחד ב-2017, אחרי שראש הממשלה יצא לחופשה באי הפרטי של הפילנטרופ וידיד המשפחה שלו אגא חאן באיי בהאמה, בשעה שחאן ניהל משא ומתן על מימון פרויקטים ממשלתיים; ואחד ב-2019, אחרי שטרודו הואשם בניסיון להשפיע על הליכים משפטיים כדי לסייע לחברת הבנייה SNC-Lavalin לחמוק מדין פלילי. החברה הואשמה שבין 2001 ל-2011 שיחדה בכירים בלוב כדי לזכות בחוזים ממשלתיים.