2 צפייה בגלריה
שלישים של יבנה לוד ונתיבות
שלישים של יבנה לוד ונתיבות
ברשימה הכתומה
(צילום: יריב כץ, חיים הורנשטיין, טל שחר)
הרמזור משתנה: במשרד הבריאות הודיעו היום (ד') כי לאור השינוי ברמות התחלואה הוחלט בקבינט הקורונה לאמץ שינוי במדרגי הצבעים של הרמזור. השינוי יוביל להחמרה יחסית ולכניסת יישובים רבים יותר לרשימה האדומה והכתומה, ולצד זאת הוחלט כי מעתה העדכון יהיה שבועי - מה שיוביל יישוב אדום או כתום לכך שהלימודים בו בשכבות ה' עד י"ב לא ייפתחו לפחות לשבוע.
אלו הציונים והצבעים החדשים: יישוב אדום יסווג ככזה אם ציון הרמזור שלו בין 7 ל-10 (במקום 7.5-10), כתום – 5.5-7 (במקום 6-7.5), צהוב – 4-5.5 (במקום 4.5-6) ויישוב ירוק יהיה מעתה יישוב שציון הרמזור שלו בין 0 ל-4 (במקום 0-4.5).

נכון להבוקר יש בארץ 24 יישובים אדומים, 32 כתומים, 52 צהובים ו-1,153 ירוקים. אלו היישובים האדומים, על פי העדכון: קדומים, כפר מנדא, שפרעם, שעב, מג'דל שמס, יפיע, ג'לג'וליה, מג'ד אל-כרום, אכסאל, עיילבון, דבוריה, קלנסווה, בית ג'ן, אום אל פחם, ערערה, דליית אל כרמל, חורפיש, ריינה, מעלה עירון, רהט, עוספיה, אדרת, כפר מצר וטייבה שבעמק.
היישובים הכתומים כוללים את יבנה, לוד, נתיבות, ג'ש (גוש חלב), טייבה, ערערה בנגב, משהד, נצרת, בוקעאתא, כאוכב אבו אל-היג'א, כעביה טבאש-חג'אג'רה, מסעדה, אעבלין, בענה, כפר כנא, כפר קאסם , טירה, בועיינה-נוג'ידאת, יאנוח-ג'ת, ערד, סכנין, מראר, טמרה, כפר יאסיף, כסייפה, עין מאהל, עראבה, זרזיר, ג'סר א-זרקא, אבטין, רחלים ודחי.

בהודעת משרד הבריאות צוין כי השינוי במדרגי הסף בין הצבעים לא כולל שינוי בנוסחת הבסיס של הרמזור או הפרמטרים המרכיבים אותה. לצד השינוי החליט קבינט הקורונה כי פתיחת מערכת החינוך עבור שכבות הגיל מכיתה ה' עד י"ב תבוצע בהתאמה לצבעי הרמזור כך ששכבות אלה יוכלו להיפתח רק ביישובים בצבע ירוק וצהוב. קביעת סיווג הרשות לטובת פתיחת שכבות אלה תעשה בסבבי עדכון שבועיים. לגבי מסגרות חינוכיות בגיל הרך ובכיתות א'-ד' הפתיחה תישאר פתיחה ארצית, ללא קשר לצבעי הרמזור.
החל מהיום, כתבו במשרד הבריאות, יופעל מנגנון עדכון שבועי לסיווג הצבע הקובע לפתיחת שכבות החינוך מכיתות ה' עד י"ב. נתוני הרמזור ייגזרו באופן קבוע ביום רביעי בשבוע, ויובאו לאישור בקבינט הקורונה. הנתונים הנגזרים ביום רביעי ישמשו כציון הקובע לסיווג הרשות עבור פתיחת החינוך ברשות למשך כלל השבוע העוקב.
המשמעות: רשות שנקבעה כירוקה או צהובה תוכל לפתוח שכבות אלה ביום ראשון העוקב למשך שבוע, רשות שנקבע ככתומה או אדומה לא תוכל לפתוח למשך שבוע. במהלך תקופה זו אם הרשות תשנה את צבעה, לא יחול שינוי בהנחיות אלא במקרים חריגים בלבד של התפרצות תחלואה. שר החינוך יואב גלנט היה זה שקרא לחידוש הלימודים לפי מודל הרמזור.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
שר החינוך גלנט. קרא לחדש את הלימודים לפי מודל הרמזור
(צילום: קובי קואנקס)
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר בריאיון הבוקר באולפן ynet כי נשקל גם צמצום פעילות החינוך בכיתות הנמוכות בערים הכתומות: "בהחלט. אנחנו בשיח עם ראשי הרשויות בערים האלה שמודעים לזה ועושים ככל יכולתם על מנת למנוע את זה ולהוריד את התחלואה ברשויות שעליהן הם מופקדים. אנחנו עושים עכשיו פיילוט קניונים וצריכים לראות בתום הפיילוט בסוף השבוע הקרוב אם נוכל לפתוח את כל הקניונים במצב התחלואה הנוכחי. לגבי עוצר לילי, יכול להיות שנצטרך לשקול עוצר דיפרנציאלי בחלק מהערים האדומות והכתומות".
הציון היומי המופיע במערכות העירוניות ימשיך להתעדכן ולשקף את הצבע היומי ומגמת התחלואה ברשות. בכוונת הממשלה להחיל את מודל הרמזור על תחומים נוספים פרט לחינוך, בהתאם להתפתחות מצב התחלואה.