ראש הממשלה נפתלי בנט לא כינס את קבינט הקורונה כבר שבועיים, ובאולפן ynet קורא מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש לכינוס פורום השרים ובכירי מערכת הבריאות - ולצמצום ההתקהלויות. "יש לשקול שוב צמצום התקהלויות, הקבינט צריך לשבת ולדון בכך", אמר פרופ' אש, לאחר תקופה ארוכה שבה נראה שהתחלואה אינה נמצאת במגמת ירידה.
"הייתי מצמצם את ההתקהלויות הגדולות, ביניהן מגרשי הכדורגל, כך שבמתחם סגור לא יהיו מעל 400 איש ובמתחם פתוח - מעל 500", הוסיף מנכ"ל משרד הבריאות בריאיון הבוקר (יום ה').
2 צפייה בגלריה
נחמן אש מחלקת קורונה
נחמן אש מחלקת קורונה
"צריך כינוס של הקבינט". פרופ' נחמן אש
(צילום: עמית שאבי, AP)
לדבריו, "אנחנו בדיונים יומיומיים עם ראש הממשלה סביב הקורונה וכאשר יש דברים שרוצים להעלות לקבינט אז הם עולים. בימים האחרונים היו מספר דברים שעלו למשאל בקרב הקבינט, אבל נכון, לא הייתה התכנסות. אנחנו חושבים שצריך שאחרי התקופה הזאת ולקראת חזרת הלימודים תהיה התכנסות של הקבינט כדי לדון במצב ולדון האם צריך צעדים נוספים".
בתשובה לשאלה אם הממשלה מתעלמת מהמצב, ענה מנכ"ל משרד הבריאות: "אני לא חושב שהיא מתעלמת, יש הרבה צעדים שנעשים, אבל יש אמירה ברורה של הממשלה שרוצים שהמשק ימשיך להישאר פתוח, שהתלמידים ילמדו ככל שניתן בצורה פרונטלית".

בנט אמר בדיון אתמול לקראת החזרה ללימודים כי "אנחנו צריכים לאפשר למידה רציפה, אחרת נגדל פה דור של זומבים". ראש הממשלה מעוניין להילחם במכת הבידודים באמצעות ביצוע בדיקות מהירות המוניות, ובדיון הביעה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון רצון להקדים את פעילות "הכיתה הירוקה" למיד לאחר החגים, ולהימנע מפיילוט שאמור להימשך לפחות שבועיים.
"זה לגיטימי לרצות, אבל אני חושב שהרבה יותר נכון לעשות את זה כפיילוט וזה מה שאנחנו לוחצים שיהיה", אמר פרופ' אש. לדבריו, אנחנו לא רואים ירידה בחולים הקשים בימים האחרונים: "זה בעיקר אנשים שלא התחסנו ונדבקים. מחלתם יותר קשה, אנחנו רואים את זה במפורש בגל הזה".

לגבי מצוקת האקמו, אמר: "המצוקה היא בעיקר בצוותים רפואיים, בצוותי טיפול נמרץ. בסוף יש גבול לכמה צוותים יש, אנחנו על הקצה בעניין הזה. עדיין מוצאים מקום לכולם אבל אם המספרים יעלו, נצטרך לקבל החלטות קשות. אנחנו לא רוצים להגיע לשם, ולכן חשוב להתחסן. התחלואה הקשה היום היא בעיקר תחלואה של לא-מחוסנים, הם מעמיסים על בתי החולים. אנחנו מטפלים במסירות בכל אחד ואחת, אבל אם המספרים יעלו, יהיה קשה להמשיך כך".
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
(צילום: דוברות הדסה)
"שמנו לב שאנשים מגיעים לאיחור בבית חולים וזה בעיקר לא מחוסנים", הוסיף. "זו הזדמנות מבחינתי לומר לאנשים שאתה לא מרגיש טוב - תגיע מוקדם. אם אתה נשאר בבית זה יותר גרוע, אז לך יותר מוקדם, לך לקופת חולים ואם צריך, לך חדר מיון ולבית החולים. אם יגיעו מוקדם אז הטיפולים יהיו יותר פשוטים ויש מספיק צוות לתת את הטיפולים".

723 במצב קשה - יותר מ-70% מהם לא מחוסנים

5,921 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-108 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 5.5%. מקדם ההדבקה, שמושפע ממיעוט הבדיקות בחגים, ירד עוד והוא עומד על 0.82.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,061 חולי קורונה – 723 מהם במצב קשה. 473 מהחולים הקשים אינם מחוסנים (70.5%), 144 מחוסנים ללא מנת דחף (21.5%) ו-53 מחוסנים עם מנת דחף (8%). לגבי 53 חולים נוספים לא נמסרו פרטים.
בקרב החולים הקשים שטרם מלאו להם 60 – 233 אינם מחוסנים (85%), 32 מחוסנים ללא מנת דחף (11.7%) ו-9 מחוסנים בשלוש מנות (3.3%). עוד עולה מהנתונים כי 197 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה – קרוב לשיא בגל הרביעי. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 7,592 חולי קורונה – שמונה מהם אתמול.
במקביל, נמשכת הירידה במספר התלמידים שבבידוד - ארבעה ימים לאחר שהחלה חופשת סוכות. מהנתונים עולה כי 127,421 תלמידים נמצאים בבידוד - 36,822 מתוכם הם חולים פעילים והיתר בבידוד.