כ-6,000 בני אדם השתתפו אמש (חמישי) במצעד הגאווה ה-16 בחיפה - אבל מעצר אחד העיב עליו. המצעד החל בצומת כרמליה ונע לאורך שדרות מוריה ושדרות הנשיא בליווי משאית ועליה מופעי אמנים מקומיים. עיריית חיפה עדכנה כי באירוע לקחו חלק פי שניים יותר משתתפים מבשנה שעברה וכי מדובר ב"שיא של כל הזמנים".ynet העביר את האירוע בשידור ישיר.
שוטרי תחנת חיפה עצרו במהלך המצעד שני טרנסג'נדרים בחשד שתקפו שוטרים, ירקו עליהם ודחפו אותם. המעצר תועד, ועל המשטרה נמתחה ביקורת. רפ"ק יוסי אטיאס, קצין אח"מ בתחנת חיפה, אמר כי לאחר מכן הוחלט לשחרר את העצור והעצורה, "תוך תשומת לב רבה לכיבוד מגדרם וזהותם המינית ומבלי לפגוע בזכויותיהם".
יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, אמרה כי "התמונות הקשות מהמעצר האלים של מספר א.נשים טרנס במצעד הגאווה בחיפה מבישות. חברי וחברות הקהילה שלנו התמודדו עם יחס משפיל ואלים מצד המשטרה ועוד בתוך מצעד גאווה". בנוסף נעצרה במהלך המצעד שודה שהניפה דגל פלסטין, תקפה שוטר והפרה את הסדר הציבורי.


7 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בחיפה
מצעד הגאווה בחיפה
שלט לזכרה של אחמד. "יהי זכרה מהפכה"
(צילום: האגודה למען הלהט"ב)
7 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בחיפה
מצעד הגאווה בחיפה
אלפי בני אדם במצעד הגאווה בחיפה
(צילום: דוברות עיריית חיפה)
7 צפייה בגלריה
מעצר אלים של טרנסג'נדרים במצעד הגאווה בחיפה
מעצר אלים של טרנסג'נדרים במצעד הגאווה בחיפה
המעצר האלים במהלך המצעד היום
אירועי המצעד נפתחו בדקת דומייה לזכרה של שרית אחמד שקור (18) מהיישוב כסרא-סמיע שבגליל העליון, שנרצחה לפני שבוע, לפי החשד על רקע נטייתה המינית. היא נורתה מטווח קצר בזמן שהייתה בנסיעה ברכב והחשוד ברצח נמלט מהמקום וטרם נעצר. שרית ספגה איומים מבני משפחתה מהרגע שבו החליטה לחשוף את נטייתה המינית. משתתפים במצעד נשאו שלט שעליו נכתב: "יהי זכרה מהפכה".
סאלי עבד, ממקימי התנועה החיפאית "רוב העיר", אמרה במצעד: "באנו כדי לזעוק את הקול הלהט"בי הפלסטיני, לא רק כמאבק ערבי אלא כמאבק משותף. מה שקרה לשרית זו סכנה שהמון מהצעירים הלהט"בים בחיפה חווים על בסיס יומי, והגיע הזמן לבנות מרחבים בטוחים ומנהיגות עירונית וארצית שרואה את הקהילה".
עבד סיפרה: "אנחנו תנועה ערבית-יהודית וחשוב לנו להביא את הקול הקווירי הערבי לתוך המשוואה. אנחנו נמצאים בתוך חברה שמרנית יותר, יש המון נוער וצעירים להט"בים ערבים שמאוד מתקשים להישאר עם משפחותיהם ובכפרים". לדבריה, "אנחנו רואים מגמה חיובית ואנחנו נלחמים בכל הכוח כדי לבנות מרחב בטוח לנערים האלה. מגיעה לנו מנהיגות פרוגרסיבית יותר וכזו שלא רואה את הקהילה הלהט"בית כשקופה ולא מפחדת לנקוט עמדה".
סמירה סרייה, שחקנית קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה לפני המצעד: "אנחנו צועדים יחד בגוש סגול במצעד הגאווה החיפאי, לזכרה של שרית אחמד, למען שוויון לכל הקהילות, חיים בביטחון, תקצוב ראוי לקהילה הגאה בעיר, השקעה ציבורית במסגרות רווחה וחינוך לסובלנות ואהבה".
7 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בחיפה
מצעד הגאווה בחיפה
מצעד הגאווה בחיפה. "זכויות הן לכולן ולכולם"
(צילום: ליאור אל-חי)
7 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בחיפה
מצעד הגאווה בחיפה
(צילום: מחאת העם חיפה)
רולא דאוד, מתנועת "עומדים ביחד", כתבה: "כולנו - הקהילה הלהט"בית הערבית - גוש סגול. את המצעד הזה אנחנו עושים לזכרה של שרית אחמד. אנחנו פה בשביל לדבר גם על האלימות והפשיעה שיש כרגע בחברה הערבית, ויותר ספציפית על הקהילה הלהט"בית הערבית בישראל, שאף אחד לא באמת מדבר עליה. זכויות הן לכולם, ואי אפשר להגיד למי כן מגיע ולמי לא. אנחנו צריכים להיות במקום שכולנו שווים ושוות. זו קריאה ספציפית בגלל הרצח שהיה, וגם בשביל לנער את חברי הכנסת הערבים - כי מנהיגים צריכים להנהיג ולא צריכים לפחד".
דריה הרשקו, ממארגנות המצעד ומנהלת בית הקהילות לגאווה וסובלנות בחיפה, המשמש כמרכז הקהילתי הגאה בעיר, אמרה בשיחה עם ynet כי לצערה הקהילה עדיין במאבק בלתי פוסק על קיומה. "מקרה הרצח של שרית ממחיש זאת אולי יותר מהכול", הדגישה.
7 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בחיפה
מצעד הגאווה בחיפה
מצעד הגאווה בחיפה. "נלחמים על זכויות והכרה"
(צילום: ליאור אל-חי)
7 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בחיפה
מצעד הגאווה בחיפה
(צילום: ענת סולומון דוברות עיריית חיפה)
"אנחנו נלחמים על זכויות, על שוויון, על הכרה בזוגיות שלנו, הכרה ברצון שלנו להיות הורים", הוסיפה הרשקו. "אני חושבת שאנחנו בתקופה שהאופל משתלט. תקופה שאנחנו שמים לב לחשיכה שעוטפת אותנו, ולחוסר ההבנה מה בכלל אנחנו רוצים". היא הוסיפה: "אם כל אחד ייקח לעצמו את דקת המחשבה ויבין למה בן אדם רוצה להיות שווה, ולמה בן אדם רוצה להיות נחשב ומוכר בחברה שבה הוא חי, זו לא דרישה כל כך גדולה. אז אנחנו פה כדי למחות ולחגוג את עצם קיומנו ואת עצמנו ולעשות כיף".
פורסם לראשונה: 18:43, 15.06.23