יוחנן אדרי בן ה-67 הפך לאב שכול לפני 14 שנים כאשר בנו אורון נהרג בתאונת אימונים במהלך שירותו כלוחם ימ"מ. השבוע החל יוחנן לשבות רעב ועבר להתגורר באוהל צמוד לאנדרטה שהוקמה לזכרו של אורון בהרי ירושלים - זאת במחאה על עיקול חשבון הבנק של המשפחה, שאליו מפקדים כספי התגמולים להורים שכולים ממשרד הביטחון. "אני גאה בבן שלי. כאן הוא נפל, פה דמו הרטיב את האדמה", אמר יוחנן ל-ynet, "אני גאה ששירת כפי ששירת, יש לנו מדינה נהדרת, אבל זה אבסורד לעקל את הכסף הזה".
בצמוד לאנדרטה, שהוקמה בנקודה שבה אורון נהרג, יוחנן הציב מזרון ואוהל קטן, עם בקבוקי מים וכמה בגדים. במהלך היום יוחנן שוכב על המזרון בשמש הקופחת, ובלילות הוא ישן באוהל. ניכר כי שביתת הרעב אינה פשוטה עבורו: אתמול יוחנן פונה לבית החולים הדסה עין כרם, אך חזר לאנדרטה כ-15 שעות לאחר מכן ובילה בה את הלילה. צוות של מד"א הוזעק לאנדרטה גם היום, אך הוא סירב להתפנות לבית חולים פעם נוספת והסכים לקבל רק טיפול במקום. תושבי מושב מטע הסמוך מגיעים מדי פעם כדי לדרוש בשלומו, ומציעים לו אוכל ומקלחת חמה. "התושבים פה נהדרים", שיבח יוחנן, "אבל אני רוצה להעביר מסר למדינה".
4 צפייה בגלריה
יוחנן אדרי שובת רעב ליד האנדרטה לזכר בנו
יוחנן אדרי שובת רעב ליד האנדרטה לזכר בנו
יוחנן למרגלות האנדרטה לזכר בנו. "אני רוצה להעביר מסר למדינה"
(צילום: גלעד כהן)
4 צפייה בגלריה
יוחנן אדרי שובת רעב ליד האנדרטה לזכר בנו
יוחנן אדרי שובת רעב ליד האנדרטה לזכר בנו
שוכב בשמש הקופחת
(צילום: גלעד כהן)
בנו של יוחנן, ששירת ביחידת האופנוענים של הימ"מ, נהרג כשהתהפך עם האופנוע שבו נהג בעיקול בכביש 375 הצר, ימים אחדים לפני שקיבל אות הוקרה מנשיא המדינה על פועלו כלוחם מוערך. המשפחה גילתה שחשבון הבנק שלה עוקל דווקא בזמן אזכרה שקיימו לאורון בשבוע שעבר. "ביום חמישי האחרון התכנסנו בבית העלמין הצבאי ברמלה יחד עם החברים של אורון מהיחידה", סיפר יוחנן, "אמא של אורון לא הצליחה למשוך כסף מכספומט, וכך הבנו שהחשבון עוקל".
יוחנן החל בשביתת הרעב במחאה על כך שחשבון הבנק של המשפחה עוקל בניגוד לחוק, שכן נקבע כי כספי תגמולים להורים שכולים "אינם ניתנים לשעבוד או לעיקול בכל דרך שהיא", על פי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה.
4 צפייה בגלריה
אורון אדרי
אורון אדרי
הבן שנפל אורון אדרי
(באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
האנדרטה לזכר אורון אדרי ז''ל
האנדרטה לזכר אורון אדרי ז''ל
"יו"ר יד לבנים: "רוע לב לעשות כך למשפחה שכולה". האנדרטה לזכר אורון אדרי
(צילום: גלעד כהן)
שביתת הרעב אינה המאבק הראשון של יוחנן ושל משפחתו מאז שאורון נהרג. המשפחה נאלצה לנהל מאבק שארך חמש שנים כדי לזכות בהכרה כמשפחה שכולה ממשרד הביטחון, וזאת למרות שאורון עצמו הוכר כחלל. במהלך אותן שנים יוחנן ניסה לשים קץ לחייו, כשירה בעצמו בחזה במקום שבו אורון נפל והאנדרטה ניצבת כעת. יוחנן שרד, אך חייו התדרדרו ובמשך שנתיים היה חסר בית והתגורר ברכבו. במהלך אותן שנים החלו להיצבר חובות בחשבון הבנק של המשפחה, עד לעיקול החשבון בשבוע שעבר. יוחנן סיפר שהבטיח למשפחתו שלא ינסה להתאבד פעם נוספת: "אני לא רוצה לעשות דברים גרועים יותר. הבטחתי שהפעם רק אשבות רעב".
יו"ר יד לבנים אלי בן שם, שסייע למשפחת אדרי בניהול מאבקם להכרה כמשפחה שכולה, אמר כי "אסור לגעת בכספי תגמולים, זה רוע לב לעשות כך למשפחה שכולה שגם ככה נמצאת בקשיים".
במשרד הביטחון ציינו את העובדה שהחוק אוסר על עיקול כספי התגמולים למשפחות שכולות, ומסרו: "מאז הובא לידיעתנו עניין עיקול התגמולים אנו פועלים ללא הרף לסייע למשפחה, לרבות העמדת עורך דין לטיפול בנושא מול בית המשפט. אגף משפחות, הנצחה ומורשת מלווה את משפחת אדרי זה שנים באופן צמוד, ברגישות ובמקצועיות".