המלחמה שפרצה בשבת היא גם טבילת האש של שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן בתפקידה - ניהול ההסברה הישראלית באחד הרגעים הקשים ביותר בתולדות המדינה. וכמו כל דבר בישראל, מהר מאוד התחילה מלחמה גם בין משרדי הממשלה וגופי ההסברה, וריב על הקרדיט מי הביא לעולם את הסלוגן "חמאס שווה דאעש", שמהדהד בעולם.
3 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
עדיין ללא אף ריאיון לכלי תקשורת זרים. גלית דיסטל אטבריאן
(צילום: הדר יואביאן)

בשלושת הימים הראשונים של המלחמה דיסטל אטבריאן נעדרה מערוצי הטלוויזיה בעולם ולא התראיינה ל-CNN, פוקס ניוז, NBC ורשתות דומות. החל מיום שני היא התחילה בראיונות - הראשון בערוץ הישראלי ILTV שמשודר בחו"ל; ריאיון לג'רוזלם פוסט ול-I24 ניוז והיום לערוצי הטלוויזיה הישראלים. בלשכתה אומרים שבהמשך השבוע היא תעניק ראיונות לפוקס ניוז, CNN, BBC והיכן שרק תוכל.
אז איפה הייתה דיסטל אטבריאן שלושה ימים? גורמים שעוסקים בהסברה אומרים שהשרה לא הייתה נוכחת ומשרדה לא הורגש בכלל.
ואולם, במשרד ההסברה מציגים מהצד שלהם דווקא פעילות ענפה שנעשתה מאחורי הקלעים: כבר בשבת בבוקר משרד ההסברה פתח חמ"ל חירום ותוכן שבו גובשה אסטרטגיית הסברה בשיתוף מושיק אביב, ראש מערך ההסברה במשרד רה"מ. בחמ"ל הזה – כך אומרים במשרד ההסברה – עובדים עשרות סטודנטים בחצי משרה ואנשי קריאייטיב ובתוכו פעלה מחלקת תוכן שהפיצה מסרים ברחבי העולם והפיקה מאות תכנים, בהם כתבות, תדריכים, סקירות ועשרות סרטים בסגנון גרילה שלא היו חתומים על ידי משרד ההסברה והופצו על ידי משפיעני רשת וזכו בזכות כך למיליוני חשיפות. בין סרטוני הגרילה שהופקו קיים תיעוד כיצד המחבלים מתעללים בקשישים, חוטפים חיילות וריאיון שבו פצוע ממסיבת הטבע מספר על הטראומה ודבריו מתורגמים לאנגלית. משרד ההסברה הפיץ כעשרה סרטונים רשמיים, שזכו לחשיפה של עשרות אלפי צפיות בלבד.
3 צפייה בגלריה
שרידי רקטה שנורתה מעזה באשקלון
שרידי רקטה שנורתה מעזה באשקלון
שרידי רקטה שנורתה מעזה באשקלון
(צילום: רויטרס / Amir Cohen)
בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו הקים אתמול (שלישי) פורום מסבירנים, שאחד מהחברים שצורפו אליו הוא מארק רגב, מי שנחשב לאחד הדוברים הטובים ביותר של ישראל בחו"ל וגויס מחדש לשמש כיועצו של נתניהו להסברה ולתקשורת הזרה. המטרה של הפורום היא לצאת למתקפת הסברה חסרת תקדים. מי שלא צורפה אליו היא דיסטל אטבריאן, שגם לא נמצאת בתיאום עם משרד החוץ.
"זה לא עוד סבב לחימה. החמאס הכריז עלינו מלחמה ואם הם התחילו מלחמה, אנחנו חייבים לסיים אותה בתנאים שלנו", אמר רגב בריאיון ל-CNN. "אנחנו חייבים לנצח וחייב להיות ניצחון החלטי. חד משמעי. זה אומר מצב חדש בעזה. לא רוצים פתרון אספירין כמו הפסקת אש שיחזיר אותנו להתחלה. אנחנו חייבים להילחם עד הסוף ולצאת עם מציאות חדשה בעזה. מציאות שבה אין ארגון טרור עם רצון ויכולות לפגוע בנו בדרך שבה פגעו בנו בשבת. הם צריכים להבין שלתקוף את ישראל יפגע בהם הרבה יותר מאיך שפגעו בנו. אנחנו נשמיד ונפרק את מכונת המלחמה שלהם.
"לישראל יש שני יעדים מקבילים וזה מסובך - לשחרר את החטופים ולהכות את החמאס בחוזקה וזה קריטי שנעשה את זה כדי ליצור מציאות חדשה בעזה כי מסתכלים עלינו; חיזבאללה מסתכלים מלבנון. האיראנים מסתכלים. אם ישראל תיתפס כחלשה, וטקטיקות כאלה יתפסו כטובות להם, נראה עוד כאלה. ולכן זה גורלי שחמאס תחטוף מכה החלטית כדי להוציא את הרעיונות האלה משאר הגורמים באזור".
3 צפייה בגלריה
מארק רגב
מארק רגב
מארק רגב
(צילום: AP)

למי באמת שייך הסלוגן?

במשרד ההסברה מיהרו לנכס לעצמם את קביעת קו ההסברה הממשלתי כלפי העולם שהסלוגן שלו הוא: "חמאס שווה דאעש", נרטיב שכל בני העולם החופשי יכולים להתחבר אליו, להבין אותו בשניות ולהדהד אותו.
מאחורי הקלעים התנהלו קרבות קרדיט מי הביא את הסלוגן הזה לעולם. למרות שמשרד ההסברה מנכס לעצמו את הסלוגן – מתברר שמשרד החוץ משתמש בו כבר מיום ראשון. במשרד טוענים שמי שהעלה אותו לראשונה הייתה יועצת אמריקנית שעובדת עם משרד החוץ.
במשרד ההסברה טוענים שהמסר "חמאס שווה דאעש" כבר מנוטר בעשרות מיליוני שימושים בעולם – הודות למסגור שלהם. "התכנים שיזם המשרד זכו לעשרות מיליוני צפיות ואנחנו כבר מנטרים את ההבניה של המסרים בתוך השיח הבינלאומי. מיליונים של אנשים מהדהדים את המסר ומביעים תמיכה מוחלטת בישראל הרבה יותר מאשר בהסלמות ומבצעים שאירעו בעבר. בניטור הכולל של התכנים נמצא שיש כבר מעל למאה מיליון חשיפות ביממה. כמו כן, הניטור מזהה איך פעולות שביצענו הביאו למהלכי תמיכה ממשיים בישראל ולשליטה בנרטיב בשיח הבינלאומי. דוגמאות: פוסט תמיכה של קבוצת ה-NBA מיאמי היט וסיוע מידעי בסרטון של שחקן אוסטרלי (נייט בוזליק) שזכה ל-20 מיליון צפיות".
במשרד ההסברה נעזרו גם במשפיעני רשת, בהם מורן אטיאס, שכיכבה באחד הסרטונים. לדברי גורמים במשרד, הם הגיעו אפילו למשפיעני רשת מהוליווד, אך אלה ביקשו שלא לתפוס צד בגלל המחאה והרפורמה המשפטית. "העקרון שלנו הוא יותר השפעה ופחות הסברה ואנחנו עובדים בעיקר מאחורי הקלעים תוך שימוש בסרטוני גרילה שהופצו בעולם על ידי גורמים בינלאומיים. נעשתה פה עבודת צוות מדהימה של סטודנטים מתנדבים, ימנים ושמאלנים, שהצליחו לחבר את כל העולם המערבי לאיום הטרור של דאעש", אומרים במשרד ההסברה.
במשרד החוץ לעומת זאת מציגים פעילות שזכתה להרבה יותר חשיפה בעולם. חטיבת הדיגיטל של משרד החוץ תיעדה מעל 1,156 ציוצים ופוסטים בכל הפלטפורמות שזכו ליותר מ-320 מיליון חשיפות, כשהשפות המובילות: אנגלית - 150 מיליון חשיפות, ערבית - 55 מיליון, ספרדית - 49 מיליון. עשרות ציוצים חצו את המיליון חשיפות, כאשר הפוסט המוביל הוא זה המתייחס לפגיעה בנשים. סרטון זה זכה אתמול ליותר מ-5.5 מיליון חשיפות.
פורסם לראשונה: 23:55, 10.10.23