אכיפת התו הירוק תהודק: "מי שאין לו - לא נכנס"
(צילום: נדב אבס, רועי עידן)

המשרד לביטחון הפנים הודיע כי המשטרה תהדק את אכיפת התו הירוק בעקבות הוראתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, ובצל החשש מהתפשטות של זן האומיקרון בישראל. בעלי המסעדות והאולמות, שהמבקרים בהם מחויבים בהצגת תו ירוק, אמרו הערב (חמישי) לכתבי ynet שאינם חוששים מכך. יצאנו לבדוק האם התו הירוק נאכף - ומה חושבים עליו המבלים ובעלי העסקים.
בדיקה אקראית של מסעדות, בתי קפה וחדר כושר בחיפה מעלה כי באופן יחסי התו הירוק נבדק היטב. במסעדת בלאק בגרנד קניון ביקשה המארח לראות תו ירוק, ולצד זה תעודה מזהה נוספת כדי לאמת אותו. שלומי פורמן, בעלי מסעדות בלאק בחיפה, ציין כי המארחות מחויבות לבדוק תמיד את התו הירוק. "חשוב לנו לשמור על בריאותם של לקוחותינו", אמר. "לצערנו ללא תו ירוק לא נוכל לארח אותם. לי, כבעל מסעדות, אין שום בעיה שהמשטרה חוזרת לאכוף".
3 צפייה בגלריה
משה אביקזר, מנהל בר קונסיירז'
משה אביקזר, מנהל בר קונסיירז'
"מי שאין לו תו ירוק לא ייכנס למסעדה, אפילו שזה לא קל". אביקזר
(צילום: נדב אבס)
3 צפייה בגלריה
אמיר סוקולובסקי, מנהל מסעדת גוצ'ה
אמיר סוקולובסקי, מנהל מסעדת גוצ'ה
"גם הסועדים מרגישים בנוח יותר". סוקולובסקי
(צילום: נדב אבס)
מנגד, בקפה גרג שממוקם בקומה הראשונה בקניון לא מקפידים תמיד בבדיקה. לטענתם הסיבה היא שחלק מהשולחנות של בית הקפה ממוקמים לאורך הקומה. "אנחנו אוכפים תו ירוק, אבל המיקום בעייתי כי חלק מהשולחנות ממוקמים במעבר", הסבירה מנהלת המשמרת. "לא שמעתי שהמשטרה עומדת לחזור ולבדוק את בתי העסק שמחויבים בבדיקת תו ירוק".
במסעדת ויוינו שממוקמת בתחנת דלק פז ברחוב פיקא בחיפה מקפידים גם כן על התו, והמארחת לא מאפשרת כניסה עד להצגת התו הירוק. הקפדה דומה נרשמה בכניסה למכון הכושר בבריכת מכבי ברחוב הביכורים - ללא תו ירוק ומסכה לא ניתן להיכנס.

"מי שאין לו תו ירוק לא נכנס"

במסעדות ובברים בתל אביב לא הביעו דאגה מיוחדת מהבשורה על הגדלת האכיפה, ובעלי העסקים בעיר סיפרו שהם אדישים למגבלות הבאות - ומשתדלים ככל שניתן ליישם את הוראות השעה, לאחר שבעבר קיבלו קנסות רבים.
משה אביקזר, מנהל בר הקונסיירז', סיפר כי הוא מקפיד על התו הירוק לאורך כל התקופה. "התנהלנו לפי התו הירוק ואי אפשר לומר שזה לא פגע בנו ובכל רשת המסעדות שלנו", אמר. "מי שאין לו תו ירוק לא יכול להיכנס למסעדה, אפילו שזה לא קל".
3 צפייה בגלריה
שלומי פרץ, בעלים של בר הדוקטור בבאר שבע
שלומי פרץ, בעלים של בר הדוקטור בבאר שבע
"אנשים מתחמקים". שלומי פרץ
(צילום: רועי עידן)
לטענת אביקזר, "אני חושב שהגיע הזמן לשחרר את הדבר הזה ולנשום לרווחה. היינו סגורים שנה שלמה, שנה מאוד קשה, שנה של - אפשר לומר - בזבוז כסף, והגיע הזמן לנשום. אנחנו כל פעם מתאימים עצמנו מחדש. משטרה מגיעה לכאן ומסבירה לנו 'אוקיי, כרגע התו הירוק פועל ככה, אתם צריכים לדבר עם אנשים ככה, יש אתר חדש'. יש לנו המון צרות על הראש. עולם המסעדנות לא קל בכלל והדבר הזה הוא חתיכת אבן נוספת".
מנגד, אמיר סוקולובסקי, מנהל מסעדת ג׳וצה, נשמע אחרת לגמרי - ולדבריו הגברת האכיפה לא תשנה את ההתנהלות שבה עבדו עד עכשיו. "ההקפדה זהה בין אם נעשתה הגברה של האכיפה או לא, מלכתחילה בדקנו כל הזמן כל אדם שנכנס אז לנו זה לא כל כך משנה", אמר. "מי שאין לו תו ירוק לא נכנס". לדבריו, גם הסועדים עצמם מרגישים נוח יותר לשבת במסעדה אחרי שנבדק התו הירוק של כל הנכנסים. לדברי סוקולובסקי, חשוב להמשיך במגבלות עד שהמגפה תיעלם - "בטח עכשיו בחורף ובחללים סגורים".
גם בפאב הדוקטור בבאר שבע הקפידו על התו הירוק, ולדברי הבעלים שלומי פרץ התו מצמצם את הקהל בכ-20%. "כשמבקשים מאנשים תו ירוק חלק מתחילים להתחמק", אמר. "אני מוצא מלא זיופים. אבל מה יש לי לעשות נגד זה? אני לא המשטרה. אבל אני אופטימי, אני מאמין שזה יסתיים. בדיוק כמו שזה התחיל וחשבתי שתוך חודשיים-שלושה זה ייגמר, אני ממשיך בקו הזה".
מנגד, ירדן קדוש, ברמן בפאב וסטודנט לבית ספר למשחק, אמר שלדעתו התו הירוק הוא כסת"ח. אחת המבלות במקום אמרה שעל אף שבבאר שבע בודקים את התו בכל מקום, במקומות אחרים שבהם הייתה הוא לא נבדק. "אני לא מחוסנת ועושה בדיקות כל הזמן", אמרה.
גם באולמות השמחות מקפידים על התו הירוק, אחרי שהיו סגורים תקופה ארוכה בזמן המגפה וספגו נזקים כלכליים קשים. במתחם האולמות בנס ציונה, בדק השומר באולם באסיקו את התו הירוק - וכך גם באולמי גאיה, שם כשנאמר לשומר שהתו הירוק נמצא ברכב הוא התעקש וביקש לראותו. גם באולמות אחרים באזור מקפידים על התו הירוק, ולא מאפשרים כניסה ללא הצגתו.