על רקע ההסכמות המתגבשות בקבינט המלחמה ובקבינט המורחב סביב פעולה התקפית באיראן בתגובה למתקפה החריגה ששוגרה לעבר ישראל במוצאי השבת האחרונה, נשמעת במערכת הפוליטית גם תגובות נגד התקיפה - ובעד הסכם אזורי כחלופה. יו״ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, אמרה בריאיון ל-ynet כי יש צורך בהסכם שכזה, "ולא בתגובת אבו-עלי בנוסח בן גביר. מה שיבלום את איראן הוא הסכם אזורי שיביא שינוי למזרח התיכון. לישראל אסור לפספס את ההזדמנות הזו".
2 צפייה בגלריה
הצהרת ישיבת סיעה מירב מיכאלי
הצהרת ישיבת סיעה מירב מיכאלי
"הוא היה הראשון להבין שצריך להתמודד עם הסוגיה הפלסטינית". מיכאלי על רקע דיוקנו של רבין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדברי מיכאלי, הביצועים המרהיבים שהציגו יכולות ההגנה האווירית של ישראל ושל בנות בריתה, שהביאו לכישלון המתקפה האיראנית, מספקים לישראל הזדמנות נדירה לחשב מסלול מחדש. ״אסור שכל הדברים החשובים שקרו בימים האחרונים שוב יתמסמסו ויתהפכו עלינו, כפי שקרה אחרי 7 באוקטובר״, אמרה. “כדי שזה לא יקרה, ישראל צריכה לפעול אחרת לגמרי מהאופן שבו פעלה אחרי הטבח".
מיכאלי הדגישה כי "הדרישה לתגובה מובנת לחלוטין, אך היא צריכה להיות חכמה ומתוחכמת. צריך להשתהות עם התגובה במשך זמן רב, כדי לשמור את היתרון אצלנו ואת איראן במצב מאוים ופגיע. התנהלותה של ישראל עכשיו צריכה להיות כזו שתשמור את כל המדינות שנעמדו לצדנו, ובעיקר – תמנף את הברית הזאת למה שבאמת יבלום את איראן – הסדר אזורי". מיכאלי הוסיפה כי "נורא סקסי להתעסק עם איראן, אבל יש לי חדשות לכל הגנרלים: רצועת עזה לא נעלמה, גם חמאס עוד כאן וחמור מכל – החטופות והחטופים שלנו עדיין במנהרות שלו״.

לדברי מיכאלי, הדבר המשמעותי ביותר שלשמו צריך למנף את הההצלחה מול איראן, ובסיוע ההרתעה שנוצרה, הוא הסכם שיתמודד עם הסכסוך הישראלי-פלסטיני.״נתניהו והקואליציה ההרסנית שלו יכולים להמשיך להפריח את סיסמאות הניצחון המוחלט השקריות ואת קריאות הקרב המופרכות שלהם״, תקפה, ״אבל חשוב להבין את המציאות: החזרת החטופות והחטופים תתאפשר אך ורק בהסכם שיכלול את הפסקת הלחימה. אופציה נוספת היא הכנסת הרשות הפלסטינית לעזה, שתוביל ללחץ אמיתי על חמאס, שיביא להסכם להחזרת החטופות והחטופים.
"הכנסת הרשות היא גם הדבר היחידי שיביא באמת למיטוט ארגון הטרור. זה יתאפשר אך ורק באמצעות הכנסת גורם שלטוני אחר. גורמי הביטחון יודעים את זה היטב. גם שר הביטחון גלנט יודע את זה. עמדת ישראל בעקבות המתקפה נותנת לנו הזדמנות לעשות את זה בצורה הטובה ביותר עבורנו". עוד אמרה מיכאלי כי ״גם הדיבורים על ברית משותפת נגד איראן, תוך התעלמות מהסוגייה הפלסטינית, כפי שמנסים לטעון גנץ וגנרלים נוספים, הם אחיזת עיניים. אין דבר כזה. אי אפשר להתקדם לפתרון הבעיות באיזור ללא התקדמות להסכם לפתרון הסכסוך״.
מיכאלי אמרה כי האדם הראשון להבין שצריך להתמודד עם הסוגיה הפלסטינית כדי להתפנות להתמודד עם האיום האיראני, היה ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, וציינה בנוסף כי הסכם השלום עם ירדן, שעליו חתם רבין, התאפשר רק אחרי שנחתמו הסכמי אוסלו. ״המחנה הממלכתי ויש עתיד, מפלגות המרכז, ממשיכות לשמר את הקונספציות הקיימות: שימור המצב הקיים ובריחה לשיח על הרתעה כאמצעי לחזור לשקט, במקום לפעול לפתרון בעיות העומק הביטחוניות-מדיניות של מדינת ישראל״, האשימה.
2 צפייה בגלריה
 בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו איתמר בן גביר
 בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו איתמר בן גביר
מיכאלי: הציבור עבר "שטיפת מוח" עקב ההסתה מבית נתניהו וסמוטריץ'. צריך תגובה חכמה, לא אבו-עלי בנוסח בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, REUTERS/Brendan McDermid)
״זה הזמן לנצל את ההזדמנות הזו, כשאומות העולם ומדינות האזור עומדות לצידנו, ולממש מהלך קונסטרוקטיבי שיביא לשינוי אמיתי – כזה שיבלום את איראן לטווח ארוך ויעצב מחדש את המאזן האסטרטגי של ישראל מול אויבותיה. זה הזמן להקים משטר אזורי זמני, בחסות מדינות האזור יחד עם הרשות הפלסטינית, במטרה לבנות את הרשות מחדש. זו תוכל להתעצב, עם סיוע והשגחה ישראלית ואמריקנית, לכדי הריבון בשטח, ובבוא העת גם תוכל להקים מדינה פלסטינית מפורזת, שמשתפת פעולה עם ישראל לשמירה על הביטחון באזור", אמרה מיכאלי.
בנוסף, מיכאלי טענה כי לאחר טבח 7 באוקטובר הושקעו מאמצים רבים ב"שטיפת מוח" לאזרחי ישראל, כך שישתכנעו כי אין עם מי לעשות הסכם. ״התייצבות שכנותינו מהסכמי השלום לצדנו מול המתקפה האיראנית מוכיחה את ההיפך הגמור. עד כדי כך מגיעה ההסתה מבית נתניהו וסמוטריץ', שאף אחד מהאלטרנטיבות הפוליטיות כביכול אינו מעז לדבר על הסכם, ודאי לא על הרשות הפלסטינית, ובמקום זאת ממחזרים את הסיסמאות של נתניהו״. מיכאלי סיכמה: ״צריך מוח יהודי מתוחכם ואמיץ, ולא כוח אבו-עלי בנוסח בן גביר או תחבולות להישרדות אישית בנוסח נתניהו. התגובה הטובה ביותר לאיראן היא הסכמים מדיניים לקראת שלום, מה שישמוט מידיהם את היכולת לאיים על ישראל באמצעות הקיצונים באזור".