4 צפייה בגלריה
יום העשורא פקיסטן קראצ'י מפגינים נגד שבדיה בגלל הצתת ה קוראן
יום העשורא פקיסטן קראצ'י מפגינים נגד שבדיה בגלל הצתת ה קוראן
מפגינים נגד שבדיה עם ספרי קוראן בפקיסטן, החודש. במדינות המערב גובר החשש מפיגועי טרור בשבדיה
(צילום: Rizwan TABASSUM / AFP)
המטה לביטחון לאומי (המל"ל) הודיע הערב (חמישי) כי בעקבות אירועי שריפת ספרי הקוראן בשבדיה, חלה "עלייה בפוטנציאל איום הטרור" במדינה. עם זאת, במל"ל הדגישו כי לא עלתה רמת אזהרת המסע לשבדיה, אלא מדובר ב"חידוד תשומת הלב לגבי איום הטרור", והוסיפו כי "אירועים דומים שהתרחשו בדנמרק עלולים להשפיע על פוטנציאל איום הטרור גם במדינה זו".
"בימים האחרונים מסתמנת עלייה בפוטנציאל איום הטרור בשבדיה בעקבות אירועי שריפת הקוראן במדינה. במסגרת זו, שבדיה העלתה את רמת האיום במדינה לרמה 4 מתוך 5 - איום גבוה", אמרו במל"ל. "איומים אלו משוקפים גם באזהרות שהופצו בימים האחרונים על ידי בריטניה, ארצות הברית ומדינות נוספות".
4 צפייה בגלריה
פעיל במהלך הפגנה שבה הצית שרף קוראן מולך מסגד ב שטוקהולם שבדיה
פעיל במהלך הפגנה שבה הצית שרף קוראן מולך מסגד ב שטוקהולם שבדיה
מהגר עיראקי משחית את הקוראן במפגן מחאה בשטוקהולם בחודש יוני. גם בריטניה וארה"ב הזהירו מפני הסכנות
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
הצתת קוראן מול בניין הפרלמנט ב שטוקהולם שבדיה
הצתת קוראן מול בניין הפרלמנט ב שטוקהולם שבדיה
שריפת קוראן נוספת, מול בניין הפרלמנט השבדי, בסוף יולי
(צילום: EPA/OSCAR OLSSON)

עוד נמסר כי "בהתאם לכך, קורא המל"ל לאזרחי ישראל לנקוט אמצעי זהירות מוגברים בזמן שהותם במדינה. להשתדל כמיטב האפשר להימנע בימים אלו מהגעה למקומות הומי אדם (קניונים, שווקים) ומוסדות ציבוריים. מומלץ לשמור על ערנות מוגברת במקומות ציבוריים (כולל מסעדות, מלונות, ברים וכו')".
במדינות המערב אכן גובר החשש מפיגועים נגד אזרחים בשבדיה ונגד גורמים שבדיים מחוצה לה, בעקבות הזעם בעולם המוסלמי על השריפה והביזוי של ספרי קוראן בשטוקהולם. בריטניה כאמור פרסמה השבוע אזהרת מסע שבה קראה לאזרחיה המבקרים בשבדיה לגלות ערנות מחשש למתקפות טרור, וביום שני הפציר משרד החוץ השבדי באזרחיו לנקוט משנה זהירות בנסיעותיהם לחו"ל.
באזהרת המסע, הדגיש משרד החוץ הבריטי כי הרשויות בשבדיה הצליחו לסכל כמה פיגועים שתוכננו ועצרו כמה חשודים. המשרד גם ציין כי המחבלים עשויים להתמקד ביעדים הנחשבים פופולריים בקרב תיירים זרים.
4 צפייה בגלריה
עיראק מפגינים פורצים ל שגרירות שבדיה מחאה על שריפת קוראן
עיראק מפגינים פורצים ל שגרירות שבדיה מחאה על שריפת קוראן
המונים פורצים לשגרירות שבדיה בבגדד בחודש שעבר ומציתים בה אש
( צילום:רויטרס,Zulfiqar Al-Olayawi, Sajjad Hilfi )

בתגובה על אזהרת המסע הבריטית הודה היועץ השבדי לביטחון לאומי הנריק לנדרהולם כי האיום על ארצו גבר מאז שריפות הקוראן. בדבריו הזכיר את הפריצה של המון עיראקי לשגרירות שבדיה בבגדד ב-19 ביולי, את הניסיון לתקוף את השגרירות השבדית בלבנון ב-9 באוגוסט, ואת הירי בעובד הקונסוליה השבדית בטורקיה ב-1 באוגוסט. לדבריו האירועים האלה תרמו להערכה בנוגע למידת הסכנה, ויש חשש שמתארגנות התקפות נוספות מסוגים אלה.
החשש מפיגועים בא על רקע שורה של מפגני מחאה שנויים במחלוקת שנערכו בשבועות האחרונים בשבדיה ובדנמרק, ובהם פעילים נגד האיסלאם ביזו את הקוראן, הספר הקדוש למוסלמים, על-ידי הצתתו, הטחתו בקרקע ודריכה עליו. בשתי המדינות נחשב חופש הביטוי לערך מקודש, ואף שממשלותיהן התנערו מהמעשים וגינו אותם הן הבהירו כי אין להן כלים חוקיים למנוע אותם. המעשים הובילו להפגנות זעם בעולם המוסלמי ולאיומי נקמה, ובעקבות זאת הקשיחה החודש שבדיה את הביקורת בגבולותיה.