2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
אחרי האמירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין התיקון בוועדה לבחירת שופטים, שלאחריו יעצור את המשך חקיקת המהפכה המשפטית, תהו רבים בקואליציה לפשר ההחלטה של נתניהו להתבטא בנושא כך ובנקודת הזמן הזאת. בפועל, הכנסת מצויה בפגרה ארוכה עד אחרי החגים, והמגמה הכללית כרגע היא בעיקר הרגעת הרוחות.
ההערכה בליכוד היא שנכון לעכשיו - במצב שנתניהו ירצה לצעוד קדימה עם שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שנחשב לתיקון החריף ביותר והמתסיס ביותר, באופן חד-צדדי, אין לו רוב להעביר אותו. לפני כשבוע וחצי הבהירו כמה ח"כים בליכוד שלא יתנו ידם לחקיקה חד-צדדית נוספת ובכירים במפלגה אמרו כי לא ברורה ההחלטה של נתניהו לגעת דווקא בנושא הנפיץ ביותר, שהסיכוי שתהיה עליו הסכמה עם האופוזיציה או הסכמה בכלל - הוא קלוש עד לא קיים.
(נתניהו בריאיון לבלומברג: נשנה את הוועדה לבחירת שופטים - ואז נעצור)
גורם בקואליציה העריך כי "ישנו מצב שנתניהו בכוונה מפריח לאוויר בלון גדול יותר ומבהיל יותר, כדי להעביר את חוק היועצים המשפטיים בצורה חלקה יחסית ובדומה לאיך שהדבר קרה עם עילת הסבירות".
לדבריו, "אם אחרי עיסוק אינטנסיבי בוועדה בסופו של דבר יובא חוק אחר, מתון יותר ושעליו היו כבר הסכמות בבית הנשיא, יהיה פחות קשה להעביר את זה. ההבנה בליכוד מראש הייתה שהקרקע כן פוריה לעילת הסבירות וחוק היועצים המשפטיים. ההערכה היא שלא תהיה בקואליציה התנגדות חריפה לזה".
ההערכה בליכוד היא שכך או כך הולכים לימים נפיצים מאוד בין מערכת המשפט לבין הכנסת בשלוש סוגיות מרכזיות: כינוס הוועדה לבחירת שופטים, חוק הנבצרות וביטול עילת הסבירות. בכל אחד מהנושאים הללו, אם בית המשפט יתערב, צפוי להיפתח קרב גדול שיגיע עד כדי קריאות שלא לכבד את הפסיקה. עם זאת מעריכים גורמים בקואליציה כי למרות האיומים והמסרים החריפים כלפי בג"ץ - הפסיקה תכובד והקואליציה לא תלך למצב של משבר חוקתי.
2 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
גורמים בקואליציה מעריכים כי פסיקות בג"ץ יכובדו, חרף האיומים
(צילום: שלו שלום)
בריאיון לרשת בלומברג האמריקנית-בינלאומית שלשום אמר כי החוק הבא שיובא לאישור בכנסת הוא השינוי בוועדה - אך לדבריו, "זה מה שנשאר, אחריו נעצור בקידום חוקים בנושא". רה"מ ציין כי הוא "מקווה שלא נגיע למשבר חוקתי. אני חושב שלא נגיע, ושיש דרך להגיע לפשרה הוגנת - זה מה שאני מנסה לעשות".
עם זאת, נתניהו בעצמו הודה כי התוכנית המקורית של לוין הייתה רעה: "מה שנשאר זה הוועדה לבחירת שופטים, כי אני לא חושב שאנחנו צריכים לחוקק את הדברים האחרים. אני לא חושב שאנחנו צריכים לעבור ממצב קיצוני אחד, עם בית המשפט האקטיביסטי ביותר בעולם, ולהגיע למצב קיצוני אחר שבו הכנסת יכולה לבטל כל החלטה שבית המשפט מקבל".
על האפשרות להגיע להסכמות עם האופוזיציה בנוגע לוועדה לבחירת שופטים, אמר נתניהו: "עצרתי את הרפורמה המשפטית לשלושה חודשים, בניסיון להגיע לקונצנזוס עם הצד השני. לצערי לא קיבלתי את זה. אז הבאתי חלק קטן יחסית מהרפורמה. העברתי את זה, ואמרתי - אני עדיין אתן עוד כמה חודשים בניסיון להגיע לקונצנזוס".

חוק היועמ"שים: בקואליציה שוקלים את מתווה הנשיא

באשר לחוק היועמ"שים, אם ישוב לשולחן הכנסת במושב הבא, הקואליציה שוקלת להביאו בנוסח של מתווה הנשיא יצחק הרצוג.
בעוד שבגרסה המקורית שהובאה בחודש ינואר לוועדת החוקה, הקואליציה ביקשה להחליש דרמטית את כוחם של היועצים המשפטיים, לפי מתווה הרצוג חוות דעתם של היועמ"שים תהיה מחייבת, אולם יתאפשר לשרים לקבל ייצוג משפטי נפרד בעתירות נגדם, אם היועץ המשפטי לממשלה החליט שלא לייצג את המדינה בדיון המדובר.
לפי מתווה זה, מינוי היועצים ייערך כפי שנהוג כיום: באמצעות מכרז ולא כמשרת אמון. המינוי "יתנהל כתהליך איתור מקצועי בשירות המדינה - ועצמאות היועמ"שים תישמר". עם זאת, המתווה מציע להקל בהליך הדחת היועמ"שים, וקובע כי שר יוכל ליזום הדחה שכזו אם בינו ליועץ של משרדו מתקיימים "חילוקי דעות מהותיים ומתמשכים המונעים שיתוף פעולה יעיל ביניהם". ההדחה תיעשה לפי ההצעה בכפוף לאישור ועדה שחבריה יהיו, בין היתר, היועץ המשפטי לממשלה ונציב שירות המדינה.
בכל מקרה, עבור הקואליציה נראה כי מדובר בחוק שלא נמצא בראש סדר העדיפויות שלה למושב הבא, גם לאור ההתנגדות שצפויה מצד האופוזיציה וכמובן המחאה באשר לעתיד היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שעולה על המוקד מדי שבוע. בנוסף, על הקואליציה יהיה תחילה לעסוק בפתח המושב בחוק הגיוס. הצעד הבא לאחר מכן יהיה שינוי הוועדה לבחירת שופטים, ורק אז ייתכן כי ייפנו לעסוק בחוק היועמ"שים.
השתתפה בהכנת הכתבה: סיון חילאי
פורסם לראשונה: 20:33, 07.08.23