ד"ר אסף מלאך, ראש "המכללה למדינאות" בירושלים (גוף שאינו מעניק תארים אקדמיים), הביע את תמיכתו במהפכה המשפטית ואמר היום (שני) בריאיון ל-ynet radio כי "כל הדיבורים האלה על דהירה הם מופרזים ומוגזמים".
ד"ר מלאך סיפר על העצומה שעליה חתומים 120 אנשי אקדמיה התומכים בתוכנית נתניהו-לוין: "זאת עצומה של אנשי אקדמיה בכירים, פרופסורים מאוניברסיטאות שונות, שבעצם ראו לנכון להביע את דעתם בעד הרפורמה. יש לנו בעיה קשה עם המהפכה החוקתית הרדיקלית שהוביל אהרן ברק בהיותו נשיא בית המשפט העליון, שנעשתה בלי הידברות, בלי הסכמות רחבות ובלי להתייעץ עם העם".
2 צפייה בגלריה
אהרון ברק נשיא בית המשפט העליון לשעבר
אהרון ברק נשיא בית המשפט העליון לשעבר
על אהרון ברק: "עשה מהפכה חוקתית רדיקלית בלי הידברות"
(צילום: נתי בורין)
הוא הוסיף: "העצומה באה לתת משקל נגד להרבה קריאות ששמענו בזמן האחרון, המסיתות אותנו מהעניין המרכזי. דבר ראשון צריך להבין שיש פה בעיה. הייתה הפרה עמוקה של האיזון בין הרשויות בישראל בעקבות המהפכה החוקתית שהוביל ברק".
לדבריו, "הכלים המגוונים של הרחבת זכות העמידה, דוקטרינת השפיטות, השימוש בעילת הסבירות ובפרשנות תכליתית והעצמה מרובה של סמכויות היועמ"שים, גרמו להפרה מאוד חמורה של מה שהיינו רגילים במשך 50 שנה במדינת ישראל. כל זה מחייב רפורמה מקיפה במערכת המשפט. האם אנחנו אומרים שחייבים שההרכב המורחב של בית משפט עליון שיכול לפסול חוקים יהיה דווקא 12 מתוך 15? על זה אפשר לדבר. בואו נשב, יש מומחים, הכול בסדר".
2 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון
בית המשפט העליון
"צריך לתקן את המעוות". בית המשפט העליון
(צילום: shutterstock)
אפשר בעיניך לעצור מעט את הדיונים על מנת לדבר? "אנחנו מתייחסים לזה בעצומה. יש הליכי חקיקה במדינת ישראל. הדיבורים על סוסים דוהרים ועל כל מיני דימויים הם מופרזים ומוגזמים. זה נכון, יש פה דוקטרינה מאוד ברורה - אנשים הגיעו מגובשים, יריב לוין מדבר על זה 20 שנה, שמחה רוטמן כתב על זה שני ספרים. אלה לא אנשים שהגיעו עכשיו, כמו יאיר לפיד, שאין לו כל כך מושג בנושאים האלה. מדובר על אנשים שהגיעו מאוד מגובשים לנושא הזה, ולכן יש להם מה להגיד, הם מומחים. האם זה אומר שהרפורמה מושלמת? אני אתן דוגמה. זה לא כתוב בעצומה, אבל אני אומר את דעתי האישית. ברור שבנושא חוקי היסוד יש פה 'חסר בדין' - האמירה שבית המשפט לא יכול להתערב בחוקי יסוד מבלי שיש לנו דוקטרינה ברורה איך מחוקקים אותם".
ד"ר מלאך סיכם את דבריו: "יש מאות פרופסורים בכל מוסדות האקדמיה בישראל שתומכים ברפורמה מקיפה. לגבי הפרטים צריך לדבר. צריך לעשות את זה ככל האפשר בהסכמה רחבה, אבל הליכי החקיקה האלה צריכים להימשך ולהביא לרפורמה ולשינוי ההפיכה החוקתית שכבר נעשתה בישראל, ולתקן את המעוות".