סקוטלנד מחפשת את משפחת הקצין ששירת בישראל לפני 80 שנה: ב-3 בדצמבר יצאה קבוצת מתנדבים לחיפוש חפצים היסטוריים ליד חדרה. גן ארז, מנהל ובעלים של חברת גלאי מתכות, לא האמין למה שבסופו של דבר נמצא שם. "קפאתי במקום כשראיתי את זה", סיפר בריאיון לאולפן ynet.
במהלך החיפוש אותר צמיד דסקית השייך לסגן ג'יימס קלארק, קצין שלישות ומפקד פלוגה סקוטי, שגדודו הוצב בעתלית בזמן מלחמת העולם השנייה. מאז שנמצא הפריט בן ה-80 שנה, המכיל את פרטיו האישיים של החייל, החל חיפוש קדחתני אחר הקצין ומשפחתו במטרה להשיב להם את אותה דסקית.
3 צפייה בגלריה
הדסקית שנמצאה
הדסקית שנמצאה
סגן ג'יימס קלארק
3 צפייה בגלריה
ג'יימס קלארק
ג'יימס קלארק
הגדוד של ג'יימס קלארק
ארז סיפר כי הוא מנהל קבוצה של מתנדבים, "שבאים איתי לחפש באתרי מורשת ואתרים היסטוריים ברחבי הארץ. אנחנו מוצאים דברים מרתקים, בעיקר מהתקופה של המנדט הבריטי, ותורמים אותם למוזיאונים, מרכזי מבקרים וארכיונים".
לדבריו, "במקרה הזה, ידידי נתנאל פרחי מצא את הדסקית הנהדרת הזו. כשראיתי את זה, קפאתי במקום. מעולם לא ראיתי פריט עם כל כך הרבה מידע - טבוע בו המספר האישי של החייל, שמו, שם היחידה שבה שירת, המקצוע הצבאי שלו ואפילו הדת שלו. מדובר בפריט בן 80 שנה". ארז הסביר מדוע החיפושים נערכו דווקא בשדה בחדרה: "היחידה של החייל שירתה ממש בקרבת מקום, בעתלית. כנראה שהקצין הלך לטייל או לים, והדסקית אבדה לו".
3 צפייה בגלריה
הדסקית שנמצאה
הדסקית שנמצאה
הדסקית שנמצאה
נתנאל פרחי, שמצא כאמור את הדסקית, סיפר כי "הייתה התרגשות גדולה מאוד. זה פשוט מחזיר אותי להיסטוריה, כמו מסע בזמן. החוויה הכי גדולה היא לנסות להגיע לאותם בעלים שהדסקית שייכת להם. פניתי לעשרות קבוצות פייסבוק הקשורות למלחמת העולם השנייה. כמו כן, התפרסמה כתבה גדולה מאוד בעיתון הרשמי של סקוטלנד. פניתי גם לשגרירות ישראל בבריטניה ולשגרירות בריטניה בישראל. הבעיה היא שהשם של הקצין, ג'יימס קלארק, הוא שם נפוץ מאוד בבריטניה".
לדבריו, "צריך שמשרד ההגנה הבריטי ייתן לנו קצת מידע עליו - מתי הוא נולד, מתי נפטר ומאיזו עיירה הוא. ברגע שנשיג את הפרטים האלה, נמצא את המשפחה מהר מאוד. יש כל מיני אתרים שניתן למצוא בהם שורשים היסטוריים של אנשים".
פרחי ציין את מחויבותו למשימת החיפוש ואמר כי "אני מאוד דבק במטרה, הולך על זה עד הסוף. אשתמש בכל הכלים האפשריים כדי להגיע אליו. אני רואה לנגד עיניי את ההתרגשות והשמחה של המשפחה שתקבל את הדסקית אחרי 80 שנה".