ברבדוס עשתה אתמול (יום ד') צעד חשוב בדרך להפיכתה לרפובליקה, יותר מ-50 שנה אחרי קבלת העצמאות מבריטניה: הפרלמנט במדינה הקריבית בחר אתמול לראשונה אדם למשרת הנשיא.
סנדרה מייסון, המושלת הכללית של ברבדוס, תכהן כנשיאת המדינה. מייסון בת ה-72, שבעבר הייתה שופטת ושגרירה, תושבע לתפקיד ביום העצמאות של ברבדוס שיחול ב-30 בנובמבר. אחרי השבעתה לנשיאה תשלול ברבדוס מהמלכה אליזבת השנייה את תואר ראש המדינה הסמלי.
3 צפייה בגלריה
חצי חצי נשיאת ברבדוס סנדרה מייסון ו המלכה אליזבת
חצי חצי נשיאת ברבדוס סנדרה מייסון ו המלכה אליזבת
הנשיאה החדשה סנדרה מייסון. משמשת כיום כנציגה של המלכה אליזבת בברבדוס
(צילום: AFP)
מתוקף תפקידה הנוכחי משמשת מייסון כנציגה של המלכה אליזבת כראש המדינה הסמלי. בנאום בשנה שעברה, כשהודיעה על הרצון להתנתק ממלכת בריטניה, אמרה מייסון כי "הגיע הזמן להשאיר את העבר הקולוניאליסטי שלנו מאחור. תושבי ברבדוס רוצים ראש מדינה ברבדואי. השגנו את העצמאות שלנו לפני יותר מחצי מאה. למדינה שלנו לא צריך להיות ספק לגבי יכולתה לממשל עצמי".
3 צפייה בגלריה
ברבדוס אילוסטרציה
ברבדוס אילוסטרציה
290 אלף תושבים, מיליון תיירים בשנה
(צילום: shutterstock)
ממשלת ברבדוס ציינה שההצבעה אתמול בבית הנבחרים ובסנאט על מינויה של מייסון לנשיאה הייתה "ציון דרך היסטורי בדרך לרפובליקה". ראש ממשלת ברבדוס, מיה מוטלי, אמרה שמדובר ברגע היסטורי. "האם מישהו יכול להתכחש לצדק של הרגע הזה?", צוטטה מוטלי בכלי התקשורת. בשנה שעברה אמר דובר בארמון בקינגהאם שהסוגייה היא עניין פנימי של ברבדוס ושל תושביה.
בברבדוס, האי המזרחי ביותר בקריביים, חיים כ-290,000 תושבים בסך הכול. בריטניה כבשה את האי ב-1625. במשך השנים, בזכותה החיבה של התושבים המקומיים למנהגים ולמוצרים בריטיים, כונה האי לעיתים בשם "אנגליה הקטנה". הקולוניה הבריטית לשעבר זכתה אמנם לעצמאות ב-1966, אך שמרה על קשר רשמי למונרכיה הבריטית כמו מדינות אחרות, ובהן קנדה ואוסטרליה.
3 צפייה בגלריה
דגל ברבדוס
דגל ברבדוס
דגל ברבדוס. כונתה בעבר "אנגליה הקטנה"
(צילום: shutterstock)
ברבדוס נחשבת למדינה משגשגת וליעד תיירותי נחשק: לפני מגפת הקורונה ביקרו בה כל שנה יותר ממיליון תיירים. בברבדוס נולדה הזמרת ריהאנה - מכוכבות הפופ הגדולות בעולם. ממשלת ברבדוס מינתה את ריהאנה לתפקיד שגרירה לקידום החינוך, התיירות וההשקעות באי הקריבי.