בית המשפט בהולנד הורה היום (שני) לממשלה המקומית לעצור כל ייצוא של חלקי מטוסי קרב מסוג F-35 לישראל, בתגובה לעתירה שהגישו ארגוני זכויות אדם. לפי החלטת השופטים, "לא ניתן להכחיש את החשש ברור שהחלקים המיוצאים משמשים להפרות חמורות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי". ההחלטה תיכנס לתוקף תוך שבעה ימים.
1 צפייה בגלריה
מטוס f-35 של חיל האוויר
מטוס f-35 של חיל האוויר
מטוס F-35
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
עוד נאמר בהחלטת השופטים כי שמירה על יחסים טובים עם ארה"ב וישראל היא אינה טיעון ראוי להמשך ייצוא החלקים. זאת על אף שחלקי מטוסי הקרב המיוצאים מהולנד אינם שייכים לה, אלא לארה"ב שמחזיקה אותם במחסנים בהולנד על מנת לייעל את תהליך הייצוא. נציין כי ראש ממשלת הולנד מארק רוטה מבקר כעת בישראל, בפעם השלישית מאז ה-7 באוקטובר. הוא אף הביע תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה ולפעול נגד החמאס.
לפני כחודשיים דחה בית המשפט עתירה אחרת - בקביעה שבוטלה היום, בעקבות ערעור של ארגוני זכויות אדם - שהגישו הארגונים נגד אספקת חלקי מטוס קרב מסוג F-35 לישראל. אז נטען כי ההחלטה היא "פוליטית בעיקרה", וכי שופטים לא צריכים להתערב בה.
באותו הדיון טענו הארגונים כי באמצעות החלקים הללו ישראל מבצעת "פשעי מלחמה" ברצועת עזה, אך השופטים קבעו מנגד שיש לאפשר לממשלת הולנד מידה רבה של חופש "לשקול סוגיות פוליטיות ומדיניות בכל הנוגע לייצוא נשק".
עם תחילת הלחימה בעזה החריפו ארגוני זכויות אדם את הטון נגד ישראל, ונקטו עמדה חד-צדדית המזדהה עם הפלסטינים. כך נהגו גם "אמנסטי אינטרנשיונל" ו-Human Rights Watch, שניים מהארגונים הבולטים בעולם, שפעלו בין היתר על מנת להעמיד את ישראל לדין על ביצוע פשעי מלחמה בבית הדין הבינלאומי בהאג.
ארגון Human Rights Watch קרא במהלך המלחמה למדינות המספקות נשק לישראל להטיל אמברגו "על מנת שלא יסתבכו בביצוע פשעי מלחמה", וטען ביחס לפעולות צה"ל ברצועה כי "ביצוע זוועות לא מצדיק ביצוע זוועות נוספות". גם ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" התבטא רבות נגד ישראל, תוך הזדהות כמעט מוחלטת עם העמדות הפלסטיניות בסכסוך.