3 צפייה בגלריה
רון ארד. היום חל יום הולדתו ה-64
רון ארד. היום חל יום הולדתו ה-64
רון ארד. היום חל יום הולדתו ה-64
(צילום: ללא קרדיט)
היום (חמישי) ציינו משפחתו של רון ארד את יום הולדתו ה-64 של החייל הישראלי שלא חזר הביתה. ב-16 באוקטובר 1986, כמעט לפני 36 שנה, יצא ארד כנווט לגיחת תקיפת מטרות מחבלים באזור צידון שבדרום לבנון. בעקבות השלכת חימוש שגוי התפוצצה תחמושת בקרבת המטוס ושני אנשי הצוות נטשו, ביוזמת ארד. הטייס ישי אבירם חולץ על ידי מסוק קוברה והנווט ארד נפל בשבי ארגון "אמל" השיעי.
"חשבתי בבוקר לכתוב כמה מילים ברשתות החברתיות וחזרתי בי", סיפרה תמי ארד, רעייתו של הנווט הנעדר בשיחה עם ynet. "באווירה הציבורית שמחפשת סמלים לשחיטה ומאידך הניסיון לטמא את יום הזיכרון על ידי פעילים פוליטיים רק אתמול. חשבתי בבוקר להעלות לרשתות החברתיות את השיר שכתב על רון יצחק שלו לפני נדמה לי, 33 שנים. לפי זכרוני השיר נכתב אחרי שהקלטתי עם אהוד מנור תוכנית שבה השמענו שירים שרון אהב. חשבנו אז שקולטים רשת ב' בלבנון ואולי מישהו ישמיע לו".
כזכור, בשנתיים הראשונות לשבי נשמר הקשר עם הנווט השבוי. שלושה מכתבים שכתב ותמונה אחת שלו הגיעו לישראל, ובאמצעות מתווכים אירופים נוהל משא ומתן על שחרורו. לאחר כשנתיים וחצי הועבר רון ארד, ככל הנראה, לידי איראן או ארגון שיעי אחר, וב-5 במאי 1988 התקבל אות החיים האחרון ממנו.
3 צפייה בגלריה
רון ארד , תמי ארד
רון ארד , תמי ארד
תמי ארד. "חשבתי בבוקר לכתוב כמה מילים ברשתות החברתיות וחזרתי בי"
(צילום: גבריאל בהרליה)
איל בן ראובן, לשעבר מנכ"ל עמותת "לחופש נולד", שמה של העמותה נגזר מתוך כרזה שהופצה במאות אלפי עותקים בישראל ובה הסלוגן "רון ארד - לחופש נולד", אמר בשיחה עם ynet: "איבדנו את רון ב-1988, לאחר שבוודאות היה חי, כתב מכתבים לתמי ולבתם, ומאז נעלם. מדינת ישראל עשתה מאמצים גדולים כולל מבצעים כאלו ואחרים להשגת מידע בנושא. נכשלנו ולא הצלחנו להביא מידע שיביא מידע רלוונטי לפתרון התעלומה העצובה הזו. חשוב מאד ללמוד מהאירוע הזה.
"המדינה חייבת לעשות כמעט כל דבר כדי להשיב חיילים לביתם חיים או מתים. באם ניתן באמצעות זה חלק מהחוזה שבין המדינה שמגייסת בניה על פי חוק וחייבת להחזיר אותם לביתם. רון הוא דוגמה לכישלון קשה", הוסיף.
3 צפייה בגלריה
מרשק בהפגנה לשחרור שליט בקיסריה
מרשק בהפגנה לשחרור שליט בקיסריה
"אמרו לה תשבי בשקט, נביא את רון ארד הביתה והיא האמינה". ארכיון
(צילום: עידו ארז)
יואל מרשק, מראשי המטה למען גלעד שליט אמר: "הציעו לצוות של רבין עסקה, עבור מיליון דולר יתקבל מידע על אודות רון ארד ורבין סירב. ביקשו כל השנים מתמי להיות בשקט. אמרו לה תשבי בשקט אנחנו נביא את רון ארד הביתה והיא האמינה".
עוד הוסיף ואמר "תמי אלמנתו אמרה לי יואל, אני מצטערת שלא יצאתי לרחוב. היא תמיד עודדה את משפחת שליט ואמרה אל תאמינו לאיש, תפעלו, תלחצו. הלקח הוא להביא בכל הדרכים היצירתיות, בטח ברחוב, בטח בגלוי למען שחרורו. בלי לחץ ציבורי דברים לא יעשו".
כזכור ב-16 באוקטובר 1986, כמעט לפני 36 שנה, יצא ארד כנווט לגיחת תקיפת מטרות מחבלים באזור צידון שבדרום לבנון. בעקבות השלכת חימוש שגוי התפוצצה תחמושת בקרבת המטוס ושני אנשי הצוות נטשו, ביוזמת ארד. הטייס ישי אבירם חולץ על ידי מסוק קוברה והנווט ארד נפל בשבי ארגון "אמל" השיעי.