2 צפייה בגלריה
קורונה אילוסטרציה אילוס חיסון זריקה כתף
קורונה אילוסטרציה אילוס חיסון זריקה כתף
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
חיסון האבושילד (Evusheld) היה אמור להביא בשורה גדולה למדוכאי החיסון, החולים שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר לסיבוכים ולתמותה עקב הדבקה בקורונה. אלא שעל פי מידע שהגיע לידי ynet ו-"ידיעות אחרונות" נראה כי פחות מ-900 איש בלבד נטלו את החיסון.
בכירים במערכת הבריאות מבהירים כי בהיעדר מודעות בקרב החולים, ובעיקר הרופאים, המשאב שעשוי להציל חיים לא מנוצל כמעט בכלל, ועל אף שהטיפול זמין בישראל - הוא אינו מגיע לחולים אשר זקוקים לו. מדובר בנוגדנים לנגיף שניתנים לחולים בשתי זריקות, שניתנות אחת אחרי השנייה - והוא עשוי להפחית תחלואה ותמותה ב-83 אחוזים בקרב מדוכאי החיסון.
עד כה רבים ממדוכאי החיסון לא היו עמידים כלל בפני נגיף הקורונה: חלקם חוסנו והחיסון לא פעל, וחלקם אפילו לא יכלו להתחסן בגלל מצבם הרפואי. החיסון הייעודי החדש מכיל שני סוגים של נוגדנים ארוכי טווח, ומעניק להם הגנה מספקת של לפחות חצי שנה. הטיפול מיועד לחולים המטולוגיים, מושתלי ריאות, מושתלי מח עצם וחולים במחלות נוספות שגורמות לדיכוי חיסוני או שהטיפול בהן גורם לדיכוי חיסוני.

"דרוש קמפיין יותר יסודי"

"האבושילד מיועד לאנשים עם דיכוי חיסוני קשה שמונע מהם להתחסן בחיסונים אחרים", מסביר ד"ר טל ברוש, מרכז הצוות לטיפול במגפות (צט"מ). "ישנה קבוצה של חולים שלא מגיבה לחיסונים כמעט בכלל. בעיקר מדובר על חולים המטולוגיים, אבל גם אחרים. למרות שיש אלפים כאלו בארץ, מתוך 5,000 מנות שיש בישראל רק קרוב ל-900 מנות ניתנו עד כה".
"זה נובע קודם כל מתוך בורות", טוען ד"ר ברוש. "יש חשש רגיל של אנשים לקבל חיסונים, אבל גם בורות של רופאים שלא מכירים את הטיפול מספיק. אני לא חושב שיש עיכובים בירוקרטיים בעניין הזה. זה אמור להיות פשוט אם רק רוצים, אבל המון חולים מחכים שהרופא המטפל שלהם, שאינו הרופא מקופת החולים, יבקש מהם להתחסן. הייתי שמח שמשרד הבריאות והקופות יעשו קמפיין יותר יסודי גם מול המטופלים וגם מול הרופאים. ממש חבל, כל יום שעובר ישנם עוד מדוכאי חיסון שנדבקים".
2 צפייה בגלריה
טל ברוש
טל ברוש
"זה אמור להיות פשוט אם רוצים". ד"ר ברוש
(צילום: גדי קבלו)
גם בקופות החולים טוענים כי שיעורי ההיענות לחיסון נמוכים במיוחד. "אין היענות לטיפול הזה", טוענת מלי קושא, האחות הראשית ומנהלת אגף הסיעוד של קופת חולים מאוחדת. "אצלנו בקופה איתרנו 650 חולים שזכאים לטיפול. הייתה פנייה יזומה לכולם, מתוכם חיסנו רק 17 אחוזים. אני מאמינה שבסופו של דבר עם ההמלצה הרפואית הנכונה כן נגיע לשיעורי התחסנות גבוהים, אבל מדובר בהסברה.
"בכלל יש בציבור תחושה שאפשר להוריד מסכות, בזמן ש-7,000 בני אדם נדבקים ביום - וזה משפיע גם על העניין הזה. אני קוראת לכל מי שקיבל שיחת טלפון, ונמצא באוכלוסיית היעד, לבוא ולהתחסן. התחלואה עדיין נמצאת כאן".