בימים האחרונים ניכר היטב החשש בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו ממרד בליכוד ומהלך משותף עם סיעות האופוזיציה להדחתו כבר בכנסת הנוכחית. מאחורי הקלעים תסכול גובר והולך של חברי כנסת מהליכוד - וחשש מתסיסה מתפשטת בקרב חברי הסיעה. לאחרונה נשמעת יותר ויותר ביקורת על תפקוד המפלגה בפרט והקואליציה בכלל מפי חברים בליכוד - ובמקביל מתרבים גם הניסיונות להוביל מהלך נגד נתניהו.
2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
חושש ממרד. נתניהו
(צילום: AP)
רמז לכך ניתן היה למצוא בדברי ראש האופוזיציה יאיר לפיד אתמול בפתח ישיבת הסיעה של יש עתיד, אז הוא קרא לראשי המחנה הממלכתי - השרים בני גנץ, גדי איזנקוט וגדעון סער - לצאת מממשלת האחדות אליה נכנסו בתחילת המלחמה. "מדינת ישראל צריכה ממשלה אחרת, וראש ממשלה אחר", אמר, "יש עתיד תיתן 24 אצבעות לכל מהלך של החלפת ממשלה. או בבחירות, או בממשלה חליפית. בראשה יכול לעמוד בני, גדי או יולי אדלשטיין".
כדי לבלום מהלכים בלתי-צפויים, בעיקר מצד חברי כנסת זוטרים שנתניהו לא יודע לצפות את התנהגותם, החל נתניהו בהחזרת "אצבעות בטוחות" לכנסת. הראשון לעשות זאת היה השר עמיחי שיקלי, שהתפטר מתפקידו כשר לשוויון חברתי - יחזור לכנסת - אך יישאר שר במשרד התפוצות. מעבר לרווח שבהצגת חיסכון כספי ציבור כביכול, שיקלי הוא "אצבע בטוחה" מבחינת סביבת נתניהו וכמוהו גם אחרים.
"החיסכון הציבורי והמינורי יחסית של כספי ציבור בהחזרת הנורבגים לכנסת, לא מעניין כמו הדאגה מהח"כים הנורבגים", אומר הבוקר ל-ynet בכיר בליכוד. לדבריו, "יש תחושה שחלק מחברי הכנסת הנורבגים קצת מתבלבלים לאחרונה ויש תחושה שצריך להדק את השורות".
הכותרת
המלחמה בחמאס עוברת לזירה המשפטית
26:27

2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
שיקלי הראשון לחזור לכנסת: "אצבע בטוחה". הוא לא האחרון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במקרה של שיקלי, לדוגמה, הסיפור עשוי להיות מורכב. שיקלי מכהן כשר בשני משרדים, ומכיוון שהוא לא מתפטר משניהם אלא רק מאחד (שוויון חברתי - מ"א), יש צורך לייצר "התפטרות מלאכותית" משניהם - אז תצטרך הכנסת לאשר מחדש את מינויו לשר התפוצות. במקרה כזה, חוששים בקואליציה אם יש רוב למהלך.
המחנה הממלכתי צפוי להצביע נגד מינויו מחדש וייתכן גם שחלק מחברי הכנסת הנורבגים יפעלו כך יחד עם אחרים שכבר התבטאו נגד המשרדים שנתפסים כ"מיותרים". מלבד שיקלי, בסביבת ראש הממשלה לוחצים על עוד שרים לחזור לכנסת ובנוסף פועל האוצר מול מפלגות הקואליציה שכל אחת תוותר על משרד לטובת שחרור תקציביו למלחמה.
גורמים בכירים בליכוד אומרים כי "דווקא הנורבגים הראשונים שיוצאים הם לא כאלה שמייצרים בעיות, אולם אחריהם ברשימה ישנם כאלה שמתבטאים בחופשיות נגד האופן שבו מתנהלת המלחמה ונגד האופן שבו מתנהלת הקואליציה בתוכה, ואותם יש צורך להוציא מהכנסת". בין חברי הכנסת הנורבגים ח"כ ששון גואטה, שיהיה הראשון "לשלם את המחיר", וכן חברי הכנסת קטי שטרית, מושיקו פסל, דן אילוז, עמית הלוי וצגה מלקו.