3 צפייה בגלריה
עולים מאתיופיה מחכים לאישורי העלייה
עולים מאתיופיה מחכים לאישורי העלייה
"כל יום הם חושבים שיקראו להם, אבל זה לא קורה". העולים הממתינים באתיופיה
לפני ארבעה חודשים יצא לדרך חלקו השני של מבצע "צור ישראל" להעלאתם לישראל של יהודי אתיופיה, כחלק מהחלטת הממשלה. אחרי שהמשפחות קיבלו את הבשורה שעלייתן ארצה אושרה, הן החלו בהכנות ליום הגדול, הכנות שכללו חיסונים, חתימות על טפסים, צילום תמונות פספורט וחלקן אף מכרו את רכושן, בידיעה שיעזבו את הבית באתיופיה לתמיד.
במסגרת המבצע אושרה עליית 3,000 ממתינים באתיופיה, אולם מזה כחודש העלייה מהמדינה תקועה, ונותרו עוד 1,500 ממתינים שעדיין מחכים שם. הסיבה לעיכוב נמצאת אצל משרד החוץ האתיופי. בחודש האחרון נראה שבאדיס אבבה הפסיקו להנפיק את אישורי היציאה הנדרשים. בירושלים מנסים לזרז את ההליך, אבל בינתיים הממתינים - שמחכים כבר שנים ארוכות לעלות לישראל וחיים בתנאים קשים במחנות ההמתנה - מודאגים ששוב הם יישארו מאחור.
3 צפייה בגלריה
מסי אנדבט
מסי אנדבט
"כמה כבר אפשר לחכות?". מסי אנדבט
3 צפייה בגלריה
טאדל אקלו עם בני משפחתו בגונדר
טאדל אקלו עם בני משפחתו בגונדר
"המשפחה שלנו מפוצלת כבר הרבה שנים". טאדל אקלו עם בני משפחתו בגונדר
אברה בש, ששני אחיו ממתינים עם משפחותיהם בגונדר כבר עשור, סיפר: "הם עשו את כל תהליך העלייה ורק מחכים לטיסה. הם מכרו את כל הרכוש, אין להם כלום עכשיו ולא ברור כמה זמן זה יימשך. לדבריו, "המשפחה שלנו מפוצלת כבר הרבה שנים בין ישראל לאתיופיה. אני עליתי ב-2008 ואחר כך אחותי ואחי ונותרו שני אחיי טאדל ודמק עם הילדים שלהם. בכל יום הם חושבים שיקראו להם, אבל זה לא קורה והם מודאגים".
מסי אנדבט (20), שהוריו וארבעת אחיו קיבלו אישור לעלות ארצה מגונדר אחרי 18 שנים של המתנה, סיפר אף הוא על התחושות במשפחתו: "בחודשים האחרונים אנחנו רואים עוד חברים ועוד בני משפחה עוזבים ועולים לישראל, ואנחנו מחכים שיקראו לנו גם. בחודש האחרון לא יצאה אף טיסה, בגלל שלא נותנים לנו אישור יציאה. זה כואב. כמה כבר אפשר לחכות? ישראל היא הבית של כולנו".
משרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, שאמונה על מבצע העלייה, נמסר: "זכות העלייה ליהודים בעולם היא זכות יסוד בסיסית. אני פועלת בימים אלה כדי לזרז את ממשלת אתיופיה בהנפקת אישורי המעבר לשארית יהודי אתיופיה אשר אושרה עלייתם וקוראת לראש הממשלה לפיד להתערב גם הוא כמחזיק תיק החוץ. מקווה שהנושא ייפתר במהרה".
ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "שגרירות ישראל באתיופיה נמצאת בקשר ישיר ומתמשך עם הגורמים הרלוונטיים בממשל המקומי. הנציגים הישראלים פועלים באופן שוטף מולם בבקשות לזירוז הטיפול הביורוקרטי בהבאת הממתינים ארצה".