"זה היה ניסיון רצח של חיית אדם", כך אמרה היום (א') בתיה לבל (62), קורבן פיגוע הדקירה בכפר סבא ביום הזיכרון האחרון לחללי צה"ל, שהגיעה לפתיחת שלב ההוכחות במשפטו של מוחמד רישה (20) מטול כרם. על פי כתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בלוד, הוא דקר אותה 14 פעמים, פצע אותה באורח בינוני, והמשיך גם לאחר שנשברה ידית האחיזה של הסכין ובידו נותר רק הלהב.
זו הפעם הראשונה שבה לבל מדברת עם התקשורת מאז הפיגוע. לפני הדיון היא אמרה ל-ynet: "אנחנו נמצאים פה כדי להוציא לפועל את כל הראיות הקשורות לניסיון הרצח. מדובר בסוגייה בסיסית של ביטחון אזרחי ישראל. הם חושבים לקעקע את עצם קיומנו במדינת ישראל".
היא הוסיפה כי לדעתה צריכה להיות החמרה בענישה: "אני מקווה שנוכיח לדור הבא שאנחנו שומרים על מדינת ישראל מכל משמר. לא ניתן לכל מיני גורמים טרוריסטים להרים ראש".
2 צפייה בגלריה
בתיה לבל
בתיה לבל
בתיה לבל בביהמ"ש. "סוגיה בסיסית של ביטחון אזרחי ישראל"
(צילום: אבי חי)
הדיון התקיים בדלתיים סגורות והעיד בו האזרח שירה ברישה וניטרל אותו. לאחר מכן נכנסה לבל לאולם והסתכלה לראשונה בפניו של מי שמואשם בניסיון הרצח שלה. היא הייתה אמורה להעיד היום, אולם עדותה נדחתה בשל אילוצי לו"ז.
השופטת רות לורך אמרה בסיום הדיון הקצר והטכני: "התשתית הראייתית שעליה מתבססת ההגנה היא דלה מאוד. עניינו של הנאשם יועבר לבדיקת הפסיכיאטר המרכזי שיבדוק אם יוכל לעמוד לדין".
על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד הילה צור מהפרקליטות, רישה החליט לרצוח יהודי על מנת להפוך לשהיד. ביום הזיכרון, בשעה 7:00 בבוקר, הוא הצטייד בסכין עם להב באורך כ-15 ס"מ, יצא מביתו ונכנס לשטח מדינת ישראל. הוא עלה על אוטובוס של "מטרופולין" במטרה להגיע לתל אביב, אך במהלך הנסיעה שינה את דעתו והחליט לבצע את הפיגוע בכפר סבא.

2 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הדקירה בכפר סבא
זירת פיגוע הדקירה בכפר סבא
זירת פיגוע הדקירה בכפר סבא
(צילום: AFP)
בשעה 12:30 בערך הוא ירד מהאוטובוס ברחוב ויצמן סמוך לקניון G, שם ראה את לבל. לאחר שיחה קצרה שיזם כדי לוודא שהיא אכן ישראלית ויהודייה, נטען, הוא הוציא את הסכין, הסתער על לבל כשהיא בגבה אליו ודקר אותה שוב ושוב.
בתיה לבל ועורך דינה חיים בלייכרבתיה לבל ועורך דינה חיים בלייכרצילום: אבי חי
על פי כתב האישום, חרף פציעותיה הצליחה לבל לברוח והתחננה לעזרה בעוד רישה רץ אחריה. הוא נעצר רק לאחר שנהג שעבר במקום ירה לעברו ופצע אותו. לבל פונתה לבית החולים "מאיר" בכפר סבא, שם נותחה ואושפזה.
לבל מיוצגת על ידי עו"ד חיים בלייכר ומלווה על ידי תנועת "אם תרצו" במאבקה הציבורי בדרישה להשית עונש משמעותי על רישה. "אנו מצפים שבית המשפט יתייחס בחומרה רבה וישפוט את המחבל ברף הענישה הגבוה ביותר הקיים בחוק", אמר עו"ד בלייכר.
מתנועת "אם תרצו" נמסר: "כל מחבל שפל חייב לחשוב פעמיים לפני שהוא רוצה לפגוע בישראלים. בתי המשפט ממסמסים לאורך השנים את כלי הרתעה המשפטיים וכך למעשה מחבלים פוטנציאליים לא מורתעים ועלולים לפגוע בחפים מפשע. אין הריסת בתי מחבלים עד היסוד, אין שלילת תושבות, אין גירוש, אין גזר דין מוות. אנו מקווים שהפעם יצא הצדק לאור והמחבל יבוא על עונשו".