עימות פרץ היום (ב') בישיבת ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, שהתכנסה כדי לדון בפיצוי למשפחות ההרוגים והנפגעים של אסון מירון: הוא התפתח כשנציג האוצר אמר שהוחלט לחכות עם הפיצוי למשפחות עד שתסתיים עבודתה של ועדת החקירה בנושא האסון. בני המשפחות, מצדם, טענו שהם אינם מקבלים מענה מהמדינה.
הישיבה התקיימה במסגרת דיונים בהצעת חוק נפגעי אסונות לאומיים שיזמה יו"ר הוועדה, ח"כ אפרת רייטן-מרום (עבודה).
"יש את אלה שיודעים להילחם ומשיגים, ויש אחרים", אמרה סיגלית חברון, שבנה נהרג באסון מירון. "המשפחות כל כך עסוקות בלאסוף את עצמן, שהדברים האלה רחוקים מאיתנו. לא חיפשנו מריבות, לא רצינו להאשים אף אחד. רק עכשיו, שבעה חודשים אחרי האסון, אישרו לנו טיפולים של לשכת הרווחה. מעולם לא פגשתי נציג של המדינה, אף אחד לא פנה אלינו. אני זאת שהייתי צריכה לפנות לרווחה בעצמי".
שי צרפתי, בנו של משה צרפתי ז"ל שנהרג באסון, הוסיף: "המדינה לא הייתה שם בשבילנו. תבואו אלינו, תגידו מה קרה. קיבלנו תעודת פטירה במייל - וזהו. אף משפחה שכולה לא אמורה לצאת למאבק ציבורי, לא על חקירת האירוע ולא על הכרה ופיצוי. האחריות היא כולה על המדינה. אני מרגיש כמו בסדרת ריאליטי: אנחנו רואים בוועדה יום-יום איך כולם שופכים רפש אחד על השני - ומדובר במוות של אבא שלי. זה פצע שלא מגליד. אנחנו חיים אותו יום-יום".
"יש את אלה שיודעים להילחם ומשיגים, ויש אחרים", אמרה סיגלית חברון, שבנה נהרג באסון מירון. "המשפחות כל כך עסוקות בלאסוף את עצמן, שהדברים האלו רחוקים מאיתנו. לא חיפשנו מריבות, לא רצינו להאשים אף אחד. רק עכשיו, שבעה חודשים אחרי האסון, אישרו לנו טיפולים של לשכת הרווחה"
ח"כ רייטן-מרום אמרה: "נעשה הכול כדי לקדם את נושא הפיצוי למשפחות בלי קשר לוועדת החקירה. בסוף מדינת ישראל משלמת, ועדיף שהיא תשלם עכשיו. זה יחסוך כסף, זמן ומשאבים". ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הוסיף: "יו"ר ועדת החקירה אמרה בעצמה שאין קשר בין הוועדה לבין הפיצויים".
יו"ר הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, הסכים עם חברי הכנסת והמשפחות. ״עברו כבר חודשים מאז אסון מירון", אמר. "הביטוח הלאומי מסייע למשפחות ומעניק להן באופן שוטף את מלוא הזכויות. נדרשת חקיקה ברורה לגבי סיוע למי שנפגע באסון לאומי, כי הזמן עובר, ואין להם מענה".
1 צפייה בגלריה
אסון מרון
אסון מרון
אסון מירון, 30.4.2021. נספו 45 גברים וילדים, נפצעו 102
(צילום: גיל נחושתן)

"אחרי השבעה נשארנו לבד"

אסון מירון התרחש ב-30 באפריל האחרון במהלך הילולת ל"ג בעומר על הר מירון. נספו בו 45 גברים וילדים, ונפצעו 102.
הצעת החוק שיזמה ח"כ רייטן-מרום מבקשת לאפשר לממשלה להעניק סיוע לנפגעי אירוע שגרם לנפגעים, גם אם הוא לא אירוע צבאי או פעולת איבה. "הגשתי את ההצעה בעקבות אסונות טרגיים שידעה המדינה, וקולות שעלו מהשטח אחריהם", הסבירה ח"כ רייטן-מרום. "משפחות וקרובים נשארו ללא מענה. יש צורך בחשיבה מחודשת של המדינה עבור אותם אזרחים שזקוקים לליווי ולסיוע כספי בימים שאחרי האסון, שיסייעו להם לעמוד שוב על הרגליים".
בדיון השתתף גם איציק אור, שבתו אלה נספתה באסון בנחל צפית. "האירוע הוגדר בתקשורת כאסון לאומי", אמר. "בשבעה הגיעו אלינו חברי כנסת, שרים, רבנים ראשיים לשעבר. נתנו לנו חיבוק ותחושה שהמדינה מחבקת ועוזרת לנו, אבל כשקמנו מהשבעה התברר שנשארנו לבד. אף אחד לא מדבר איתנו. אילו הבת שלי הייתה נהרגת כחיילת, המדינה הייתה נותנת מטרייה מאוד ברורה. איתי אף אחד לא מדבר".