שר המשפטים יריב לוין רמז היום (חמישי) בדיון בוועדה לבחירת שופטים כי אם הוועדה לא תקיים דיון בצעדים שיינקטו נגד השופט המוסלמי הראשון בעליון חאלד כבוב, בעקבות התלונה שהוגשה נגדו לנציב תלונות הציבור על שופטים, ייתכן שתוגש עתירה לבג"ץ שתדרוש מהוועדה הסברים מדוע לא ננקטים צעדים נגדו - שלדבריו "יביכו" את בית המשפט.
4 צפייה בגלריה
יריב לוין וחאלד כבוב
יריב לוין וחאלד כבוב
יריב לוין וחאלד כבוב
(צילום: אלכס קולומויסקי, מתוך אתר הרשות השופטת)
לוין אמר את הדברים בדיון, כשברקע השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית) וחבר הכנסת יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) סבורים שיש להדיח את השופט בעקבות ביקורת נוקבת של נציב תלונות הציבור היוצא, אורי שהם, על התנהלותו האתית.
ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, אמר לחברי הוועדה כי עצם העובדה שהוא לא דיווח להם כיצד "טיפל" במסקנות הנציב על כבוב, אינה אומרת שהוא לא "בא בדברים" עם השופט.
השרה סטרוק תבעה לקיים דיון בענינו של כבוב, אך לבסוף הוא לא נכלל בסדר היום. הסיבה: חוות דעת של היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, ולפיה שהם סיים את תפקידו - ובעיקר כיוון שרק שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון רשאים לקבל חומר או מידע מהנציב, וזאת לאחר סיום הטיפול בתלונה. רק לגורמים אלה שמורה הזכות להתיר פרסום פרטי תלונה שהטיפול בה הסתיים.
4 צפייה בגלריה
אורית סטרוק ויצחק קרויזר
אורית סטרוק ויצחק קרויזר
השרה סטרוק וח"כ קרויזר. מעוניינים להדיח את כבוב
(צילום: קובי קואנקס / אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן משנה לנשיאת בית המשפט העליון
עוזי פוגלמן משנה לנשיאת בית המשפט העליון
מ"מ נשיא העליון פוגלמן. ״בא בדברים" עם השופט
(מתוך אתר הרשות השופטת)
"מכאן, שלוועדה לבחירת שופטים אין סמכות להורות לנציב למסור לידה חומר או מידע הנוגעים לתלונה וממצאיה", קבע לייזר. כמו כן הוא קבע ש"זימון הנציב לוועדה לבחירת שופטים לצורך מתן הסברים אודות החלטותיו הופך את הוועדה הלכה למעשה לגוף מבקר, אשר בודק מבחינה מהותית את תוכן החלטות הנציב. זאת בניגוד להוראות חוק הנציב".
דברים אלה לא שכנעו את סטרוק וקרויזר. השרה החלה לקרוא לוועדה את התלונות על כבוב, וטענה כי לא ייתכן שהן יוותרו ללא מסקנות. שר המשפטים לוין אמר: "קורה שאדם עושה טעות. ייתכן שתוגש עתירה לבג"ץ נגד הוועדה מדוע לא נקטה צעדים נגד השופט. הציבור רואה איך אנחנו מתנהלים. אני לא אומר שצריך דווקא להדיח את כבוב, אבל מה עם איזו אמירה או הצהרה מפי מ"מ הנשיא פוגלמן?".
השרה סטרוק אמרה לפוגלמן: "אני מעריכה אותך, אבל לא מבינה מדוע אינך נוקט הליך כלשהו. אשלח לך את החומר על כבוב. לא ייתכן שלא נעשה כלום. זה לא אומר שמדיחים אותו, אבל לא לומר כלום? זה לא הגיוני". פוגלמן כאמור הבהיר כי הוא "בא בדברים" עם השופט כבוב ושהוא יעיין במידע שהעבירה לו סטרוק עד לדיון הבא בוועדה.
4 צפייה בגלריה
 אורי שהם. קבע כי התלונה נגד השופט כבוב מוצדקת
 אורי שהם. קבע כי התלונה נגד השופט כבוב מוצדקת
אורי שהם. קבע כי התלונה נגד השופט כבוב מוצדקת
(צילום: מוטי קמחי)
לפני כחודשיים נציב תלונות הציבור על שופטים שהם, מצא כי התלונה שהוגשה נגד כבוב, ולפיה הוא הטעה אותו בתגובתו לתלונה אחרת שהוגשה נגדו - מוצדקת. מדובר בתלונת המשך על השופט כבוב, שבה נטען כאמור כי השופט ביקש להטעות את הנציב שהם בדברי תשובתו לתלונה אחרת שהוגשה נגדו, ולפיה הוא היה מודע כי בתו עורכת הדין השתמשה בצילום שלו לצורך קידום משרדה - תלונה אשר הנציב לא מצא כמוצדקת, והסתפק בהערה לשופט.
הנציב שהם כתב בהחלטתו החדשה כי "הגם שאיני סבור כי השופט ביקש להטעות אותי ביודעין ובכוונה תחילה, הרי שלאור החשיבות הרבה שאני רואה בכך שכל שופט, ובפרט שופט בית המשפט העליון, ישיב לפניות הנציב לאחר מחשבה ובדיקה יסודית, ויגיש מטעמו תגובה מדויקת, מוצא אני לקבוע כי התלונה נמצאה מוצדקת בנושאים שפורטו".
שהם הזכיר כי בהחלטתו מלפני כחודשיים באשר לתלונה הראשונה קבע כי היה על השופט כבוב לנהוג בזהירות יתר ולוודא כי לא ייעשה שימוש פסול בתמונתו לצורך קידום משרדה של בתו, עו"ד מרים כבוב-סיקסק. "לצד זאת, קיבלתי את הסברו של השופט ולפיו הוא לא ידע כי תמונתו תפורסם ברשתות החברתיות, וציינתי כי טוב עשה כאשר הורה מיידית להסיר את התמונה", כתב שהם.