3 צפייה בגלריה
אביגדור קהלני
אביגדור קהלני
זנדברג וקהלני
(צילום: דובר צה"ל)
זה היה מפגש לוחמים לא שגרתי, שבו המפקד הבכיר והחייל הצעיר נפלו זה על כתפי זה בהתרגשות של סגירת מעגל נדירה, שעות ספורות לפני העצרת לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים אתמול באתר ההנצחה החדש של חיל השריון בגולן.
לקראת הטקס יצאו בחטיבה 7 למשימה לאיתור זהותו של מלחין המנון החטיבה, שנישא בפי לוחמיה מאז אמצע שנות ה-60. מחבר המילים שאותן שרים הלוחמים מאז שנת 1975 הוא תא"ל (מיל') אביגדור קהלני, גיבור ישראל המעוטר.
אתמול, לפני שאנשי חטיבת השריון שרו לראשונה בעצרת את ההמנון בגרסה מעודכנת, נפגשו קהלני ומלחין ההמנון, מיקי (מיכאל) זנדברג, בביתו של קהלני בתל אביב, ושחזרו את ההיסטוריה של השיר המפורסם של חטיבת הפלדה. "כל כך הרבה שנים תהיתי מיהו המלחין של ההמנון והייתי בטוח שהוא כבר מזמן שוכב מתחת ללוח שיש", צחק קהלני. "מפקד החטיבה הנוכחי, אל"ם יפתח נורקין, הטיל על חייליו את משימת האיתור, וכשסיפרו לי שעלו על זהותו התרגשתי מאוד".
3 צפייה בגלריה
אביגדור קהלני
אביגדור קהלני
המנון חטיבה 7
(צילום: דובר צה"ל)
"התגייסתי באוגוסט 1965 לתזמורת צה"ל", השלים זנדברג את חלקו בסיפור. "פתאום מצאתי את עצמי בטירונות והכשרה בחיל השריון בגלל תוצאות של מבחני קצונה שערכתי שנה קודם לכן. בסיום ההכשרה השתתפתי במפגש ענק שאירגן גורודיש, מפקד החטיבה, ובו הוא שאל מי מהחיילים לא רוצה להיות בשריון. מתוך 10,000 החיילים שהיו בעצרת, אני היחיד שעמד והעז להצביע. העוזי נפל לי מהכתף מרוב שלומיאליות, וכשגורודיש שמע למה אני רוצה לעזוב את השריון הוא אמר שאנגן על התותחים ואשכח מהחלום".
חודשיים לאחר מכן ביקש גורודיש להקים צוות הווי כמו ביחידות צה"ל אחרות, ונזכר בחייל החצוף. עם תום מלחמת ששת הימים פקד על זנדברג לכתוב ולהלחין המנון לחטיבה. "הייתי המום ולא ידעתי מה להגיד. חזרתי לאוהל וניגש אליי ישראל ויסלר (פוצ'ו), שנתן לי דף עם כמה מילים, ותוך רבע שעה חיברתי מנגינה. הונחיתי ללמד גם 300 טנקיסטים לשיר את ההמנון".
3 צפייה בגלריה
אביגדור קהלני
אביגדור קהלני
"במשך השנים השיר עבר התאמות אחרי כל מלחמה". זנדברג וקהלני
(צילום: דובר צה"ל)
כעשור לאחר מכן ביקש קהלני, מפקד החטיבה, לעדכן את ההמנון ולכתוב מילים חדשות למנגינה. "האמנתי שמי שאינו יודע לשיר לא יודע להילחם", הוא צחק, "ודרשתי בפקודה מכל חיילי החטיבה לשאת את ההמנון בכיס שמאל של המכנסיים בכל עת. מי שידע אותו בעל פה היה פטור מכך. במשך השנים השיר עבר התאמות אחרי כל מלחמה, וכשביקשו ממני לעדכן אותו לרגל יובל למלחמת יום הכיפורים קיוויתי כל כך שאסגור מעגל והאדם שיצר את הלחן יקבל על כך קרדיט".
לדברי קהלני, הגרסה החדשה של ההמנון, שנחשפה אמש בעצרת בצומת קצביה בגולן בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אייל זמיר ומפקד פיקוד הצפון אלוף אורי גורדין, כוללת בתוכה את כל המורשת של החטיבה עטורת הנצחונות. "מוזכרים בו הנופלים, שמות היחידות, רוח ההתנדבות ו-7, שעומדת בראש כל הפסגות. את החטיבה הזאת אף פעם לא עוזבים”.
מעתה לצד הקרדיט למחבר המפורסם יציינו בחטיבה גם את שמו של המלחין מיקי זנדברג. "אני שמח שלקחתי חלק במורשת החטיבה, ומקווה שלא יהיה צורך לרענן את השיר בעקבות מלחמות", סיכם.