בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע הבוקר (ד') את מאנדפרו אלאזה (37) מחולון ברצח אשתו מסטוואל בת ה-31 בביתם בערב יום העצמאות ב-2020, וגזר עליו מאסר עולם. אלאזה, שיידרש בנוסף לשלם פיצוי בגובה של 258 אלף שקלים למשפחת הנרצחת, הורשע ברצח בנסיבות מחמירות, באירוע שהתרחש חודש וחצי לאחר ששוחרר ממאסר של 10 חודשים בגין עבירות אלימות כלפיה.
לפי כתב האישום שהוגש במאי 2020, בתיק שנוהל על-ידי יעל הראל מפרקליטות מחוז ת"א, בערב יום העצמאות לפני שנתיים וחצי התגלע ויכוח בין אלאזה לאשתו, לאחר שזו סירבה לדרישתו לסייע לו בהכנת קפה. אלאזה לקח בקבוק זכוכית שהיה בסלון והיכה בראשה של המנוחה. לאחר מכן ניגש למטבח, ונטל סכין עם להב באורך 20 סנטימטרים, אז ברחה אשתו לחדר המדרגות.
3 צפייה בגלריה
מאנדפרו אלאזה בבית המשפט
מאנדפרו אלאזה בבית המשפט
אלאזה בבית המשפט, היום
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
בני משפחתה של אלאזה מסטוואל ז"ל בהכרעת הדין של מאנדפרו אלאזה
בני משפחתה של אלאזה מסטוואל ז"ל בהכרעת הדין של מאנדפרו אלאזה
סיפרו על שנים ארוכות של אלימות כלפיה. בני משפחתה של מסטוואל, עם תמונתה בדיון היום
(צילום: מוטי קמחי )
הוא רדף אחריה, תפס אותה ודקר אותה בגבה ובצווארה לעיני ילדיהם, שהיו עדים לכל ההתרחשות. בנם בן ה-14 ניסה למנוע מאביו להמשיך את התקיפה ללא הצלחה, אחז בכתפו וקרא לו "אבא, די". הילד נפצע בידו במהלך המאבק, ולא הצליח למנוע מאביו להפסיק את המעשה.
בני הזוג נישאו בגיל 21 ועלו ארצה מאתיופיה ב-2005. השניים עבדו כפועלים במפעלי מזון והתגוררו בחולון עם ילדיהם. בדצמבר 2019 הורשע אלאזה בתקיפה הגורמת חבלה של ממש ואיומים כלפי אשתו, ונידון לעשרה חודשי מאסר. לפי פסק הדין דאז, אשתו נכנסו לישון בחדרה לאחר ויכוח שבו קילל אותה. בשלב מסוים הוא נכנס לחדר, סגר את הדלת והיכה אותה בפנים, בשיניים ובראש. הוא דחף אותה לקיר וחנק אותה. זמן קצר אחר כך הוא תקף אותה שוב בסלון.
3 צפייה בגלריה
תמונה של אלאזה מסטוואל ז"ל בהכרעת הדין של למאנדפרו אלאזה
תמונה של אלאזה מסטוואל ז"ל בהכרעת הדין של למאנדפרו אלאזה
בני משפחתה סיפרו שהציעו לה לבוא לגור איתם, אבל היא לא רצתה "להיות לנטל". מסטוואל אלאזה ז"ל
(צילום: מוטי קמחי )
כתוצאה מהמכות סבלה מסטוואל מחבלות, דימום ונפיחות במצח. "אם תזמיני משטרה אהרוג אותך", איים עליה אז. תקופת המעצר הופחתה מהעונש והוא שוחרר ב-11 במרץ של אותה שנה, חודש אחרי שנגזר דינו, ושב לבית שבו התגורר עם אשתו, בעקבות התערבות בני משפחתו.
"אם הייתי חוזר אחורה בזמן לא הייתי נותן לו לחזור הביתה", אמר בעת הגשת האישום ל-ynet אביב, אחיה של הנרצחת. משפחתה סיפרה על שנים רבות של התעללות ואלימות. עוד טרם הרצח, לאחר אחת מהפעמים שבהן הותקפה, ברחה מסטוואל עם ילדיה למקלט לנשים מוכות בצפון, אולם כעבור שבוע החליטה לשוב הביתה בשל קשיי התאקלמות. "לא אהבתי שהיא הלכה למקלט", אמר קרוב משפחתה. "אמרתי לה שאנחנו המשפחה שלה, ונשמור ונגן עליה. הילדים לא הסתדרו במקלט, והם החליטו לחזור הביתה. הצעתי לה שתבוא לגור איתנו, אבל אחותי לא הסכימה כדי לא להיות לנטל".
עו"ד תמי קלנברג-לוי, המייצגת את משפחתה של מאסטוול אלאזה ז"ל מטעם תוכנית סנ"ה של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים: "בערב יום העצמאות לפני כשתיים וחצי, רצח הנאשם את המנוחה בברוטאליות איומה לעיני שני הילדים שלהם, לאחר ששבועות בודדים לפני כן הוא שוחרר ממאסר אליו נשלח בגין עבירות של אלימות כלפיה. הוא שוחרר ללא שום טיפול, ללא מסגרת, ושב ישירות לביתם. היום בית המשפט הרשיע את הנאשם ברצח בנסיבות מחמירות, ובכך הדגיש את הזכות של אישה להגנה על גופה ולפעול כרצונה. עבור המנוחה וילדיה שהיו עדים לרצח זה אמנם כבר לא יעזור, אבל המשפחה מקווה שהמסר יישמע ויסייע להגן על נשים אחרות בעתיד".
עו"ד יעל הראל מפרקליטות מחוז תל אביב, שניהלה את התיק, מסרה: "בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות וקבע כי מדובר ברצח בנסיבות מחמירות, תוך שהוא דוחה את טענת בא כוחו של הנאשם, שהוא סבל מהפרעה נפשית חמורה אשר פגעה בצורה ניכרת ביכולתו להימנע מביצוע העבירה, ולפיכך קמה לו הגנה בדמות אחריות מופחתת. מדובר בנאשם שביצע רצח אכזרי של אשתו אל מול שני ילדיהם הקטינים, בעוד אחד מהם מנסה למנוע את שאירע. הליך זה הינו שלב נוסף במאבק של רשויות האכיפה באלימות בכלל ובאלימות נגד נשים בפרט".