גורמי ביטחון ישראלים מפתחים "תוכנית סודית" לחלוקת הסיוע ההומינטרי ברצועה על-ידי גורמים פלסטינים המתנגדים לחמאס. כך דיווח הבוקר (חמישי) העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" מפי גורמים ישראלים וערבים שמעורים בפרטים. על פי הדיווח, התוכנית עשויה ליצור רשות שלטונית פלסטינית חדשה, שתקבל לידיה את השליטה בעזה ביום שאחרי המלחמה.
2 צפייה בגלריה
עזתים מתנפלים על משאיות ברחוב א-ראשיד שברצועת עזה
עזתים מתנפלים על משאיות ברחוב א-ראשיד שברצועת עזה
המגויסים יהיו אחראים על חלוקת הסיוע ברצועה. עזתים מתנפלים על משאית סיוע
(צילום: רויטרס)
לדברי הגורמים, בכיר במערכת הביטחון בישראל קיים שיחות על התוכנית עם בכירים במצרים, איחוד האמירויות וירדן, על מנת לבנות מערכת תמיכה אזורית ולגייס מנהיגים ואנשי עסקים פלסטינים שאין להם קשר לארגון הטרור חמאס, ואף מתנגדים לו. חלק מהמגויסים צפויים להיות חברי פתח, ובכיר ישראלי אמר לעיתון האמריקני כי התנגדות חמאס עשויה להקשות על ביצוע התוכנית ולהפוך אותה ל"בלתי ניתנת ליישום". המגויסים צפויים להיות אחראים על הסיוע, שייכנס דרך היבשה והים ויועבר למחסנים במרכז הרצועה לאחר בדיקה ישראלית. בתום המלחמה יזכו המגויסים לתמיכת ישראל וממשלות ערביות.
עוד דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי התוכנית מעוררת מחלוקות בקבינט לניהול המלחמה, וכי עד כה היא לא זכתה לתמיכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בין היתר בשל העובדה שחלק מהמגויסים יהיו אנשי אותם הוא תופס כתומכי טרור. גורם בכיר בלשכת ראש הממשלה הבהיר בשיחה עם העיתון כי "עזה תנוהל על-ידי מי שלא מבקש להרוג ישראלים".
הממשל האמריקני, מערכת הביטחון בישראל וגורמים בממשלת נתניהו מתוסכלים מהכאוס שנוצר ברחבי הרצועה בשל המצב ההומניטרי, הוסיפו בדיווח, וטענו כי חלוקת סיוע באופן מאורגן בלתי אפשרית במצב הקיים וכי חמאס יכול לבסס את עצמו מחדש בתוך הוואקום שנוצר. לדברי אותם גורמים, יש להקים כוח שיספק סיוע בעזה באופן יעיל ויהיה מחובר לרשות הפלסטינית או לפתח.
עוד צוין בדיווח, מפי אותם גורמים, כי מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן רואה במאמץ הסיוע חלק חשוב בתוכנית ישראל לפינוי רפיח. לפי התוכנית, לאחר פינוי אוכלוסיית העיר הגורמים הפלסטינים יוכלו לספק סיוע הומניטרי למאות אלפי תושבי רפיח שיפונו למתחמים אחרים.
אחד הגורמים אמר לעיתון כי החזון של עליאן הוא שפלסטינים שמתנגדים לחמאס ינהלו "רשות מנהלית מקומית" שתחלק סיוע ותנתק את ארגון הטרור מהתהליך. בעקבות כך, גורמים בחמאס האשימו מנהיגים פלסטינים בשיתוף פעולה עם ישראל ובבגידה, ואיימו לרצוח את מי שייקח חלק בתוכנית.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון ביקר ביחידת דובדבן של חטיבת הקומנדו
שר הביטחון ביקר ביחידת דובדבן של חטיבת הקומנדו
הפיילוט שהציג גלנט: סוחרים פלסטינים יהיו מוקדי הכוח ברצועה - במקום חמאס
(צילום: אריאל חרמוני)
לפני כחודש וחצי הציג שר הביטחון יואב גלנט לשרי קבינט המלחמה רשימת יעדים מלפני הפעולה הקרקעית בעזה, וסימן את מה שלא הושג עד כה - "היום שאחרי". כינון מה שמכונה "הוועדה האזרחית", דהיינו כוחות אחרים שינהלו את מרכז וצפון עזה, במקום חמאס. בעקבות השתלטות חמאס על משאיות הסיוע שהועברו לרצועה, הציג השר את פיילוט "עזה צפון", שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".
לפי הפיילוט שהוצג, סיוע ייכנס דרך מחסומי ארז וקרני, ולא מאזור רפיח שנשלט בידי חמאס. הסיוע יגיע ישירות לסוחרים פלסטינים, ללא ארגוני סיוע מתווכים. זה ייעשה "גב אל גב" מול המשאיות שייכנסו מישראל. הסוחרים, להבדיל מפעילי חמאס, יהיו מוקדי הכוח החדשים, בדומה לדיווח בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל". כדי לוודא שחמאס לא ישתלט בכוח על הציוד והסיוע, ישראל תאפשר לכוחות עם נשק לגונן על הסוחרים הללו.