קרן הסיוע האמריקנית GHF השיקה השבוע מערכת חדשה שתאפשר למשפחות בעזה להזמין חבילות סיוע הומניטרי מראש, לפי מספר הנפשות, ללא תלות בשיטת "כל הקודם זוכה" במרכזי החלוקה. "התכנון שלנו היה תמיד לייצב את זמינות המזון", אמר מנכ"ל הקרן ג'ון אקרי.
3 צפייה בגלריה


מאבק על מארזי סיוע שהוצנחו ברצועה. גברים צעירים מצליחים להגיע מהר יותר
(צילום: AP Photo/Jehad Alshrafi)
המערכת הושקה ביום ראשון האחרון בשכונת סעוד שברפיח בלבד, אך בשבועות הקרובים היא תתרחב בהדרגה לשכונות וערים נוספים בהן פועלת קרן הסיוע. עד כה, הסבירו בקרן, חלוקת הסיוע נתנה יתרון לגברים צעירים ובריאים שהצליחו להגיע מהר יותר למרכזי החלוקה, בעוד נשים, ילדים, מבוגרים ואנשים עם מוגבלויות נאלצו להמתין, לעיתים לשווא. בפיילוט השתתפו 350 עזתים שיצרו פרופיל מקוון עם פרטים רלוונטיים, כמו מספר בני הבית, וזכו "לשמור" חבילת סיוע עד למועד הגעתם למקום.
איך זה יעבוד?
עובדי קרן הסיוע יפקדו בשבועות הקרובים את מרכזי החלוקה ויסבירו למוטבים כיצד יוכלו להשתתף בפיילוט. משתתפים שיסכימו יצטלמו ויקבלו בתמורה כרטיס זיהוי עם תמונתם ומספר ייחודי, בו ישתמשו כדי לאסוף את החבילות שהוזמנו מבעוד מועד.
המערכת תעבוד על בסיס פרופילים מקוונים, בהם ניתן כאמור להזין את הפרטים הרלוונטיים. אחרי הזנת הפרטים יותאמו מספר החבילות למספר האנשים בכל בית, והן יישמרו לכל משתתף בפיילוט במרכזי החלוקה בימים ספציפיים. כך לכל משתתף יהיה זמן הגעה מתואם מראש והוא לא יידרש להתחרות באחרים עבור סיוע. במקביל, סיוע ימשיך להיות זמין גם בתורים "רגילים" אליהם יגיעו כל היתר.
בקרן הדגישו כי כל הנתונים שיוזנו באותם פרופילים מקוונים יישמרו באופן מאובטח ולא יועברו לצד שלישי. המערכת, כך נמסר, מאפשרת לקרן לתקשר ישירות עם המשפחות בכל הקשור לזמני החלוקה, משלוחים מיוחדים של סיוע ועדכונים דחופים.
"זה תמיד היה התכנון שלנו", אמר אקרי. "להציע למשפחות דרך להזמין סיוע מראש ולהבטיח גישה בטוחה כפי שעושים ארגונים אחרים. עד כה התנאים בשטח מנעו את יישום התוכנית, אבל עכשיו, הזרמנת הסיוע המוגברת לעזה מסייעת לייצב את הזמינות והתנאים משתפרים. מדובר בהתקדמות אמיתית. זה מראה שהמודל של GHF עובד. אנחנו מחויבים לקריאתו של הנשיא טראמפ לחדשנות כדי להביא יותר סיוע ישירות לאנשים שזקוקים לו".








