פיקוד העורף מוריד את רמת המגבלות בעוטף עזה בכלל, ובפרט בקרבת הגבול, מרמה 3 ל-2. המשמעות היא שניתן יהיה לקיים לימודים בעוטף ומוסדות הלימוד, שגם כך ממוגנים, וייפתחו מהשבוע הבא. ההחלטה, נדגיש, אינה מחייבת, ובכל מקרה בתי הספר שהוקמו במרכזי הפינוי ימשיכו לפעול, וכך גם זכאות המפונים לשהייה במלונות ולמענקים.
1 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה א' שפונו מהעוטף ומתחילים ללמוד בביה״ס חופים בכרם מהר״ל בחוף כרמל
תלמידי כיתה א' שפונו מהעוטף ומתחילים ללמוד בביה״ס חופים בכרם מהר״ל בחוף כרמל
תלמידים שפונו מהעוטף מגיעים לבית ספר בחוף הכרמל
(צילום: אלעד גרשגורן )
בנוסף, בחלק מהאזורים אלו אף ניתן יהיה החל מהערב לקיים אירועים עד 300 איש במבנה סגור, ועד 100 בשטח פתוח וצפוף. בקו העימות בצפון אין שינוי - והמגבלות נותרות בעינן. ההנחיות הללו תקפות לכלל היישובים מלבד עשרה, שבהם תתאפשר התקהלות בשטח פתוח של 50 איש - ובשטח סגור של 100 איש: נירים, כרם שלום, ניר עוז, כיסופים, עין השלושה, סופה, חולית, נתיב העשרה, כפר עזה ונחל עוז.
ההוראות החדשות התקבלו בהתאם להערכת מצב שהתקיימה בימים האחרונים בצמרת צה"ל, והובאה היום לאישורו של שר הביטחון יואב גלנט. לצד ההחלטה בעוטף, בפיקוד העורף מעריכים ששנת הלימודים עבור אלפי התלמידים המפונים בגליל לא תושלם במוסדות החינוך שלהם, ומשפחותיהם ימשיכו לשהות בבתי המלון ומתקני הארכה לפחות בחודשים הקרובים.
בכל מקרה, הגדרות מצב החירום הנוכחי נקבעו מתחילת המלחמה ועד לסוף חודש פברואר, ועד אז תתקיים הערכת מצב נוספת. עד אז גם יגובשו פתרונות ארוכי טווח למפונים שטרם שבים לבתיהם. ביתר המקומות בארץ אין מגבלות, אך בשלב זה הוחלט בפיקוד העורף להמשיך ולהגביל את כמות הצופים במשחקי כדורגל ל-15 אלף איש - וכך גם יהיה במשחק העונה בתחילת שבוע הבא בין האלופה מכבי חיפה למכבי תל אביב באצטדיון סמי עופר בחיפה.
בפיקוד העורף אומרים כי לאחרונה יותר ויותר תושבים בנגב המערבי שבו לבתיהם, ביישובים כמו ברור חיל, שוקדה ואור הנר. גם בשדרות, לפי פיקוד העורף, חזרו אלפים מתושבי העיר לבתיהם. בפיקוד העורף מזהים גם שישנם פחות מפונים בבתי המלון באילת, ורבים מהם שבו לבתיהם.
כעת מסמנים בפיקוד העורף את החודש הקרוב בסימן "החזרה לבית" ברוב יישובי העוטף, בתיאום של הרשויות עם הקהילות. כך, גם פסטיבל דרום אדום המסורתי יתקיים בחודש הקרוב, החל מהסופ"ש הבא, באזורי הפריחה שמזרחית לכביש 232 שחולש על העוטף. עם זאת, מערבית אליו - לכיוון גבול הרצועה - תיאסר כניסת אזרחים במהלך הפסטיבל.
בתוך כך, הלחימה ברצועת עזה נמשכת בעיקר על בסיס פשיטות של אוגדת 162 בצפון הרצועה, במקביל להעמקת הלחימה של אוגדה 98 במערב חאן יונס. צה"ל אפשר לשתי חטיבות שפועלות בגזרה לצאת להתרעננות קצרה בימים הקרובים. בינתיים, בצבא בוחנים מנגנונים חלופיים ומקומיים להעברת אספקת המזון, התרופות והמים לכרבע מיליון עזתים שנותרו בצפון הרצועה, לאחר שחמאס השתלט על רוב השיירות ההומניטריות.