3 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
(צילום: רויטרס)
משרד הבריאות הודיע הבוקר (רביעי) על זן חדש של קורונה שהתגלה בקרב שני נוסעים שחזרו לאחרונה לישראל דרך נתב"ג. בבדיקת ריצוף שנעשתה לממצאי ה-PCR של הנוסעים, מדובר בזן משולב של האומיקרון ותת הזן BA2 שעדיין לא נחקר לעומק בעולם.
במשרד הבהירו כי בשני המקרים הנוסעים סבלו מתסמינים קלים בלבד של חום, כאבי ראש ושרירים - ולא נזקקו למענה רפואי מיוחד. "משרד הבריאות ממשיך לעקוב אחרי תוצאות הריצופים, וימשיך לעדכן ככל שיידרש", נמסר.

גל קשה בסין

במקביל, במשרד הבריאות עוקבים אחר התפתחויות התחלואה במקומות שונים בעולם. 37 מיליון בני אדם בחמש ערים בסין נמצאים כעת תחת סגר, באחד הגלים הקשים שידעה המדינה מאז הימים הראשונים של מגפת הקורונה. אתמול זינק מספר המאומתים במדינה למעל 5,000 מקרים ביום - המספר הגבוה ביותר שנרשם בסין מאז תחילת 2020 בעיר ווהאן.
נכון לאתמול, מקרי הדבקה התגלו ב-21 מחוזות ברחבי המדינה, כולל בבייג'ינג ושנגחאי. הגל במדינה החל בתחילת החודש במספר מחוזות, ומאחוריו עומד וריאנט האומיקרון, שהחליף את הדלתא כזן הדומיננטי בסין. לפי מומחים, בסין נפוצים גם האומיקרון המקורי וגם תת-הזן BA2, שאותר לראשונה בינואר ולפי מחקרים ראשוניים הוא מידבק ב-30 אחוז יותר מהאומיקרון. BA2 מהווה היום חמישית ממקרי ההדבקה לפי ארגון הבריאות העולמי, ועדיין לא ידוע אם הוא גורם למחלה קשה יותר מהאומיקרון.
3 צפייה בגלריה
סין התפרצות קורונה בדיקות ז'נגז'ו
סין התפרצות קורונה בדיקות ז'נגז'ו
התפרצות מדאיגה בסין
(צילום: רויטרס)
לגל התחלואה החדש בסין עלולות להיות השלכות על הכלכלה העולמית. משאיות מעוכבות בגלל בדיקות קורונה לנהגים, מחירי הקונטיינרים של אוניות המשא החלו לעלות והן מתעכבות בנמלים למשך שעות. בין החברות שעלולות להיפגע בייצור נמצאות טויוטה, פולקסווגן ואפל.
הגילוי שעליו דיווח הבוקר משרד הבריאות הוא כאמור חדש בישראל. "אנחנו רואים בשבועיים האחרונים כמה וריאנטים שעשו את השילוב, אבל לא מצליחים להתרבות בקצב רציני", אומר ד"ר אורן קובילר, וירולוג מאוניברסיטת תל-אביב וחבר עמותת "מדעת", "אבל יכול להיות שמחר יופיע וריאנט שכן יהיה לו יתרון, כמו האומיקרון".
ד"ר קובילר הוסיף: "האומיקרון היא מחלה לא קלה בכלל כפי שאפשר לראות כרגע בהונג קונג, שם מתים רבים שאינם מחוסנים. מדובר על זן שמדביק הרבה יותר מחוסנים ומחלימים ולכן הוא נראה יותר קל והחיסון או ההחלמה גורמת ברוב המקרים לווריאנט הזה להיראות קל. ההסבר לעצירת הדעיכה לא נובע מאופי הנגיף אלא מההתנהגות האנושית. בכל פעם אנחנו חושבים שזה נגמר, מרגישים יותר טוב ומורידים את המסכות בחללים סגורים – אנחנו רואים עלייה".
לדבריו, "במדינות אירופה רואים עלייה משמעותית ואין שם זן חדש אלא התנהגות אנושית. אני מעריך שהגל שנמצא באירופה יגיע גם אלינו אם כי הוא יהיה יותר קל משום שהאביב מגיע, אנשים ייצאו יותר החוצה, מה שעשוי להקטין את הסיכוי להדבקה. הגל לא יהיה גדול אם יהיה בכלל. ייתכן שנישאר על כ-5,000 מאומתים ואז המספר יירד או שהמספר יעלה מעט ואז יירד. אני מצפה שהגל הגדול הבא יהיה לקראת החורף הבא. אני חושב שכדאי כבר מראש להיערך למתן חיסונים, בדומה לשפעת".
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
(צילום: EPA)
"הווריאנט המשולב קיים ואותר בכמה מדינות באירופה, אבל כרגע לא מראה סימנים שהוא משתלט", ציין פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר-אילן. "גם ההדבקה ההמונית שקיבלנו מהאומיקרון מהווה שכבת הגנה, לפחות בטווח הקצר".
פרופ' כהן אמר עוד: "דיברנו בעבר על וריאנטים שלא שמענו עליהם, לעומת וריאנט האלפא, הדלתא והאומיקרון. כרגע אני יחסית לא מוטרד מהווריאנט הזה. לגבי מחלימים, הם יחסית עמידים לנגיף שהם חוו וגם לווריאנטים שבאים אחר כך. ככל שהזמן עובר יש יותר סיכוי להידבק, אבל לטווח הקצר אנחנו יודעים שהדבקה מגנה יחסית. גם עכשיו לא כל מי שנדבק בדלתא נדבק באומיקרון. עם הזמן אנחנו ניחשף לווריאנט כזה או אחר ותיבנה חסינות ברמת האוכלוסייה".
בישראל חלה עלייה קלה במספר המאומתים ובמקדם ההדבקה, שעלה ל-0.88. עם זאת מוקדם בשלב זה לקבוע האם מדובר בתחילתה של מגמה חדשה, לאור העובדה ששאר המדדים, ובהם מספר החולים במצב קשה בבתי החולים, ממשיכים לרדת.