מסקנות קשות בעקבות מחדל החלפת העוברים - אולם יחידת ההפריה שבה אירעו הדברים לא תיסגר אלא תצמצם את פעילותה: מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש וראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות ד"ר הגר מזרחי הציגו בצהריים (ראשון) את תוצאות השימוע ואת החלטות המשרד בנוגע ליחידת ההפריה בבית החולים אסותא בראשון לציון. ynet העביר את התדרוך בשידור ישיר.
"זה אירוע קשה, זה בוודאי משהו שאנחנו במערכת הבריאות רוצים שלא יקרה בכלל", אמר פרופ' אש בתחילת דבריו. "זה אירוע מורכב, יש פה רגישות גדולה מאוד. עיסוק באנשים במצב מאוד רגיש של טיפולי פוריות. יש כאן מורכבות מקצועית בתהליכים ויש פה היבטים משפטיים מורכבים שעוסקים בהורות וגנטיקה. זה אירוע עם השלכות מערכתיות שבהפקת הלקחים שלנו נצטרך לראות את ההיבטים המערכתיים של הנושא".
פרופ' אש אמר עוד: "אנחנו פה לא בגלל שהאירוע הסתיים אלא לעדכן לאחר קבלת ההחלטה והשימוע שנעשה לאסותא ראשון לגבי הצעדים להמשך. המעורבות של משרד הבריאות הייתה כמובן מהרגע הראשון ומה שהוביל אותנו לאורך הדרך הוא לעשות את מה שנכון למטופלות ולזוגות בהיבט הרחב. המטרה שלנו הייתה מלכתחילה להסתכל על כלל המטופלים ולקבל את ההחלטות הנכונות לגבי הפעילות של המכון. הייתה יכולה להתקבל החלטה קלה של לסגור את המקום אבל זה היה פוגע קשה ונראה לנו לא נכון".
2 צפייה בגלריה
בית החולים אסותא בראשון לציון והתינוקת סופיה
בית החולים אסותא בראשון לציון והתינוקת סופיה
בית החולים אסותא בראשון לציון והתינוקת סופיה
(צילום: קובי קואנקס)
בהמשך דבריו ציין מנכ"ל משרד הבריאות כי "עלו כשלים שונים שבעקבותיהם הוחלט על תהליך השימוע. חשוב לי לומר שחלק מהתקלות והכשלים תוקנו על ידי אסותא ראשון מיידית, וחלק מהדברים הם תהליך ארוכי טווח יותר שגם עליהם נדבר.
"הקמנו ועדת בדיקה מטעם משרד הבריאות בראשותו של פרופ' עמי פישמן שהתפקיד שלה הוא לבדוק בצורה יסודית את הכשל או הכשלים שהיו בתהליך הטיפול באסותא ראשון תוך תחקור של כל המעורבים בדבר. הוועדה הזו יכולה להגיע למסקנות שונות ויכולה להרחיב את הבדיקה למקומות אחרים ככל שיימצאו לנכון.
"הערוץ הרביעי הוא בחינה מערכתית של טיפולי הפריון בישראל. מתוך זה שאחד הממצאים הבולטים היה העומס באסותא ראשון ובכלל במערכת, כאשר העומס הזה גדול יותר במערכת הפרטית דווקא, זה מחייב חשיבה על מה אנחנו עושים עם זה ואיזה פתרונות אנחנו נותנים לעומס שמגדיל את הסיכוי לטעות".
2 צפייה בגלריה
נחמן אש והגר מזרחי
נחמן אש והגר מזרחי
ד"ר מזרחי ופרופ' אש
(צילום: מוטי קמחי )

ד"ר מזרחי אמרה במסיבת העיתונאים כי "עיקרו של הליך השימוע היה טובת המטופלות. נפגשנו עם המטופלות לאורך כל הדרך, כיצד נראים הדברים מהצד שלהם. האירוע הובא לידיעתנו באמצע ספטמבר וכבר אותו שבוע נכנסו צוותים של חטיבת הרפואה ושל היחידה לבטיחות הטיפול אל תוך היחידה לפריון של אסותא ראשון מתוך כוונה להבין מה הוביל לתקלה הקשה הזו".
ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות הוסיפה: "תהליך השימוע נמשך שעתיים ארוכות, נשאלו לא מעט שאלות ואף הציגו בפנינו מסמכים נוספים כדי לוודא את הפרטים הקטנים. היום הועברה ההחלטה להנהלת אסותא על הורדת היקף הפעילות ב-50%, מ-10,000 מחזורי טיפול לכ-5,000. בחרנו ללכת על הפחתת כמות ממחזורי הטיפול עד למצב שבו נראה שניתן לעלות בשיעור המחזורים".
לשאלת ynet ציינה ד"ר מזרחי כי "עניין הכמויות הוא לא רק המספר אלא גם מה המענה שניתן לו והאם מבחינת הצוות ניתן מענה. בהחלט זה משהו שצריך לחשוב עליו. אני לא יודע אם מה שנעשה בעבר זה נכון. יש לנו עובדה ש-60% מהעבודה נעשית בפרטי. גם על הפתרונות אנחנו צריכים לחשוב".
פרופ' אש אמר: "אנחנו לא יודעים מה מקור התקלה וגם הוועדה עדיין אינה יודעת מה מקור התקלה. אני מקווה שנוכל למצוא את מקור התקלה, ולא בהכרח נוכל להגיד ש'פה הייתה התקלה', אך הבדיקה כוללת את כל התהליכים".

במשרד הבריאות ציינו בהמשך לתדרוך כי "עדיין קיימים ליקויים שעלולים לפגוע בבטיחות ובבריאות המטופלים". לפי משרד הבריאות, במעבדת הפוריות של בית החולים אסותא בראשון לציון נמצאו תהליכי עבודה לקויים, קיימת צפיפות משמעותית, ואין תיק קליני ממוחשב לניהול הרשומה הרפואית.
"אם יחול שינוי מהותי בפרמטרים הללו, המשרד יבחן את האפשרות להרחבת היקף הפעילות לאחר בקרה ביחידה", אמרו במשרד הבריאות. "בהתאם למהות השינוי והיקפו ניתן יהיה לשקול העלאת הפעילות, במבנה ובהיקף כוח האדם הנוכחיים, עד ל-75% מהיקף מחזורי הטיפול המקורי שנעשה בבית החולים".
מהנהלת בית החולים נמסר בתגובה: "אסותא ראשון מקבלת את החלטת משרד הבריאות וזאת בהמשך להחלטה שקיבלה על עצמה קודם לכן, שלא לקבל מטופלות חדשות, עד לסיום תהליכי הבדיקה במחלקה ועד להחלטת משרד הבריאות.
"כפי שצוין על ידי משרד הבריאות, עיקר השיפורים כבר הוטמעו ביחידה, וכוללים אמצעים ותשתיות משודרגים, ובעתיד פתרונות טכנולוגיים הנוגעים לתהליכי זיהוי ובטיחות המטופלות, במטרה לאמץ את הסטנדרטים גבוהים ביותר בטיפולי ה-IVF בישראל ובעולם.
"קיים קשר רציף ושיח מקצועי ורגיש מול המטופלות אשר טופלו בסמיכות ליולדת, וכולן מקבלות מענה, והמשך טיפול וליווי על פי בקשתן. המעבדה בראשון ביצעה עשרות אלפי מחזורי ההפריה מוצלחים מאז היווסדה וסייעה לאלפי משפחות מאושרות. רוב מוחלט של המטופלות ממשיכות להביע אמון באסותא ראשון ובצוותים הרפואיים ומגיעות גם היום לטיפולים באסותא ראשון".

היולדת: "הניחו לי לנפשי והניחו לי לגדל את התינוקת"

סופיה, התינוקת ממחדל ההפריה של בית החולים אסותא, יצאה לאוויר העולם בסוף החודש שעבר, בזמן שהחיפושים אחר הוריה הביולוגיים נמשכים. "הגשמתי את חלום חיי", אמרה אז האם וביקש מבית החולים לעזוב אותה לנפשה ולהניח לה לגדל את התינוקת.
בעלה של היולדת אמר ל-ynet אחרי לידת סופיה: "אני נורא מתרגש, זה רגע של טירוף ושנייה אחת של נחת. אני כעת מבקש - תנו לנו בבקשה שקט לגדל את הילדה הזו. עד שהגענו לפה זה נראה כמו קצה העולם".
יום אחרי לידת סופיה, הודיע משרד הבריאות כי לא ניתן לאתר את "מקור התקלה" בהפריה השגויה. "עיקרי הבדיקה שהוביל פרופ' גמזו בימים האחרונים הוצגו למנכ"ל המשרד, לנציב קבילות הציבור ולראש חטיבת הרפואה, ומהם עולה כי על פי הנתונים הקיימים ולמרות המאמצים שנעשו, לא ניתן לאתר בוודאות את מקור התקלה", אמרו אז במשרד הבריאות.