נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואשתו ג'יל ערכו הלילה (בין שני לשלישי) את טקס הדלקת החנוכייה המסורתי של הבית הלבן בסימן המלחמה ברצועת עזה והאנטישמיות הגוברת ברחבי ארה"ב. הטקס, שבו השתתפו 800 בני אדם ובהם ניצולי שואה, חברי קונגרס, פוליטיקאים ומנהיגים יהודים, נועד להזכיר שגם "בתקופות אפלות, אנחנו יכולים למצוא את האור", מסר הבית הלבן בהודעה רשמית.
3 צפייה בגלריה
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן לצד החנוכייה: "העם היהודי לא רק שרד, אלא ממשיך להאיר לעולם"
(צילום: רויטרס)
הרב אנג'לה בוכדל, ראש בית הכנסת הרפורמי Central Synagogue, הובילה את הדלקת הנרות יחד עם צאצאי ניצולי שואה והאדון השני דאגלס אמהוף, בעלה של סגנית הנשיא קאמלה האריס והיהודי הראשון במעמד זה.
במהלך הטקס אמר ביידן כי "החום והקשר שאני מרגיש עם הקהילה היהודית אינם ניתנים לערעור. נקלעתי לצרות ולביקורת כשאמרתי לפני כמה שנים שלא לצריך להיות יהודי כדי להיות ציוני, ואני ציוני". לדבריו, "חנוכה זה זמן של ניסים. חנוכה היום שונה. עברו 65 שנים מהיום הקטלני ביותר של היהודים בשואה. בגלל זה איחרתי אליכם - פגשתי חמישה שורדי שואה".
לפי ביידן, "אמרתי אחרי מתקפת 7 באוקטובר שהמחויבות שלי לישראל בלתי ניתנת לערעור. אם לא הייתה ישראל אף יהודי בעולם לא היה מוגן". על ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הנשיא כי "שלא תטעו, היו לי מחלוקות עם חלק מההנהגה הישראלית. אני מכיר את נתניהו 51 שנים. יש תמונה על הדסק שלו, שלי איתו, כשהוא עבד כאן בשירות החוץ ואני הייתי סנאטור בן 32. כתבתי לו למעלה 'ביבי, אני אוהב אותך, אבל אני לא מסכים עם שום דבר שיש לך לומר'. זה בערך אותו הדבר היום. זאת נקודה קשה".
הכותרת
איך שופטים את מחבלי חמאס?
27:08
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
"היו מחלוקות עם ההנהגה הישראלית". נתניהו
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
על המלחמה אמר ביידן כי "נמשיך לספק סיוע צבאי לישראל עד שניפטר מחמאס, אבל צריך להיות זהירים. דעת הקהל של כל העולם יכולה להשתנות בן לילה". לדבריו, "אני עובד 20 שעות ביממה כדי להכניס את משאיות הסיוע לרצועה, ולשכנע אותם (את הישראלים, ד"א) לפתוח את השערים. נמשיך להוביל את העולם בסיוע הומניטרי לחיי אזרחים פלסטינים תמימים".
ביידן אמר באותו נושא כי "הוצאנו יותר מ-100 חטופים ולא נפסיק עד שנחזיר את כולם מהם הביתה. חמאס משתמש באונס, אלימות מינית, טרור ועינויים נגד נערות ונשים ישראליות, וראיתי את התמונות כשהייתי בישראל - זה בלתי ניתן לתפיסה. אנחנו חייבים לגנות התנהגות כזאת ללא שום סייג. אני גם מבין שאתם מרגישים לבד".
בנוגע למצב במדינתו אמר ביידן כי "העלייה באנטישמיות בארה"ב מחליאה". הוא הוסיף כי "השואה יכולה לקרות שוב. שתיקה היא הסכמה. אנחנו ברורים - הממשל עומד לצדכם. אין מקום לשנאה באמריקה נגד יהודים, מוסלמים או כל אחד אחר.
3 צפייה בגלריה
החנוכייה של משפחת חרמש שהובאה מכפר עזה
החנוכייה של משפחת חרמש שהובאה מכפר עזה
החנוכייה של משפחת חרמש שהובאה מכפר עזה וניתנה לביידן
לקראת טקס הדלקת הנרות נשיא המדינה יצחק הרצוג העביר לביידן חנוכייה ששרדה ב-7 באוקטובר את מתקפת הטרור בבית משפחת חרמש בקיבוץ בעוטף עזה. ביידן התייחס לחנוכייה, וסיכם כי "אב חזר לקיבוץ ללקט את מה שנותר מביתו, אבל מה שנשאר היה רק הריסות. בית שבו התחבא 20 שעות עם אשתו עד שחולץ, בית שבשכונתו בנו נרצח. ואז כמו נס חנוכה, מההריסות הוא שלף משהו בשלמותו: מנורה. היא מוצגת עכשיו במבואה של הבית הלבן, ממש מחוץ לחדר".
לדברי ביידן, מדובר ב"סמל. סמל לעם היהודי שלא רק שרד, אלא ממשיך להאיר לעולם. זו תזכורת להחזיק בנס, בתקווה ובאמונה. כי כשאנחנו עושים זאת אף לילה לא חשוך דיו כדי שלא נוכל למצוא בו אור. אף לילה. אף אחד לא יודע זאת יותר טוב מהעם היהודי. חג חנוכה שמח ושאלוהים יברך את כולכם".
שעות לפני שהחל הטקס עצרה המשטרה המקומית 18 קשישות יהודיות - המבוגרת מביניהן בת 93 - שאזקו את עצמן לגדר במתחם של הבית הלבן במחאה על המלחמה בעזה. המפגינות של הארגון האנטי ציוני "קול יהודי לשלום" קראו "הפסקת אש, לא לרצח עם" ו-"ביידן, אל תתן להם להגיד לך שזה מסובך, פלסטינים נטבחים. לא רק על ידי פצצות - גם על ידי רעב. מעולם לא היה חשוב יותר שנפעל".