האינטרפול, ארגון השיטור הבינלאומי, הודיע לאחרונה כי הוא מקבל את הערר שהגיש אזרח ישראל-רוסי ומבטל את צו המעצר הבינלאומי שהוציאו נגדו רוסיה. הבעיה: הערר התקבל חודש לאחר שאותו אזרח הוסגר מקפריסין לרוסיה. ב.ז., כבן 60, עלה לישראל לפני כ-20 שנה, ונעצר לפני כשנה וחצי בקפריסין בעקבות צו המעצר שהוצא נגדו, בגין האשמות על הונאה כספית שביצע לכאורה בסכום של 2 וחצי מיליון רובל, בהיותו קבלן מבצע של משרד האוצר הרוסי. לאחר שנדחה ערעורו לבית המשפט העליון הקפריסאי, הוא הוסגר לרוסיה ב-20 בפברואר.
1 צפייה בגלריה
הודעה אדומה של האינטרפול
הודעה אדומה של האינטרפול
"פניתי לאינטרפול בבקשה כי דיון בערעורים יימשך תקופה קצרה ביותר, ככל האפשר"
(אילוסטרציה: Shutterstock)
המאמצים למניעת ההסגרה, שהתנהלו באמצעות עו"ד קפריסאי ובליווי של עו"ד מרדכי ציבין, העלו כאמור חרס. זאת על אף שהוצגו ראיות בפני בתי המשפט הקפריסאים על התנהלות פסולה של גורמי אכיפת החוק ברוסיה. בין היתר, טען עו"ד ציבין, תימנע מב.ז. האפשרות לערער בפני בית המשפט האירופי לזכויות האדם בשטרסבורג (ECHR) - דבר המהווה הפרה בסיסית של זכות הנאשם להליך הוגן. רוסיה פרשה כבר ב-2022 מה-ECHR. עוד טענה שבתי המשפט בקפריסין לא קיבלו היא שהסגרה לרוסיה כיום מהווה סכנת מוות, הואיל ואסירים רבים נשלחים לחזית באוקראינה.
על מנת למנוע את ההסגרה, ערער ציבין בפני האינטרפול - ערעור שכאמור התקבל. אולם, לרוע מזלו של ב.ז., ביטול הצו ניתן רק ב-24 במרץ, והגיע למשרדו של ציבין רק אתמול. העיכוב נבע מכך שהערעורים באינטרפול נמשכים זמן רב, וההחלטה לא נשלחת במייל מטעמי חיסיון וביטחון, אלא בדואר המתקבל לאחר שבועיים לפחות.
גורמים ברוסיה היו להוטים את ב.ז. למשפט במדינה, לאור טענתם שהכספים אשר מעל בהם לכאורה, היו שייכים לאוצר המדינה ומיועדים לתמיכה בנפגעים במצב קשה. מכיוון שאין טיסות ישירות בין קפריסין לרוסיה בשל הסנקציות עליה - ההסגרה נעשתה דרך ארמניה. עו"ד ציבין הסביר כי דווקא מישראל חשוד לרוב לא יוסגר לרוסיה כשמדובר בעבירות כלכליות, במיוחד לאור המצב הנוכחי במדינה. עוד אמר ציבין כי סביר להניח שגם על עבירות פליליות חמורות לא יוחלט על הסגרה כיום. זאת בשל הכלל הבסיסי הבינלאומי כי לא יוסגר אדם למקום שיש בו סכנת חיים.
עו"ד מרדכי ציביןעו"ד מרדכי ציבין
ציבין אמר בתגובה להחלטת האינטרפול: "אני עצוב על כך שההחלטה ניתנה יותר מחודש לאחר ההסגרה לרוסיה. הטיימינג הגרוע שבין ההסגרה לביטול צו המעצר גרם לצערי למה שקרוי 'הניתוח הצליח, והחולה מת'. על מנת שתופעת מרוץ הזמן לא תישנה, פניתי לאינטרפול בבקשה כי דיון בערעורים יימשך תקופה קצרה ביותר, ככל האפשר".
עוד מסר ציבין כי "ההחלטה לבטל את צו המעצר, יש בה משום איתות ורמז כי מבוקשים בעולם על ידי רוסיה יכולים לנצל את הסיטואציה ולערער על הצו נגדם. יש למתוח ביקורת חריפה על שלטונות קפריסין, מדינה באיחוד האירופי, אשר החלטתה להסגיר את מרשי לרוסיה מהווה הפרת זכויות אדם בצורה בוטה, הואיל והוסגר למקום שיש בו סכנת מוות. אני מתכוון להתלונן נגד קפריסין באיחוד האירופי".