צמצום מספר חברי הצוות בכל שלב הליך הטיפול, הסבר מוקדם ומטופלת ונוכחות מלווה: לאחר מאבק ארוך שנים והעתירה שהוגשה לבג"ץ מצד הלובי למלחמה באלימות מינית, פרסם בצהריים (רביעי) משרד הבריאות חוזר מנכ"ל חדש שמסדיר את נושא הטיפול בפגיעה מינית בתוך מערכת הבריאות עצמה.
"החוזר קובע כללים לאבחון ומתן טיפול רפואי ופסיכוסוציאלי ואיסוף ראיות משפטיות לנפגעת תקיפה מינית המגיעה למערכת הבריאות לאחר הפגיעה", אמרו במשרד והדגישו כי החוזר החדש יחליף את האחרון שפורסם בשנת 2003. בחוזר חודד בנוסף כי "כל טיפול יינתן ללא דעה קדומה וללא אפליה על רקע גזע, מין, דת, נכות, גיל, נטייה מינית, זהות מינית או מגדרית, התנהגות מינית, אמונה פוליטית או השתייכות עדתית".
2 צפייה בגלריה
חדר אקוטי מספר 4 בבית חולים יוספטל
חדר אקוטי מספר 4 בבית חולים יוספטל
חדר אקוטי בבית חולים יוספטל
(צילום: דוברות בית חולים יוספטל ומרחב אילת)
לפי ההנחיות המעודכנות, יצומצמו מספר חברי הצוות המטפל בכל שלבי הבדיקה והטיפול כדי למנוע פגיעה נוספת בנפגעת ובאיכות הראיות, וכן הונחו אנשי מערכת הבריאות להימנע מתחקור פרטי האירוע מעבר לנדרש לצורך הטיפול. בנוסף נכתב כי בבדיקות הכוללות מגע חודרני ומגע באיברים אינטימיים יש להסביר למטופלת כי היא זכאית לבקש להפסיק את הבדיקה בכל שלב, כולל בעקבות אי-נעימות גופנית או נפשית. החוזר החדש מסדיר גם את נוכחות המלווה בבדיקות מהסוג הזה.
בנוסף, במקרים שבהם עולה חשד למעורבות חומרים פרמקולוגיים כמו סמים או אלכוהול בטווח של עד ארבעה ימים מהתרחשות הפגיעה, יש לבצע מיידית בדיקת דם ושתן ו/או להפנות מיד למרכז האקוטי הקרוב ביותר. משרד הבריאות מציין כי ישנה אפשרות לערוך בדיקה קלינית לאיתור חומר ביולוגי זר, שממצאיה יועברו למכון לרפואה משפטית ויוחזרו לנפגעים ולא למשטרה.
במשרד הבריאות פירטו גם על השינוי בחוק בנוגע לערכות בדיקת אונס, שבמרץ האחרון שמירתן הוארכה ל-50 שנים, והסדירו גם את ההנחיות לכתיבת מכתב השחרור שנאסר לפרט בו על פרטי האירוע, ממצאי הבדיקה והפרשנות הרפואית. "יש לכלול בו את הבדיקות שנעשו, הטיפול שניתן ואת המשך הטיפול התרופתי או הרפואי הנדרש", דייקו במשרד.
במאי אשתקד פרסם משרד הבריאות נוהל חדש בעקבות פעילותו של הלובי למלחמה באלימות מינית, אך ללא התחייבות ללוח זמנים עד לפרסומו הסופי של החוזר. בהמשך עתר הלובי לבג"ץ נגד משרד הבריאות, שר הבריאות ניצן הורוביץ, מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש, ומנהלת המחלקה לטיפול באלימות במשפחה ותקיפה מינית ד"ר זוהר סהר-לביא, בדרישה שיתחייבו ללו"ז לפרסום הנוהל החדש.
2 צפייה בגלריה
יעל שרר
יעל שרר
"צעד ענק קדימה". מנהל הלובי למלחמה באלימות מינית, יעל שרר
(צילום: דנה קופל)
"אני שמחה ומברכת על פרסום הנוהל החדש, ומחכה בקוצר רוח לראות אותו מיושם", אמרה מנהלת הלובי יעל שרר. "מדינת ישראל לקחה היום צעד ענק קדימה במלחמה באלימות מינית. נהלים אחידים ומעודכנים יאפשרו למשרד הבריאות להעניק טיפול מיטבי לנפגעות ולנפגעים, ואף יציידו אותן/ם בראיות פורנזיות שתהיינה קבילות בבית המשפט, אם ירצו. 'נוהל' נשמע כמו משהו קטן, אבל זאת מהפכה".
אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, בירכה גם היא על ההנחיות החדשות. "הוצאת הנוהל התעכבה במשך שנים ארוכות מדי, ויש לברך כי הנוהל סופסוף יצא וכי הדגשים שלנו לגבי החזרת שליטה לנפגעות במהלך הטיפול באים לידי ביטוי בנוהל זה".