שר המדע יזהר שי (כחול לבן) התייחס הבוקר (רביעי) בראיון לאולפן ynet להפגנה הסוערת מחוץ למעון ראש הממשלה, למצוקה הכלכלית שאליה נקלעו מאות אלפי אזרחים בעקבות משבר הקורונה ולחילופי ההאשמות בין הליכוד לכחול לבן בנוגע לניהול המשבר. "אני חושב שאנחנו עובדים בשיתוף פעולה, המשימה הכללית גדולה יותר מאיתנו", אמר שי.
אבל אנחנו מתעוררים לחילופי האשמות בין נתניהו לגנץ ובינתיים מספר החולים עולה. "צריך להסתכל על הדיונים עצמם וההחלטות שאנחנו עומדים לקבל. אתמול היה דיון ענייני ארוך, הועלו בו מספר אופציות וגם הצעות למהלכים קשים, אך החלטנו לחכות כמה ימים כדי להבין את ההשפעה של הצעדים שנקטנו בשבוע האחרון. אנחנו ממוקדים במה שצריך לעשות. קודם כל צריך להעביר אחריות משמעותית למשרד הביטחון, זה כבר קורה בפועל, אנחנו משפרים את מערך הבדיקות, מתמודדים עם החלטות קשות וזה מה שיקרה בימים הקרובים".
1 צפייה בגלריה
יזהר שי
יזהר שי
"הכאב של המפגינים אמיתי". יזהר שי
(צילום: עמית שעל)
ראינו מה קרה בוועדת הקורונה, זה משליך על המאבק בהתפשטות הנגיף? "אני לא חושב. הדיון שהיה בכנסת היה ענייני ובסופו של דבר הכנסת קיבלה את החלטותיה והנה היא מבקרת את עבודת הממשלה וזה בסדר. בממשלה עצמה אנחנו ממשיכים בדיונים קדחתניים, יש כל מיני הצעות שנבדקות. כן, יש חילופי אמירות במישור הפוליטי, אני לא מתרגש מזה".
קשה להאמין שאתה באמת חושב שמדובר בדברים עניינים, גם מה שקרה בוועדה לא היה בדיוק ממלכתי. "אני מסתכל על השורה התחתונה, יפעת שאשא ביטון הובילה בכנסת דיון ענייני. בסופו של דבר קיבלו שם החלטות שהעבירו ביקורת על החלטת הממשלה וביטלו סעיף אחד או שניים מתוך 11 סעיפים. באמת יש חילופי האשמות במישור הפוליטי, אני מתנצל בפני אזרחי ישראל שזה הרעש שהם שומעים מהממשלה והכנסת, אבל תמיד היו בממשלה חילוקי דעות".
אבל נדמה כאן שבליכוד רוצים לזרוק את כחול לבן מתחת לגלגלים. "אני לא חושב שמישהו זורק מישהו מתחת לגלגלים, גם עכשיו אנחנו במלחמה ויש חילוקי דעות, כמו שהיו בימי צוק איתן. מדובר ברעשי רקע בלבד, הם לא נעימים, אבל הם חלקה של הדמוקרטיה. מה שחשוב זה ההחלטות שמתקבלות והן נתונות לביקורת הכנסת, ודרך אגב, תהיה סדרה ארוכה של החלטות וכל אחת מהן תתקבל אחרי דיונים".
מה חשבת על ההפגנה אתמול בבלפור? "אני חושב שהמפגינים מביעים כאב אמיתי, וכולנו צריכים להאזין היטב לזעקת הכאב שעולה ממאות אלפי אנשים, חלקם מובטלים, ועלינו מוטלת החובה גם להאזין וגם ליצור דיאלוג. אני עצמי הלכתי לאחת ההפגנות האלו אתמול ודיברתי עם אנשים. אנו חייבים להיות חלק מהשיח".
בליכוד מפחדים שזה יגלוש לאלימות. "ראינו כבר תמונות של אלימות ואני מצטער מאוד על כך. אני חושב שכולנו צריכים לנסות להבין שאנו נמצאים פה במלחמה. למלחמה הזאת יש הרבה חזיתות, אנחנו צריכים לשמור על האחדות שלנו כמו שידענו לעשות במשברים אחרים, גם פה אנחנו צריכים לראות מצב שבו כולנו נמצאים ביחד באותו צד של המערכה נגד אויב בלתי נראה שלא מבדיל בין ימין לשמאל".
אנחנו מתקרבים לסגר? "אני מקווה שלא סגר מלא. אנחנו כולנו דיברנו על איך מונעים סגר שכזה, העליתי הצעה לסגר שמטפל בצפיפות והתקהלויות, אבל לא פוגע ביכולת של אנשים להתפרנס. אני מתכוון ללילות, נניח החל מתשע בערב עד שש בבוקר, אותו דבר בסופי שבוע, ושוב בהחרגה של אנשים שצריכים לבקר קרובי משפחה קשישים וכאלה שצריכים לעבוד. אם נמלא סגר כזה, הוא יכול להפחית בצורה דרמטית את כמות החיכוכים ולתת אפשרות להוריד את ההדבקות".