הרשויות במחוז הכורדי האוטונומי בצפון עיראק הודיעו אחר הצהריים (יום רביעי) כי לפחות שמונה בני אדם נהרגו ועוד 23 נפצעו במתקפה על אתר נופש שלטענתן שוגרה על ידי טורקיה. לדברי הרשויות ארבעה פגזי ארטילריה פגעו במקום, וכל ההרוגים הינם תיירים. בתיעודים שהופצו מזירת הפגיעה בחבל דוהוק נראים אנשים מבוהלים וצועקים, חלקם נושאים עמם ילדים קטנים, כשברקע נשמע קול נפץ עז ונראים כיסאות שנהפכו כנראה במהלך מנוסה.

3 צפייה בגלריה
 תיעוד מרגעי תקיפה שמיוחסת ל טורקיה באזור דוהוק ב כורדיסטן העיראקית בצפון עיראק
 תיעוד מרגעי תקיפה שמיוחסת ל טורקיה באזור דוהוק ב כורדיסטן העיראקית בצפון עיראק
רגעי הבהלה במהלך המתקפה בחבל דוהוק בצפון עיראק, היום
גורם בממשל הכורדי בצפון עיראק טען בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס כי אתר הנופש שנפגע שוכן בעיר זאחו בחבל דוהוק, עיר שנמצאת סמוך לגבול הטורקי. לאזור הכורדי נוהרים עיראקים רבים בקיץ בשל מזג האוויר הקריר יותר שם, ולפי הדיווחים לפחות ההרוגים הוא תושב בגדד. משרד הבריאות במחוז הכורדי מסר כי כל ההרוגים הם "אנשים צעירים וילדים", בהם גם פעוט בן שנה בלבד.
שעות אחדות לאחר המתקפה טענו באנקרה שמדובר בפיגוע טרור, ולא לקחו עליה אחריות. בהודעה שפרסם משרד החוץ הטורקי נמסר כי אנקרה מביעה את צערה על הקורבנות שנפגעו במתקפה, אך לדבריו הצבא הטורקי נוקט בזהירות יתרה כדי למנוע פגיעה באזרחים ועל הרשויות העיראקיות להימנע מהצהרות שלטענתו מושפעות על ידי "תעמולה של ארגוני טרור". אנקרה הוסיפה כי היא מוכנה לפעול כדי "לחשוף את האמת" מאחורי המתקפה.
משרד החוץ העיראקי גינה אחר הצהריים בחריפות את המתקפה בחבל דוהוק, והודיע כי יחזיר להתייעצויות בבגדד את הממונה על השגרירות העיראקית באנקרה. הנציג הטורקי בבגדד יזומן במקביל לשיחת נזיפה. "ממשלת עיראק מבהירה כי זוהי הפרה בוטה של ריבונות עיראק ואיום ברור לשלום האזרחים, שכמה מהם נהרגו ונפצעו", מסר משרד החוץ העיראקי. "אנו מסרבים נחרצות להפרות שכאלה וראש הממשלה הנחה להקים ועדת חקירה בראשות שר החוץ ואנשי ביטחון שתספק את הפרטים המדויקים וינקטו בתגובה דיפלומטית ברמות הגבוהות ביותר, החל מפנייה למועצת הביטחון".
בין אם טורקיה אחראית למתקפה הזו או לאו, בהנהגתו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן היא מובילה קו תוקפני נגד הכורדים בכל מחוזותיהם – בחבל כורדיסטאן בצפון עיראק וכן בשטחים שבשליטתם בצפון-מזרח סוריה, שבשבועות האחרונים מאיים ארדואן לצאת נגדם למבצע צבאי נרחב.
בצפון עיראק כבר פתח ארדואן באפריל האחרון במבצע צבאי חדש תחת שם הקוד "נעילת טופר", שבמסגרתו מבצעים כוחות טורקיים פעולות שונות מעבר לגבול נגד אנשי המחתרת הטורקית PKK, שהקימו להם בסיסים באזורים ההרריים בצפון עיראק. פעולות שכאלו החלו כבר ב-2019, ובחודשים האחרונים בוצעו מספר תקיפות מהצד הטורקי לעבר יעדים באזור. התקיפה הקודמת בוצעה לפני ימים ספורים – כטב"ם טורקי תקף אז כלי רכב סמוך לעיר מוסול. בחודש יוני האחרון נהרגו ארבעה פעילים כורדים במתקפה אחרת של כטב"ם טורקי.
מוקדם יותר היום חזר ארדואן על האיום שלו לצאת למבצע צבאי נגד המליציה הכורדית YPG בצפון-מזרח סוריה, שבה תומכת ארה"ב. בשיחה עם כתבים בטיסתו חזרה לארצו לאחר הביקור שערך אתמול באיראן, אמר ארדואן כי המבצע הזה עדיין נמצא על הפרק, והוא ימשיך לשקול אותו כל עוד לא יהיה מענה לחששותיה הביטחוניים של טורקיה, הרואה ב-YPG ארגון טרור וזרוע של ה-PKK.
3 צפייה בגלריה
אנקרה נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
אנקרה נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
ארדואן. מבצע צבאי נגד הכורדים בסוריה עדיין על הפרק
(צילום: רויטרס)
את הדברים הללו אמר חרף ההתנגדות למבצע שכזה שהשמיעו בפניו אתמול מנהיגי הרפובליקה האיסלאמית. אלו, נזכיר, תומכים במשטרו של הרודן הסורי בשאר אסד, בעוד ארדואן תומך בכמה מארגוני המורדים שעדיין שולטים במחוז אידליב בצפון-מערב סוריה. אמש נועד ארדואן עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, וזה הפציר בו שלא לפלוש שוב לסוריה.
"שימור שלמותה הטריטוריאלית של סוריה הוא דבר חשוב מאוד, וכל התקפה צבאית בצפון סוריה ללא ספק תפגע בטורקיה, בסוריה ובכל האזור – ותועיל לטרוריסטים", אמר חמינאי. ארדואן השיב: "אי אפשר לצפות מטורקיה לשבת בחיבוק ידיים ולא להגיב בעוד ארגון הטרור הזה (ה-YPG הכורדי) ממשיך לקדם את מטרותיו הבדלניות. אני שומע ממך, ידידי, שאתה מבין את דאגותיה הביטחוניות הלגיטימיות של טורקיה. אני מודה לך על כך, אבל מילים לבדן לא ירפאו את הפצעים".