5 צפייה בגלריה
עבודות בתחנת ההגנה
עבודות בתחנת ההגנה
ארכיון. עבודות החישמול בתחנת ההגנה בתל אביב
(צילום: רכבת ישראל)
חרף העובדה שהיו לו יותר מחמש שנים להתכונן להשבתת הרכבות בסופי שבוע בקווים המשמעותיים הנכללים בפרויקט חשמול המסילות, בתקופה האחרונה נאלץ משרד התחבורה לשלוף מהשרוול פתרונות חלקיים בלבד של תחבורה ציבורית חלופית עבור הנוסעים. במשרד מתעקשים שהחוזה מול קבלן החשמול - שנחתם ב-2015 ובו סוכמו דרישות העבודה על הפרויקט - לא כלל התייחסות להשבתת הרכבות בסופי שבוע, אולם מדובר בטענה בעייתית: היה ברור לכל שהעבודה על המסילה בהכרח תגביל את היכולת להפעיל עליה רכבות נוסעים.
התוצאה היא מתמטיקה פשוטה: כל רכבת שיכולה להכיל 1,000 נוסעים, הוחלפה בכמה אוטובוסים שבהם מקום ל-60 נוסעים בלבד. מי שנדרש למשל, להשתמש בתחבורה ציבורית מתל אביב צפונה, ובין תל אביב לירושלים, מחמישי בערב ועד ראשון בבוקר, נאלץ להידחס באוטובוסים עמוסים במקרה הרע או לא למצוא מקום כלל ולהמתין לאוטובוס אחר במקרה הרע עוד יותר.
קווים נוספים שמושבתים בימי שישי בבוקר ובמוצאי שבת הם הרצליה-ירושלים (אין תאריך יעד לחזרתו) וקו הנגב המערבי - מאשקלון לערי השרון - שצפוי להיפתח כקו חשמלי בספטמבר (ארבעה ימים לפני הבחירות האחרונות לכנסת, על רקע סדרת כתבות ב-ynet בנושא, הודיע משרד התחבורה על "הנחיית" השרה מירי רגב להפעיל כמה מהקווים שהושבתו קודם לכן, בהם קו באר שבע-תל אביב).

פרויקט חשמול המסילות צפוי לאפשר הנעה באמצעות חשמל של רכבות חדשות, שקטות ואמינות יותר. הרכבת לא פועלת בקווים המדוברים בסופי שבוע מאז נכנסה ישראל לסגר הקורונה השני. במשרד התחבורה טוענים אמנם שהוכנה תוכנית לתגבור תחבורת האוטובוסים, אבל בשטח היא לא מורגשת. אלה שברשותם כלי רכב פרטיים חזרו אליהם, ואלה שנותרו ללא אלטרנטיבה נאלצים להשתמש באוטובוסים שהתדירות שלהם לא מסוגלת לתת מענה הולם בשעות העמוסות שלפני כניסת השבת ובצאתה.
כך, למשל, ביום שישי האחרון ארכה נסיעה באוטובוס מהתחנה המרכזית בתל אביב לתחנה המרכזית חוף הכרמל שבחיפה שעתיים וחצי (לעומת כ-50 דקות ברכבת). רק חלק מהאוטובוסים שמופעלים בין שתי הערים - מהגדולות בישראל - הם ישירים, וגם הם עוברים בתוך תל אביב. כשהם מגיעים לתחנה בסבידור, למשל, רבים מהנוסעים הממתינים כבר לא מוצאים בהם מקום ונאלצים לחכות לאוטובוס הבא. גם הוא, לא פעם, יגיע מלא.
וממילא, כל האוטובוסים שנוסעים בכביש החוף ב"נתיב פלוס", המיועד לתחבורה ציבורית ושיתופית, עומדים בפקק יחד עם כלי הרכב הפרטיים, משום שמשטרת התנועה לא אוכפת את הבלעדיות שהובטחה לתחבורה הציבורית.
משרד התחבורה לא ניצל את השנים שחלפו מאז החתימה על הסכם החשמול כדי ליידע את הציבור ולתגבר את תנועת האוטובוסים באופן משמעותי, וגם לא ניצל את השנים הללו כדי לצבוע נתיב לתחבורה ציבורית לאורך כביש החוף כך שמי שירצה לנסוע ללא פקקים - יוכל לעלות על אוטובוסים מהירים ויעילים בהיעדר תחבורת הרכבות.

שני אוטובוסים מלאים ברציפות

המצב החדש תפס נוסעים רבים בהפתעה. במשרד התחבורה טוענים שהודעות מסודרות הופצו לציבור מראש, אך טענה זו אינה מדויקת בלשון המעטה, כפי שעלה מביקורת נרחבת של נוסעים שפורסמה בסדרת כתבות ב-ynet.
כך למשל, רק אמירה אגבית בדיון בכנסת חשפה את העובדה שקו חיפה-תל אביב המבוקש, שבו משתמשים כמעט מחצית מנוסעי הרכבת בסופי שבוע, יושבת עד לשנת 2023 לכל הפחות. זאת מבלי שמשרד התחבורה ורכבת ישראל עדכנו את הציבור באופן מסודר. המקרה היה חמור פי כמה הפעם, מאחר שהסגירה כוללת את הקו כולו, בניגוד לפעמים קודמות, שבהן הסגירה נעשתה באופן הדרגתי והופעלו היסעים חינמיים בין מוקדי העבודות.
5 צפייה בגלריה
קו 56 מיהוד לתל אביב
קו 56 מיהוד לתל אביב
ארכיון. אין מקום לשבת
(צילום: אסף זגריזק)
אפרת, תושבת המרכז שנוסעת בסופי שבוע לבקר משפחתה בחיפה, סיפרה ל-ynet: "בהתחלה חשבתי שתדירות האוטובוסים תגדל, אבל כשאני עולה על האוטובוס ביום שישי בצהריים אין כמעט מקומות ישיבה. קרה לי כבר שלא העלו אותי ונאלצתי לחכות פעמיים עד שהגיע אוטובוס שיש בו מקום לשבת. מאז הקדמתי את שעת ההגעה שלי לתחנה בתל אביב, ועדיין האוטובוסים מלאים".
לדבריה, נסיעה של שעתיים או יותר בין תל אביב לחיפה ביום שישי בצהריים אינה תרחיש חריג. "אני מצפה ממשרד התחבורה שיגדיל באופן משמעותי את תדירות האוטובוסים אם הרכבת לא פועלת", סיכמה.

שתי אפשרויות, האחת גרועה מהשנייה

פרופ' אראל אבינרי, מומחה לתחבורה מ"אפקה - המכללה האקדמית להנדסה" בתל אביב, מזכיר כי אחד מהעקרונות החשובים של תכנון ותפעול תחבורה ציבורית היא שמירה של שירות רציף ואמין: "כל חריגה, ובוודאי חריגה צפויה עקב עבודות, צריכה לזכות למענה בצורה תגבור השירות או תחליפיות בין רכבת לאוטובוס. המקרה הנוכחי מדגים עד כמה הסטנדרט לתכנון ותפעול תחבורה ותשתיות נמוך בישראל, וזאת למרות הסובסידיה העצומה שמשלם האזרח על תשתיות תחבורה. הרי לא יעלה על הדעת שכל תשתית לאומית אחרת – חשמל, מים או תקשורת - תופסק או תשובש באופן תדיר".
לדבריו, בישראל המצב גרוע במיוחד מכיוון שמלכתחילה מערכת התחבורה הציבורית ברוב חלקי הארץ מושבתת בסופי שבוע. "בכל מדינה מתוקנת באירופה חברות הרכבות מפרסמות חודשים ארוכים מראש את מועדי עבודות התחזוקה הצפויים, בצורה ברורה ונגישה, את משמעותיהן לנוסעים, ואת החלופות התחבורתיות עקב העבודות", הוא מוסיף.
5 צפייה בגלריה
עבודות בתחנת ההגנה
עבודות בתחנת ההגנה
פרויקט החישמול בתל אביב. "היעדר פרסום שקוף"
(צילום: רכבת ישראל)
פרופ' אבינרי מעלה חשש שהיעדרו של פרסום שקוף וברור של מועדי עבודות הרכבת מעיד על אחת משתי אפשרויות חמורות: או שקיימת בעיית תכנון והיערכות לפרויקטים רחבים, או שמתוך בחירה ננקטת מדיניות של חוסר שקיפות ומניעת המידע החיוני לציבור. "מכיוון שהעבודות על הרכבת נמשכות זמן ארוך, וצפויות להימשך חודשים ואף שנים, לא ברור מדוע לא קודמו במקביל סלילת נתיבי תחבורה ציבוריים ותוגבר מערך האוטובוסים", סיכם.
עטר, תושבת קיבוץ אשבל שבמועצה האזורית משגב, מספרת: "בת הזוג שלי מתגוררת בשדרות ושתינו מחנכות בבתי ספר, כך שאם אנחנו רוצות להיפגש בסופי שבוע אנחנו צריכות עד מוצאי שבת להגיע חזרה לבתים שלנו. כיום הדבר לא אפשרי ואנחנו צריכות למצוא פתרונות שונים. אני לא יכולה להגיע לתל אביב כי האוטובוסים הישירים פועלים בשעות מוגבלות ובמאספים הדרך מורכבת מהחלפת אוטובוסים רבים שלא מסונכרנים.
"ההורים שלי מתגוררים בבנימינה. אנחנו לא מצליחות לבקר אותם בסופי שבוע. זה לא ייפתר רק באוטובוסים ישירים למרכז, אלא במערך אוטובוסים שמחליף באופן הולם את הרכבת. איפה שהייתה רכבת - יהיה אוטובוס".

משרד התחבורה: מתגברים בהתאם לביקוש

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "פתיחה וסגירה של מסילות רכבת בצירים שבהם מתבצעות העבודות נקבעות בהתאם לצורך וללוחות הזמנים של העבודות במסילה. בניגוד לנטען בידיעה, ההסכם עם חברת 'סמי' אינו מתייחס לרמות שירות לנוסעים, אלא לעבודת החשמול על מקטעי המסילה בלבד. מקטעי מסילה שונים נסגרים ונפתחים לסירוגין, בהתאם להתקדמות העבודות ובשום מקום לא מופיעה קביעה לפיה הרכבות הקו חיפה-תל אביב לא יפעלו בסופי שבוע עד 2023.
"הודעות על שינויים בתנועת הרכבות, ובכלל זה שינויים הנגרמים בשל פרויקט החישמול, מתפרסמות לציבור על ידי רכבת ישראל. במטרה לשפר את השירות לנוסעים, תוגברו שירותי האוטובוסים הפועל במקביל לצירים הסגורים: קו 909 בין נהריה-ת"א, קו 900 ו-910 בין חיפה–ת"א, וקו 873 בנימינה–ת"א. יודגש כי משרד התחבורה עורך ניטור ובקרה באופן שוטף על מספר הנוסעים באוטובוסים, ומרחיב את שירותי התחבורה הציבורית בהתאם לביקושים בפועל.
5 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב
(צילום: הדר יואביאן)
"בכביש החוף מסומן נתיב התחבורה הציבורית ממחלף נתניה צפון (כביש 57) ועד תל אביב. כחלק ממדיניות משרד התחבורה, הכוללת הוספת מאות קילומטרים של נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית בערים ומחוץ להן, יוארך הנתיב לתחבורה הציבורית צפונה עד מחלף אולגה בחדרה, וזאת במסגרת עבודות הרחבת כביש החוף המבוצעות על ידי חברת נתיבי ישראל.
"עם הפעלת 'נתיב פלוס', הופעלו ותוגברו קווים ישירים ומהירים מיעדים שונים לכיוון תל אביב והמשרד דרש ממשטרת ישראל לבצע אכיפה בציר זה ואף תיקצב תקנים של שוטרי תנועה בנתיבים אלה, במטרה לייעל את האכיפה. לפי נתוני המשרד, מדי חודש מחלקת המשטרה מאות דוחות לנהגים שנוסעים ב'נתיב פלוס' בניגוד לתקנות".