2 צפייה בגלריה
זאב דגני
זאב דגני
"עצוב לי שהמנהיג החינוכי סיים את תפקידו". מנהל הגימנסיה הרצליה זאב דגני
(צילום: דנה קופל)
מנהל הגימנסיה הרצליה בתל אביב זאב דגני הודיע היום (ראשון) על התפטרותו מהתפקיד בעקבות החלטה של הוועד המנהל של הגימנסיה לבטל אירוע שבו תכננו תלמידים ובוגרי הגימנסיה ותיכונים נוספים להשיק מכתב שתומך בסרבנות לגיוס לצה"ל. החלטת הוועד עברה אתמול ברוב של 10 מול שישה חברים, זאת על אף שמנהל בית הספר הודיע מראש כי יגיש את התפטרותו אם האירוע לא יתקיים.
במכתב ההתפטרות ששלח לחברי הוועד המנהל, כתב דגני כי "בימים אלה, בו אסרתם על קבוצת בוגרי בתי ספר תיכונים לממש ולהשמיע את קולם בניגוד לעמדתי, בכאב גדול מאוד אני מבקש להודיע שלא אוכל עוד לעבוד בפיקוח שלכם".
יו"ר הנהגת ההורים בגימנסיה הרצליה אפרים קובי הצביע אתמול בעד קיום האירוע. "אני נגד סרבנות, אבל אני מאמין ברוח המנהל שנותן לתלמידים מגוון דעות. לפני שנה התארחו אצלנו מתנחלים ורבנים", ציין קובי. "עצוב לי מאוד שהמנהיג החינוכי סיים את תפקידו".
ההחלטה של דגני הגיעה אחרי שמשרד החינוך דרש מהנהלת התיכון לשקול מחדש את קיומו של האירוע בחצר בית הספר ש"לכאורה יכלול קריאה והתארגנות של מיועדים לשירות ביטחון להודיע על אי שירות בצה"ל", כלשון המשרד.
2 צפייה בגלריה
בית הספר שבו למד הנער בתל אביב
בית הספר שבו למד הנער בתל אביב
הגימנסיה הרצליה, ארכיון. "חופש הביטוי אינו יכול להיות חזות הכול"
(צילום: מוטי קמחי)
ממלא מקום מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני כתב לעיריית תל אביב שהגימנסיה בבעלותה ולהנהלת בית הספר, כי אי שמירה על הדין וההנחיות, לרבות אלה המוזכרים לעיל, עלולה להביא לנקיטת צעדים שונים לרבות שלילת הכרה ותקצוב של מוסד החינוך ושלילת אישור העסקה.
"משרד החינוך מקדם ומעודד את חופש הביטוי מתוך הכרה בו כזכות אזרחית ראשונה במעלה – נשמת אפה של כל דמוקרטיה", ציין שמעוני במכתבו. "יחד עם זאת, חופש הביטוי אינו יכול להיות חזות הכול, שכן ישנם מצבים רבים של התנגשות בין ערכים. במערכת חינוך ממלכתית, לא כל מוסד חינוך את היישר בעיניו יעשה, בוודאי כשמדובר בשיח שנוי במחלוקת".
לדברי ממלא מקום המנכ"ל, אחת ממטרות החינוך הממלכתי היא "לחנך לשירות משמעותי בצבא הגנה לישראל או לשירות לאומי-אזרחי כהגדרתו בחוק שירות לאומי- אזרחי. בנוסף קובע חוק החינוך הממלכתי, כי נוסף על מטרות שונות כמו הנחלת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ופיתוח יחס של כבוד לזכויות אדם, גם את חשיבותה של שמירת החוק. נציין כי הסתה להשתמטות משירות צבאי הינה עבירה פלילית".
עוד ציין שמעוני כי "עמדתנו היא שהשימוש בשטח בית הספר למתן במה לעמדות חד-צדדיות לקהל רחב הכולל קטינים הנחשפים לאופן ודרך הביטוי של המנהל ו/או מוזמני האירוע אינה ראויה ומכבדת. עולה החשש שתלמידים אשר נתונים למרותו של המנהל, ואינם מסכימים עם עמדותיו, יחששו להביע עמדתם במוסד החינוכי בהנהלתו".
יוזמי מכתב הסרבנות, קבוצה המכנה את עצמה "נוער נגד הדיקטטורה", מסרו כי "הוועד המנהל של הגימנסיה התקפל בפני המתקפה האנטי-דמוקרטית שמנסה להשתיק את הקול שלנו - בני ובנות נוער. אנחנו לא נעצור ונקיים את האירוע מחר - בין אם בתוך בית הספר או מחוצה לו. לא ישתיקו את המחאה שלנו נגד הדיקטטורה והכיבוש. אנחנו מודים למנהל בית הספר זאב דגני שעומד לצדנו בלי להיכנע".
במכתב הסרבנות נכתב כי "אנחנו, בני ובנות נוער העומדים לפני גיוס, אומרים לא לדיקטטורה - גם בישראל וגם בשטחים הפלסטיניים הכבושים, ומודיעים כי לא נתגייס עד שלא תובטח דמוקרטיה לכולם.ן".
עוד נכתב: "ממשלה שמחסלת את מערכת המשפט היא ממשלה שלא נסכים לשרת. צבא שכובש עם אחר הוא צבא שלא נהיה מוכנים להילחם בשורותיו. ההפיכה המ שפטית כבר גרמה נזק עצום לחברה הישראלית ולעם הפלסטיני. הדיקטטורה שקיימת כבר עשורים בשטחים זולגת עכשיו לתוך ישראל. עכשיו פשוט ירדו המסכות. מול המציאות הזו - אנחנו אומרות לא!".
מנכ"ל ארגון הימין "בצלמו" שי גליק, מסר בתגובה להתפטרות דגני כי הוא "שנים רבות הלעיט את תלמידיו בתכני השמאל הקיצוני וסירב להשמיע את כל הצדדים. מר דגני, מצפצף על החוק ומעודד סרבנות ומצפצף על הוראות משרד החינוך, איננו ראוי לנהל או לחנך. נמשיך ונעקוב עד שהוא אכן באמת ילך הביתה ונדאג שהנזק העצום שהוא עשה יתוקן".