2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אמרה היום (שלישי) בנאום שנשאה בכנס הפרקליטות כי "לאחרונה התגברו המתקפות על מערכת אכיפת החוק ושומרי הסף במדינה. תוקפים את היושרה שלנו כאילו אנחנו מוטים לצד זה או אחר, מונעים משיקולים זרים. הטענות מקוממות וחסרות יסוד. זהו ניסיון ציני ובוטה לקעקע את הלגיטימיות של מערכת אכיפת החוק".
בהרב-מיארה עצמה עומדת בשבועות האחרונים תחת מתקפה חריפה ביותר של הקואליציה בעקבות עמדותיה בסוגיית האכיפה מול המחאות נגד המהפכה המשפטית. בתחילת השבוע שעבר דיברו שרים בזה אחר זה בישיבת הממשלה בגנותה של בהרב-מיארה, ובמערכת המשפטית העריכו כי הממשלה בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו שואפת להדיח אותה מתפקידה.
לאחר הפגנה של פעילי ימין שנערכה הבוקר ליד ביתה של היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה בתל אביב, התגלו כתובות נאצה שבהן צוין "הבית של הכלבה", "כלבת השמירה של מי את".

2 צפייה בגלריה
כתובות נגד היועמ"שית רוססו סמוך לביתה
כתובות נגד היועמ"שית רוססו סמוך לביתה
כתובות נגד היועמ"שית צוירו סמוך לביתה
(צילום: יעל ביידא)
בכנס של הפרקליטות בתוכנית העבודה הרב-שנתית הבוקר, ציינה היועצת המשפטית לממשלה בהתייחס לתיקים שעוסקים במחאה נגד המהפכה המשפטית כי "מופעל עלינו לחץ לקבל החלטות מסוימות בתיקים קונקרטיים שאתם מנהלים או בתיקי חקירה שאתם בוחנים. גם בייעוץ המשפטי מופעל עלינו לחץ להטות את שיקול דעתנו המקצועי ולהפר את חובתנו כשומרי סף. אני לא אירתע, ואני יודעת שפרקליט המדינה אינו נרתע גם הוא. וכך גם אתם כולכם. נמשיך לפעול כתמיד. לפי העובדות. לפי הדין. באופן עקבי ושוויוני, הן בטיפול בתיקים, הן בהתמודדות עם כל אחד מאתגרי השעה".
על-רקע "יום ההתנגדות" ברחבי הארץ במחאה על המשך קידום המהפכה המשפטית, שבה וחזרה בהרב-מיארה על עמדתה בשורת החוקים שנועדו להחליש את מערכת המשפט. לדבריה, "בחודשים האחרונים הונחו הצעות חוק שמטרתן שינוי עמוק במבנה המשטרי של מדינת ישראל. במסגרת תפקידינו בחנו את השינויים המוצעים. ערכנו בחינה של המבנה הקיים, השווינו לנעשה בעולם, הצגנו אותן בפני שר המשפטים ובכנסת".

"סולל דרך להשחתת מידות השירות הציבורי"

היועצת המשפטית אמרה עוד: "כוח שלטוני בלתי מבוקר מאפשר פגיעה בזכויות הפרט והתעלמות משלטון החוק. הוא סולל את הדרך להשחתת מידות השירות הציבורי. הקושי היסודי הוא כי בישראל אין מערכת בלמים ואיזונים מספקת המובנית בחוק. במצב הזה, אפשרותה של מערכת המשפט למנוע פגיעה בזכויות הפרט או להגן מפני ניצול לרעה של הכוח השלטוני מבוססת על מה שאכנה 'ערובות מוסדיות'.
"דוגמה מובהקת לערובות המוסדיות הן עילות הביקורת השיפוטית שהתפתחו בפסיקה. קושי שורשי נוסף נעוץ בקלות הרבה שבה ניתן לבצע שינויים משטריים. תוך פרק זמן קצר ניתן לבטל את הערובות המוסדיות, וליטול ממערכת המשפט את הכלים המאפשרים לה לבצע את עבודתה. במצב השברירי הזה, פגיעה בכל אחת מהערובות המוסדיות, מחייבת הצעת חלופה שתמלא את החלל ותתקן את חוסר האיזון שיוחרף, בייחוד משעה שעל פי הצהרות שונות מתוכננת שורה של שינויים משטריים, שלב אחר שלב. התמונה המלאה נסתרת מפנינו".

בזמן שוועדת החוקה מכונסת כדי להצביע על ביטול עילת הסבירות לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, אמרה בהרב-מיארה בסוגיה זו: "פעולה בסבירות היא חובה בסיסית של השלטון במערכת יחסיו עם הפרט. חובתו של השלטון לפעול בסבירות היא ערובה מרכזית לשמירה על שלטון החוק וההגינות השלטונית. הצעת החוק לא מציגה ערובה חלופית, ואינה נותנת מענה כלשהו לשורה של סוגיות רגישות בפעילות הרשות המבצעת".
בהקשר זה ציינה היועצת המשפטית לממשלה התנהלות מפלה או בלתי אחראית של הממשלה בתקופת בחירות או מינויים ופיטורים של שומרי סף וראשי מערכות. לדבריה, "ההצעה יוצרת 'חור שחור' נורמטיבי. מעין 'מתחם חסינות'. נזקה של הצעת החוק רחב מהפגיעה הישירה הנובעת ממינוי אדם שאינו ראוי לתפקיד בכיר או מפיטוריו של שומר סף שביצע את תפקידו.
"ביטול חובת הסבירות של הממשלה ושריה עלול להביא לכך שכל החלטה של שומר סף שבה הוא עמד על דעתו המקצועית מול הדרג הנבחר תהיה גם ההחלטה האחרונה שלו. מדובר בפגיעה אנושה במערכת החיסונית של הממשלה מפני החלטות שרירותיות - פגיעה רב-מערכתית".