3 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
(צילום: AP)
במהלך השבוע שעבר התפרסמו בתקשורת הבריטית כתבות שעסקו בחשש מניצול, עושק וסחר בבני אדם במיליוני הפליטים מאוקראינה. אחת מהן כללה עדויות על כנופיות פשע הממתינות בגבולות אוקראינה ומציעות להבריח את הפליטות הטריות אל חוף מבטחים, אך עם ההגעה ליעד דורשות על כך תשלום כספי גבוה שלא נמצא בידי האומללות שרק ברחו מבתיהן. האלטרנטיבה ברורה, ונשים רבות נאלצות להיכנע ולקבל את המשוואה של "הצלה תמורת מין".
מעבר למחיר הטראגי של הרוגים, פצועים ופליטים, גורמת מלחמת רוסיה-אוקראינה לאסון הומניטרי נוסף: המשבר מחזק את תעשיית המין על ידי ניצול המצוקה של נשים ונערות הנואשות להציל את משפחותיהן. בעימותים צבאיים, נשים וילדות הן האוכלוסיות החשופות ביותר לסחר בבני אדם למטרות זנות. זה לא חדש. אבל מן הראוי לפקוח עיניים כבר עכשיו, ולא בדיעבד.
מריה דמיטרייבה, אקטיביסטית פמיניסטית אוקראינית, שיתפה לאחרונה מניסיונה בשיחה עם המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות. היא מנהלת קבוצת פייסבוק גדולה של פעילות פמיניסטיות שאליה הועלו צילומי מסך מדאיגים, לשון המעטה. למשל, מנהלי בתי בושת בגרמניה שטוענים שכעת יש הזדמנות להכניס אוקראיניות "לעסק". גם התבטאויות דומות של גברים סינים היו שם. במקביל אנחנו עדות לעלייה בפופולריות של הקטגוריה "ילדה אוקראינית" באתר הפורנו פורנהאב. דמיטרייבה סיפרה שקראה בפורום ב-Reddit פוסט של גבר שמבקש לצפות בסרטונים של אוקראיניות נאנסות על ידי חיילים רוסים, בטענה ש"אין מצב שאנשים לא מצלמים סרטונים כאלו".
תעשיית המין היא אלימה והרסנית. לא במקרה היא מרימה את ראשה גבוה אפילו יותר במהלך מלחמות, אורבת למי שנלקח מהן הכול. אין פה הפתעות, אבל יש זעזוע
ממילא בזמן שהזנות ממוסדת במדינות באירופה (למשל בגרמניה ובהולנד) חשופות נשים אוקראיניות המגיעות ממצוקה לאלימות מינית מסוגים שונים, כולל סחר בנשים. המלחמה פשוט החריפה את המצב. תעשיית המין, ובפרט הסחר בנשים, תמיד "טירגטו" את החלשות והחלשים ביותר, במיוחד פליטים וא.נשים שברחו ממדינות עולם שלישי.
"שתהיה עליכן גלולת היום שאחרי". הודעת שרשרת לפליטות:
3 צפייה בגלריה
מריה דמיטרייבה
מריה דמיטרייבה
מריה דמיטרייבה. הגולש ביקש לצפות באונס
(. )
בנוסף, ניצול מצוקות של אדם אחר למטרות מין - או בשם המכובס "צריכת זנות" - הוא פשע נגד האנושות, ופשעים נגד האנושות גוברים בעתות מלחמה. הכאוס, הפירוק של מערכות חברתיות ומדיניות, ובעיקר מצבי ההישרדות של מיליונים הופכים את הניצול להרבה יותר פשוט.
השבוע קיבלתי צילום מסך של הודעת שרשרת שעוברת בין נשים אוקראיניות וקוראת להן להצטייד ב"גלולת היום שאחרי". נכתב בה: "גברים עושים דברים נוראיים וחסרי מחילה במהלך מלחמות. בין אם הם מסייעים לך מתוך 'רצון טוב' ובין אם את בשבי האויב. הישארו בטוחות. הקיפו עצמכן בנשים אחרות". ההודעה הזאת אומרת הכול. "הצטיידו בפוסטינור" הוא ה"תשמרי על הכוס שלך" החדש.
בינתיים מתפארים תומכי תעשיית המין בכוכבות "אונליפאנס" (פלטפורמת פורנו עצמאית) המגייסות בעזרת החשבונות שלהן כספים לתמיכה בפליטים אוקראינים. גם אם הן מצליחות לגייס מיליארדים, אין בזה גבורה. זאת הנצחה של אותה מערכת חולה ואלימה שמייצרת את הפליטות הזו מלכתחילה.
יהב ארזיהב ארז
תעשיית המין היא אלימה והרסנית. לא במקרה היא מרימה את ראשה גבוה אפילו יותר במהלך מלחמות, אורבת למי שנלקח מהן הכול. אין פה הפתעות, אבל יש זעזוע שאותו צריך לתעל למקומות הנכונים. יום האישה הבינלאומי המצוין היום (שלישי) הוא הזדמנות מצוינת להסתכל למציאות המכוערת בעיניים וללמוד איך להתמודד עם תופעה כל כך מושרשת וכואבת.
כמו בכל מאבק לצדק, הצעד הראשון הוא הכרה. יש לנו הזדמנות להבין את חומרת המצב כבר היום, ולא לחכות לסרט הדוקומנטרי או עבודת הדוקטורט שיספרו לנו את הסיפורים המזעזעים הללו רק בעוד שנתיים או שלוש. תעשיית המין צריכה להיעקר מהשורש היום.
  • יהב ארז היא דוברת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com