המאבקים על מקום ברשימת הליכוד מתחממים, והקרבות שעד עתה היו מתחת לפני השטח מגיעים עד לטלפונים של המתפקדים. מהודעות SMS אנונימיות נגד מועמדים, דרך פעילים שעובדים נגד פעילים אחרים: בקרב על המקום בכנסת או על המקום בצמרת הרשימה, כל תמרון פוליטי הוא כשר.
הקרבות בדרך להרכבת הרשימה שזוכה להכי הרבה מנדטים בכנסת הם תמיד קשים ומורכבים, אולם הפעם התחושה בקרב פעילי הליכוד היא של עליית מדרגה. יש מי שקושרים את זה לחוסר הוודאות בשאלה מה יקרה בליכוד אם נתניהו יפסיד את הבחירות וישקול לפנות את מקומו. אחרים טוענים ש"זמן הביצורים" הגיע, והמתמודדים מבינים כי זהו הרגע הנכון לבסס כוח פוליטי והשפעה במפלגה.
אחד המאבקים המרכזיים הוא בין חברי הכנסת יריב לוין, מקורבו של נתניהו, ואלי כהן שמתחזק לאחרונה בסיעת הליכוד. שני הח"כים הצליחו לצבור כוח רב בקרב פעילי השטח וצפויים לשדרג את מקומם ברשימת הליכוד.
5 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
מקורב של היו"ר נתניהו. יריב לוין
(צילום: יואב דודקביץ)
על פי פעילים בכירים, שני הח"כים נמצאים בימים אלו תחת מתקפות בניסיון לפגוע בהצלחתם בפריימריז ובמיקומם ברשימה. כך לדוגמה, אלפי הודעות SMS שהגיעו למתפקדי ליכוד בשבוע שעבר בנוסח: "מי הבוס, נתניהו או יריב לוין? במחוז תל אביב יריב מקדם בכל הכוח מועמד משלו נגד יונתן אוריך".
ההודעות האנונימיות שממומנות על ידי גורם עלום שם נגד לוין הן לא סוף הסיפור. בשבוע שעבר במהלך אירוע משפחתי של אחד מפעילי הליכוד, נפגשו באקראי חברי הכנסת ניר ברקת ואלי כהן, המתמודדים על מקום גבוה ברשימת הסיעה.
5 צפייה בגלריה
אלי כהן בריאיון באולפן
אלי כהן בריאיון באולפן
גורמים פוליטיים: בגלל התחזקותו המפתיעה, נכנס לרשימות "חיסול" פוליטיות. אלי כהן
(צילום: הדר יואביאן)
5 צפייה בגלריה
ניר ברקת
ניר ברקת
בסביבתו לא מכחישים את המתח בינו לאלי כהן. ניר ברקת
(צילום: דנה קופל)
נוכחים באירוע סיפרו כי בין השניים נרשמו חילופי דברים קשים, לאחר שלכהן הגיע מידע לפיו ברקת מבקש להכניס אותו לרשימת "החיסול" הפוליטית, כלומר למחוק את שמו מרשימות התומכים ובכך להקטין את כוחו. השניים ניהלו ויכוח טעון ובשלב מסוים הטונים אף עלו. גורמים פוליטיים אומרים כי בגלל התחזקותו המפתיעה, נכנס אלי כהן לרשימות "חיסול" פוליטיות. בסביבת ברקת לא מכחישים את המתח בין השניים, אך אומרים שההפך הוא הנכון - לדבריהם דווקא כהן, ולא ברקת, הוא זה שהחל בקרב הפוליטי בין השניים.
נגד ברקת מתנהלות חזיתות נוספות, וגם נגדו ממומנים הודעות SMS רבות על ידי גורמים עלומים. "ניר ברקת, שום כתבה שקנית לא תעלים ממך את הכתם שקושר אותך לפעילות ולתמיכה בקרן החדשה לישראל. לא מצביעים בפריימריז לאנשי שמאל מחופשים לימין", נכתב בהודעות שנשלחו לפעילים.
הודעות סמס הנוגעות לבחירות בליכוד
הודעות סמס הנוגעות לבחירות בליכוד
הודעות סמס הנוגעות לבחירות בליכוד
הודעות סמס הנוגעות לבחירות בליכוד
ההודעות האנונימיות הפכו לכלי מרכזי בקרבות הפוליטיים בניסיון לפגוע במועמדים באמצעות השפעה על המתפקדים. "לא שוכחים מי חותר תחת יו"ר התנועה. ישראל כ"ץ מכירים?", נכתב בהודעה שהופצה לאלפי מתפקדי ליכוד כנגד חבר הכנסת ישראל כץ.
כץ נחשב מועמד בולט ולאחד מהמתמודדים על כס יו"ר הסיעה לאחר פרישת נתניהו. להודעה צורף גם סרטון נגד כ"ץ ובסיומו נכתב: "ליכודניקים יודעים, ליכודניקים זוכרים".
בליכוד מספרים שהמאבקים סביב מה שמכונה "היום שאחרי" נותנים את אותותיהם באופן מובהק גם בהתמודדות הנוכחית. אנשי שטח בליכוד, המזוהים עם ברקת ועם ישראל כץ, מנסים להחליש אלה את אלה בניסיון לפגוע בסיכויו של המועמד לכבוש את המקום הגבוה יותר בצמרת.
הודעות שמאיימות בחיסול פוליטי נשלחו גם לח"כ קטי שטרית, סביב סוגיית התמיכה במועמדים למשבצת מחוז ירושלים. שטרית הביעה תמיכה במועמד עמית הלוי, ולא במועמד הנוסף שמתמודד על המשבצת הזו, מרדכי בניטה. ביום אחד וללא כל הכנה, מצאה עצמה שטרית נתונה למתקפה שכללה מאות הודעות מטרידות של פעילים מכל רחבי הארץ שהפצירו בה לשנות את החלטתה, חלקן בעלות אופי מאיים. פעילים בולטים ממחוזות שונים שלחו לה הודעות בנוסח "תשכחי מאיתנו". אחרים כתבו משפטים בסגנון: "את ילדה גדולה. לקחת החלטות לבד. יהיה לזה מחיר מאוד מאוד גבוה". על פי גורם שנחשף להודעות, שטרית ההמומה הגיבה: "זה איום"?", והפעילים אישרו שאם זו תהיה החלטתה הסופית - הם ידאגו שתשלם על כך מחיר כבד.
5 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
מועמד בולט. ישראל כץ
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
דני דנון
דני דנון
מצטרף חדש-ישן. דני דנון
(צילום: יריב כץ)
חזית שקטה אך יצרית מתנהלת מאחורי הקלעים בין המצטרפים החדשים-ישנים בליכוד. מצד אחד, השר לשעבר דני דנון שחזר מניו יורק שם כיהן שגריר ישראל באו"ם. דנון מנסה לשקם את המחנה הישן שלו בליכוד, שגם הביא אותו בעבר להישגים מרשימים. מולו עומד המצטרף הטרי גלעד שרון, בנו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ז"ל, שבעבר נחסמה דרכו להתמודדות בליכוד.
דנון ושרון נקלעו לקרב על מקום ברשימה, שממילא צפופה כשהח"כים המכהנים נלחמים בכל כוחם על מקום ריאלי. המתח ניכר היטב בשטח סביב השאלה האם יש מקום לשני מצטרפים חדשים שמגיעים מחוץ לרשימה, ולאיזה מיקום יצליחו להגיע. עוד מתמודד בזירה הזו הוא המצטרף החדש, איש התקשורת בועז ביסמוט, שסירב להתמודד על משבצת המחוז ומתעקש להתמודד גם הוא במסגרת הארצית.