הסימנים שפוספסו, השגיאות של הלוחמים והגיבוי שבכל זאת ניתן להם: בצמרת צה"ל השלימו את התחקיר המלא של הטרגדיה בשג'אעיה לפני כשבועיים, טרגדיה שהסתיימה בירי למוות בשלושה חטופים על ידי כוח צה"ל שחשד שמדובר במחבלים - אלון שמריז, יותם חיים וסאמר טלאלקה.
למרות תקלות שהתגלו בכל הרמות, החל משתי החטיבות המתמרנות המעורבות שלא העבירו ביניהן מידע שהתברר כקריטי, דרך האוגדה שמעליהן ופיקוד הדרום ועד לגוף המטכ"לי שהוקם לטיפול בסוגיית החטופים – הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי החליט לאמץ את דרישת דרגי הפיקוד ולא לנקוט כלל בצעדים נגד המעורבים, לפחות לא עד סוף המלחמה.

8 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה שנורו למוות
8 צפייה בגלריה
המבנים מהם בוצע ירי
המבנים מהם בוצע ירי
המבנים שמהם נורו החטופים
(צילום: דובר צה"ל)
8 צפייה בגלריה
מצ"ב צילום אווירי של מרחב שג'עייה ובו מיקום רצף האירועים המוזכרים בתחקיר כיתובי הצילו
מצ"ב צילום אווירי של מרחב שג'עייה ובו מיקום רצף האירועים המוזכרים בתחקיר כיתובי הצילו
פתק "הצילו" שנמצא בפיר סמוך
(צילום: דובר צה"ל)
הממצאים חושפים כי 38 מטרים ושני מבנים עם זווית פתוחה, אך צרה ביניהם, הפרידו בין הקלע מגדוד 17 של קורס מ"כים לבין שלושת החטופים שאותם זיהה ברחוב הסמוך. הוא זיהה אותם בעודו מתצפת מבית שבו שהה הכוח בשעה 9:42, בבוקר שישי שמשי עם ראות טובה. יחד עם זאת, התברר בתחקיר, בין הקלע עם כוונת הטריג'יקון שמגדילה פי 4 את מה שהעין רואה לבין שלושת החטופים היה עץ גבוה שענפיו ועליו חסמו מעט את קו הראייה של הקלע.
השלושה עברו באזור שהוגדר "אדום" עבור הלוחמים שאבטחו את הבית עם הכוח, ובו היה גם מפקד הגדוד, סא"ל ל'. שטח זה אסור לשהיית אזרחים עזתים וכל מי שנראה בו נחשד מיידית עבור החיילים כמחבל עוין. הקלע ירה לעבר השלושה והרג שניים מהם, אך אחד מהם הצליח לחמוק הצידה, כנראה לעבר מבנה סמוך. הקלע צעק בשלב זה "מחבלים" ומפקד הגדוד חדל אותו, אך לא יצא מהמבנה להסתערות כפי שהעריכו תחילה בצה"ל.
המג"ד כן נערך להמשך פעולה, בזמן ששני לוחמים אחרים במבנה, עם נשק רגיל ומקלע נגב, זיהו את החטוף השלישי מהחלון שלהם. או אז הם ירו לעברו אש קטלנית שגרמה למותו למרות שצעק בעברית, גם את שמו. בצבא מעריכים שהשניים לא שמעו את הצעקות "חדל" של המג"ד וגם לא את הצעקות בעברית "הצילו" של החטוף השלישי. רק כאשר הכוח יצא לסרוק את השטח וזיהה אותו כבעל חזות מערבית, החליט הכוח לבדוק את זהות הגופות.
8 צפייה בגלריה
צילום אווירי של המרחב בו בוצע הירי
צילום אווירי של המרחב בו בוצע הירי
בין חלון הירי לחטופים - עץ ושני מבנים
(צילום: דובר צה"ל)
בצבא ציינו לרעה בתחקיר את הפער ביכולת השליטה בכוח שבמבנה, שכן היה ניתן לפחות למנוע את הריגתו של החטוף השלישי, אם הקצינים במבנה היו מבינים שהשלושה אינם חמושים ולא מהווים סכנה מיידית לכוח. רק בשלב מאוחר יותר סיפר הלוחם-קלע שירה ראשון כי ראה דגל לבן בידיו של אחד החטופים אך הוא לא נופף בו לדבריו. מצילומים של מקורות חוזי שונים של צה"ל, שנותחו ואובחנו בדיעבד, צולמו השלושה למשך 20-30 שניות עומדים עם הדגל הלבן בנקודה שאליה נפתחה האש הראשונה.
הטרגדיה החלה חמישה ימים קודם לכן, כאשר לוחמי סיירת גולני הרגו את החוטפים מבלי שידעו שהם החוטפים, בטווח של קילומטר בקו אווירי מזירת האסון. כוח מהסיירת הגיע לפשוט על מבנה שבו לפי החשד היו מחבלים בלב שג'אעיה, ליד הקסבה. כוח הסיירת החליט לעבור קודם משיקולים מבצעיים, סמוך לשעה 5:00 בבוקר, במבנה צמוד, מבלי שהלוחמים ידעו שבמבנה שלידו נמצאים ארבעה מחבלים שמחזיקים בשלושה חטופים.
תחילה שלחו הלוחמים מגולני כלב שבדק את המבנה בן שתי הקומות. הכלב רץ במבנה והפתיע את המחבלים שירו לעברו באמצע גרם מדרגות, והרגו אותו כשמצלמת גו-פרו על אחורי ראשו מתעדת את המתרחש. או אז נכנסו הלוחמים באש חיה לתוך המבנה, חיסלו את ארבעת המחבלים - אבל לא השלימו את טיהור המבנה, מאחר שכוח הנדסי שהיה עם לוחמי גולני חשד שהמבנה ממולכד.
8 צפייה בגלריה
 צילום אווירי של המרחב בו בוצע הירי
 צילום אווירי של המרחב בו בוצע הירי
הממצאים, כולם באזור סמוך
(צילום: דובר צה"ל)
בחסות המהומה נמלטו שלושת החטופים, כאשר זמן קצר לפני כן המחבלים עוד הספיקו לנהל חילופי אש במבנה ולהשליך רימונים לעבר לוחמי סיירת גולני. חלק מהלוחמים שמעו צעקות "הצילו" בעברית, אבל היו בטוחים שהמחבלים צעקו זאת כהטעיה ופיתוי, בדומה לצעקות של החטוף השלישי חמישה ימים לאחר מכן. לאחר שהלוחמים מגולני יצאו מהמבנה הם ביקשו ממסוק קרב מסוג אפאצ'י שיתקוף את הבית עם כמה טילים, שגם מהם לא נפגעו ככל הנראה החטופים.
אבל איש לא שם לב באזור הצפוף ורווי הסמטאות, בין 5:00 ל-6:00 בבוקר, ששלוש דמויות לא חמושות, מוכות טראומה, מזדחלות ללא חולצה - כשהם מקווים להגיע אל החופש. במקביל, באותו היום ובקרבת מקום, כוח הנדסי אחר איתר פתק מנייר עליו נרשם "הצילו" בעברית. הפתק נלקח מפתח פיר - ואף אחד בצה"ל לא ידע לקשור אותו לחטופים, וגם לא לאירוע ההיתקלות של סיירת גולני. כולם סברו שמדובר בהטעיה נוספת של חמאס.
מהתחקיר המלא עולה כי שלושת החטופים צעדו במשך חמישה ימים במרכז השכונה העוינת, בשטח לחימה, עברו בין כמה בתים ריקים, ניזונו משאריות מזון וממעט מים. "הם התנהלו כגיבורים, עם תושייה מדהימה מעוררת כבוד", אמרו קצינים שנחשפו לממצאים. בשלב מסוים הם התמקמו בבית וריססו על בדים את הכתובות SOS ו"הצילו". ביום חמישי, יום לפני שנהרגו שלושת החטופים ואחרי שכבר עזבו את הבית, כוח צה"לי איתר את אותן כתובות שהשאירו על השלטים בחזית המבנה, אך התעלם מכך, ושוב עלה חשד כי השלטים נכתבו על ידי פעילי חמאס לטובת פיגוע משיכה. למחרת כאמור נהרגו השלושה מאש צה"ל.
8 צפייה בגלריה
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
השלט שהכינו החטופים. הלוחמים חשבו שזו הטעיה
(צילום: דובר צה"ל )
שלושה ימים אחרי הבוקר שבו נהרגו החטופים, החליטו בצה"ל לחזור לזירת ההיתקלות של סיירת גולני במרכז השכונה ל"ניקוי המרחב", ולהוצאת גופת הכלב של עוקץ שנהרג בהיתקלות. הסיבה לכך, כפי שדווח ב-ynet השבוע – היא אסון אחר: למחרת ההיתקלות המוצלחת מבחינת הכוח של סיירת גולני אירע הקרב הקשה שבו נהרגו 9 לוחמים, בהם מג"ד 13 של גולני, סא"ל תומר גרינברג ז"ל. האירוע הקשה העסיק מאוד את הכוחות במרחב, ולכן ניתנה עדיפות נמוכה לאיסוף הכלב ומצלמת הגו-פרו שהייתה עליו, ובה הוקלטו צעקות החטופים, בעברית, בזמן הקרב עם המחבלים. הם לא נראו בסרטון אך קולותיהם נשמעו וזוהו בבירור, אבל מאוחר מדי.
פערים נוספים שנחשפו בתחקיר המלא: הדרג הפיקודי שפעל בשג'אעיה ידע שיש כנראה חטופים בשכונה הגדולה והעוינת, שבה התנהלו מדי יום קרבות מטווחים קרובים, הפעלות של מחבלים מתאבדים וחיסול כולל של כ-900 מחבלים בכשבועיים וחצי של תמרון עם כמה חטיבות במקביל. יחד עם זאת, המפקדים לא העבירו את המידע ללוחמים בקצה ולא תדרכו אותם מה לעשות אם יראו חטופים או יחשדו שהם רואים חטופים או כאלה שאינם חמושים בזמן שהם סורקים יעדים או מאבטחים מבנים. הרמטכ"ל הלוי ציין כי הכוח מקורס מ"כים הגיב היטב ביחס למה שראה וחשב שהוא רואה בזמן אמת, אך עליו היה לנהוג אחרת מול קריאות בעברית, ופשוט להמתין עוד שנייה ולצעוק שאלה בעברית באופן שהיה גורם לחטופים להשיב בעברית - ובכך היו מבינים החיילים שלא מדובר בהטעיה.
8 צפייה בגלריה
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
השלטים, על קיר הבניין
(צילום: דובר צה"ל )
ליקוי נוסף נמצא בטיפול בשלטי ה-SOS שאותרו יום לפני האסון: המידע והצילומים הועברו לאוגדה הרלוונטית אך הם נשללו לאחר שנבדקו. "הפקודות שניתנו אחרי הירי של הקלע לא היו טובות, אך הן ניתנו תוך רעש והמולה של טנקים שנעו ליד", אמרו בצבא. גדוד 17 של קורס מ"כים פעל בימים האחרונים בנוסייראת אך הוצא אתמול מהלחימה ברצועה, "לטובת השלמת ההכשרה של הקורס" – כך לפי צה"ל. בצבא לא השיבו לשאלה אם יש קשר בין הכוח שירה על החטופים לכוח מאותו הגדוד שירה בימים הראשונים של המלחמה על ארבעה מחבלים עירומים ליד זיקים.
"הלוחמים לא פעלו מתוך זדון, אך הרמטכ"ל ששוחח עם המשפחות קבע שניתן היה למנוע את תוצאות האירוע", הוסיפו בצבא. "חלק מהלוחמים היו עם אטמים באוזניים, אחרי ימים ארוכים של לחימה קשה במרחב מאוים. אנחנו לא מתחקרים אירועים חריגים תוך כדי לחימה ולא מוציאים כך מפקדים ולוחמים שעסוקים בלחימה לתחקירים, אך פה היה צורך חיוני ומהיר לעשות זאת כדי שאירועים כאלו לא יחזרו על עצמם ביתר הגזרות ברצועה".
לפי הסיכום של הרמטכ"ל הלוי, "מדובר באירוע קשה עם תוצאות קשות מאוד. צה"ל כשל במשימת חילוץ החטופים באירוע זה. כל שרשרת הפיקוד חשה אחריות לאירוע הקשה, מצרה על תוצאה זו ומשתתפת בצערן של שלוש משפחות החטופים. הרמטכ"ל קבע שניתן היה למנוע את הפגיעה בחטופים. לצד זאת, הוא הבהיר כי לא התקיים זדון באירוע, והלוחמים ביצעו את הפעולה הנכונה למיטב הבנתם את האירוע באותו הרגע".
8 צפייה בגלריה
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
דם בבית שממנו ברחו החטופים
(צילום: דובר צה"ל )
הרמטכ"ל קבע כי "ישנה חשיבות עליונה לעמידה בהוראות הפתיחה באש. במצב בו אין איום מיידי והזיהוי אינו זיהוי אויב במובהק, ישנו צורך בקיומה של בחינה רגע לפני ביצוע הירי, בהינתן הזדמנות לכך. פעולה זו הכרחית על מנת למנוע בין היתר אירועי ירי כוחותינו לעבר כוחותינו. במקרה זה, החטופים לא נעו בצורה מאיימת ואחזו בדגל לבן, לכן היה נכון לוודא את הזיהוי בטרם ביצוע הירי. תנאי הלחץ וסביבת הפעולה הקשו על הלוחמים במימוש דגשים אלה".
הוא סיכם באומרו כי "הירי בחטופים לא היה צריך להתבצע – ירי זה לא תאם את הסיכון ואת המצב. עם זאת, הוא בוצע בנסיבות מורכבות, ובתנאי לחימה עצימים תחת איום ממושך. עלינו המפקדים לוודא שההוראות המבצעיות ברורות, ושפעולת הכוחות בשטח משקללת היבטים נוספים, שבאים לידי ביטוי בהפעלת שיקול הדעת של הלוחמים והמפקדים בשטח. הוראות הפתיחה באש הן עניין הכרחי, והן נועדו לשמור עלינו, גם בכדי שלא נהרוג את עצמנו. הן קובעות ומשפיעות על החלטות גורליות, כפי שקרה באירוע הזה".
הרמטכ"ל עמד על הלקחים הנדרשים בקשר שבין המפקדה המודיעינית-מבצעית להשבת החטופים של אלוף במיל' ניצן אלון לפיקוד הדרום והאוגדות בשטח, בדגש על טיוב הקשר, העברת מידע מהמפקדה לכוחות ודיווח על סימנים חשודים להימצאות חטופים מהשטח למפקדה. הוא הנחה את כלל המפקדים ללמוד את לקחי האירוע, ולהעבירם לכוחות הלוחמים באופן מיידי, על מנת למנוע הישנות מקרים דומים ככל שניתן. בנוסף, הנחה הרמטכ"ל להעלות את מודעות הכוחות בשטח לנוכחות חטופים במרחב הלחימה, לרבות מיקומיהם, תמונותיהם וממצאים שונים אודותיהם.
הממצאים הוצגו למשפחותיהם של החטופים. אבי שמריז, אביו של אלון, אמר לאחר שצפה בתחקיר הצה"לי במחנה גלילות: "צפיתי בתחקיר שהצבא ערך והציג לנו ומה שמגיע לנו זה הכרה בבני כחלל צה"ל, וגם להעניק לו צל"ש של הרמטכ"ל. היה לנו קשה מאוד עם מה שראינו, נמשיך ללמוד עוד פרטים".
סיון חילאי ואיתן גליקמן השתתפו בהכנת הכתבה