בתום היערכות ביטחונית ושיח עם מנהיגים מקומיים החליט מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי להסיר את הגדרות שהוצבו בטריבונה בשער שכם. מאות צעירים ערבים שנמצאים במקום פתחו ב"חגיגות ניצחון". הם קוראים: "בדם ואש נפדה את פלסטין". יש לציין כי הצבת המחסומים בתחילת הרמדאן, לפני 13 ימים, הייתה אחת הסיבות המרכזיות למהומות במספר מוקדים בשבוע האחרון.
המשטרה כרזה לאותם צעירים בערבית להפסיק לחגוג בכיכר. הם ציינו כי זה מקום מכובד וקדוש וציינו כי אנשים לא מגיעים להתפלל בגלל שפוחדים ממה שקורה במקום בימים האחרונים. מיד לאחר כריזת השוטרים רבים מהצעירים עזבו את המדרגות והתפזרו.
5 צפייה בגלריה
שער שכם
שער שכם
הוסרו המחסומים בשער שכם
(צילום: אלכס גמבורג)
5 צפייה בגלריה
שער שכם
שער שכם
שער שכם, הערב
(צילום: אלכס גמבורג)
5 צפייה בגלריה
שער שכם
שער שכם
המונים חוגגים את הסרת המחסומים
(צילום: אלכס גמבורג)
ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת שהגיע הערב לשער שכם, האשים את "משטרת הכיבוש יחד עם המתנחלים", כלשונו, בסגירת הרחבה בשער שכם, עוד לפני שהוחלט על הסרת המחסומים. לדבריו, "כל רמדאן חלק מהמורשת - ההתאספות החברתית של הצעירים. זו יצירת מציאות חדשה, הפלסטינים והמזרח ירושלמים כועסים ובצדק - זו פרובוקציה. אפשר להרגיע את הרוחות על ידי סילוק השוטרים".
הוא ציין: "יש להסיר את המחסומים האלה ולאפשר לאנשים להיות פה. אגב, אף אחד לא אוהב אני אומר בפני כולם לראות איש דת מותקף, אני לא מקבל את זה לפי זהות או לבוש. אתם חושבים שזה התחיל כי תקפו צעיר, כל יום תוקפים פלסטיני, כל יום יורים בפלסטיני".
לאחר הסרתן אמר ח"כ עופר כסיף כי "כמו בסאגת המגנומטרים, ההתנכלות המשטרתית לפלסטינים בשער שכם נועדה לייצר פרובוקציה ואלימות. טוב שהוסרו הגדרות". הוא טען כי "רה"מ ושר הבט"פ הובילו בכוונה לשפיכות דמים וחשוב שיעמדו לדין על פשעיהם".
ח"כ איתמר בן גביר (סיעת הציונות הדתית) אמר כי "ממשלת ישראל נכנעה לפורעים". לדבריו, "החלטת מפכ"ל המשטרה לאפשר לפורעים בשער שכם ניצחון בהסרת הגדרות היא התקפלות מבישה ופגיעה קשה בריבונות הישראלית. ידע כל פורע חוק כי מדינת ישראל מתרפסת ונכנעת אם יבצע מעשי לינץ ביהודים. ממשלת ישראל ומשטרת ירושלים נכנעו הערב לאלימות והתקפלו - ההתקפלות הזאת עוד תעלה לנו בדם רב".
5 צפייה בגלריה
אחמד טיבי בשער שכם
אחמד טיבי בשער שכם
"הצבת המחסומים - פרובוקציה"
(צילום: אלכס גמבורג)
מוקדם יותר במרכז ירושלים, מספר יהודים תקפו שלושה עובדי תברואה ערבים. כוחות המשטרה שהוזעקו לרחוב בן סירא עצרו חשוד אחד בתקיפה, כשברשותו אותרה סכין. הוא הועבר לחקירה ונערכות סריקות אחר מעורבים נוספים. האירוע הוא אחד מכמה שאירעו בימים האחרונים והמתוחים בבירה.
דבר נוסף שהפך לשגרה - צעירים ערבים תוקפים חרדים ומעלים את מעשיהם לטיקטוק. במהלך סוף השבוע למשל צעיר ערבי תיעד את עצמו מטריד בעיר העתיקה מבוגרים חרדים, הוא דחף אחד מהם והתעמת עם אחר. בשיא העימות הקולני בין השניים הנער הערבי נראה סוטר לחרדי וצועק.


5 צפייה בגלריה
תיעוד
תיעוד
מתוך התיעוד שעלה בטיקטוק
התקריות הן חלק מרצף העימותים האלימים הלאומניים בימים האחרונים והמתוחים בבירה. מוקדם יותר הערב כוחות המשטרה פשטו על גמ"ח של חסידות סלונים במסגרת חקירה משטרתית והותקפו באבנים וחפצים. הכוחות משתמשים ברימוני הלם לפזר את מאות המפגינים. אתמול, באירוע נוסף, פיזרה המשטרה מאות מפגינים ערבים שהתעמתו איתה באזור שער שכם והרחובות הסמוכים. חלק מהמפגינים יידו אבנים לעבר השוטרים וירו זיקוקים.
במקביל לעימותים בירושלים, ביומיים האחרונים התקבלו דיווחים מהמשטרה גם על תקריות במעבר קלנדיה. כ-100 פלסטינים יידו בקבוקי תבערה ואבנים וירו זיקוקים לעבר שוטרי משמר הגבול, שהשיבו באמצעים לפיזור הפגנות. במשטרה מעריכים כי מדובר בזליגה של האירועים האלימים בירושלים לשטחי יהודה ושומרון. גם בחברון דווח על עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון.
בצה"ל מעריכים כי לאירועים בבירה תהיה השפעה מכרעת על המשך הירי מרצועת עזה ואף על הפרות סדר ביהודה ושומרון. ברצועת עזה קיימו תהלוכות תמיכה בפלסטינים בירושלים.