נשיא קזחסטן קסים-ג'ומרט טוקאייב האשים היום (ב') את המפגינים בארצו בניסיון הפיכה, במחאה האלימה ביותר מאז נפילת ברית המועצות, והרשויות טענו כי "איסלאמיסטים קיצוניים" היו בין אלה שתקפו את כוחות הביטחון ואת מבני השלטון בשבוע שעבר. בדיון וירטואלי של ארגון האמנה לביטחון משותף (CSTO), ברית צבאית בהנהגת רוסיה, אמר טוקאייב כי הסדר הושב, אך המצוד אחר "טרוריסטים" נמשך.

"גל של אי שקט פרץ במסווה של מחאות ספונטניות. התברר שהמטרה העיקרית הייתה לערער את הסדר החוקתי ולתפוס את השלטון. אנחנו מדברים על ניסיון הפיכה", אמר טוקאייב. לדבריו, המוחים התמקדו בעיקר באלמטי, העיר הגדולה במדינה. "נפילת העיר הזו הייתה סוללת את הדרך להשתלטות על הדרום המאוכלס בצפיפות, ולאחר מכן על עיר הבירה ועל המדינה כולה".
הנשיא אמר ש-16 אנשי כוחות הביטחון נהרגו במהומות ויותר מ-1,300 נפצעו. טוקאייב אמר עוד כי מספר האזרחים שנהרגו עדיין בבדיקה, וציין כי "הרשויות לא ניהלו ולא ינהלו מלחמה נגד האזרחים. הרשויות לעולם לא יירו על מפגינים שלווים".
12 צפייה בגלריה
קזחסטן נורסולטן אסטנה כוחות ביטחון חיילים צבא מחאה
קזחסטן נורסולטן אסטנה כוחות ביטחון חיילים צבא מחאה
"הרשויות לא ניהלו ולא ינהלו מלחמה נגד האזרחים". חיילים בבירה נורסולטן
(צילום: EPA)
12 צפייה בגלריה
קזחסטן שימקנט כוחות ביטחון חיילים ליד בניין ממשלתי
קזחסטן שימקנט כוחות ביטחון חיילים ליד בניין ממשלתי
כוחות ביטחון שומרים על בניין ממשלתי בשימקנט
(צילום: EPA)
12 צפייה בגלריה
נשיא קזחסטן קסים ג'ומרט טוקאייב
נשיא קזחסטן קסים ג'ומרט טוקאייב
נשיא קזחסטן טוקאייב
(צילום: KAZAKHSTAN PRESIDENTIAL PRESS OFFICE / AFP)
טוקאייב הוסיף כי מבצע "לוחמה בטרור" רחב היקף יסתיים בקרוב יחד עם "כוח שמירת שלום" שנשלח לארצו ומונה 2,030. הוא הגן על החלטתו להזמין חיילים בהנהגת רוסיה למדינה, ואמר כי הספקות לגבי הלגיטימיות של אותה משימה נובעים מחוסר מידע. "קזחסטן תספק בקרוב הוכחה לקהילה הבינלאומית על מה שקרה", הוא אמר.
היום קשרו הרשויות לראשונה בין המחאה האלימה לבין "חברים בארגונים איסלאמיסטיים". בהצהרה של משרד החוץ נאמר כי "כפי שהראו האירועים באלמטי ובכמה אזורים אחרים במדינה, קזחסטן הייתה נתונה לתוקפנות על ידי קבוצות טרור חמושות ומתואמות היטב שאומנו בחו"ל. על פי נתונים ראשוניים, התוקפים כוללים אנשים בעלי ניסיון לחימה צבאי בשורות קבוצות איסלאמיסטיות קיצוניות". בהצהרה לא צוין שמו של ארגון ספציפי.
12 צפייה בגלריה
פרחים ב שגרירות קזחסטן ב מוסקבה לזכר ההרוגים ב מהומות מחאה
פרחים ב שגרירות קזחסטן ב מוסקבה לזכר ההרוגים ב מהומות מחאה
164 הרוגים במהומות. פרחים לזכר הקורבנות בשגרירות קזחסטן במוסקבה
(צילום: EPA)
השלטונות בקזחסטן הודיעו היום כי 7,939 בני אדם נעצרו בהפגנות ברחבי המדינה. הוועדה לביטחון לאומי, הסוכנות למודיעין וללוחמה בטרור של קזחסטן, מסרה כי המצב במדינה "התייצב ונמצא בשליטה".
הרשויות הכריזו על יום אבל היום לזכר עשרות הקורבנות. לפי משרד הבריאות במדינה, 164 בני אדם נהרגו במחאה חסרת התקדים, בהם שלושה ילדים. לא צוין אם ההרוגים הם אזרחים כולם, או שבמניין נכללים גם אנשי כוחות הביטחון. אחד ההרוגים הוא צעיר ישראלי שלפי מכריו לא לקח חלק במחאה.

12 צפייה בגלריה
מהומות קזחסטן
מהומות קזחסטן
מהומות בקזחסטן. 7,939 בני אדם נעצרו בהפגנות ברחבי המדינה
(צילום: AP)
מחאת ההמונים שהוציאה עשרות אלפי בני אדם לרחובות היא הגדולה ביותר – והקטלנית ביותר – שפקדה את קזחסטן מאז צאתה לעצמאות בעקבות התפרקות ברית המועצות. הסיבה המיידית לפרוץ המחאה ביום ראשון בשבוע שעבר הייתה זינוק במחירי הדלק, אך היא התפשטה במהרה מאזורי הפריפריה במערב המדינה אל עבר הערים הגדולות, בראשן אלמטי, ומה שהחל כמחאה כלכלית הפך עד מהרה להתקוממות פוליטית נרחבת יותר, הכוללת דרישות לחיסול העוני והשחיתות, להחלפת השלטון ולדמוקרטיזציה של המדינה.
קזחסטן, ששוכנת במרכז אסיה, היא מדינה ענקית: היא מדורגת עשירית בעולם בשטחה, ששווה לשטח מערב אירופה כולו. אוכלוסייתה מונה 19 מיליון בני אדם, שכ-70% מהם מוסלמים וכ-26% נוצרים. היא חולשת על עתודות עצומות של נפט, גז טבעי, אורניום ומתכות יקרות. המשאבים האלה אפשרו לה לטפח מעמד ביניים רחב ולהצמיח קבוצה של אילי-הון בעלי עושר עצום, אבל רבים מתושביה הפשוטים מתמודדים עם קשיים כלכליים עמוקים. השכר הממוצע בקזחסטן עומד על פחות מ-600 דולר לחודש, והשחיתות במערכת השלטונית והבנקאית בה נרחבת.
12 צפייה בגלריה
נשיא קזחסטן נורסולטן נזרבייב
נשיא קזחסטן נורסולטן נזרבייב
הנשיא לשעבר נזרבייב
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
הופל פסל נשיא קזחסטן לשעבר נורסולטן נזרבייב בעיר טלדיקורגן
הופל פסל נשיא קזחסטן לשעבר נורסולטן נזרבייב בעיר טלדיקורגן
פסל של נרזבייב שהופל במהלך המחאה. המפגינים צעקו: "לך מכאן, איש זקן!"
מאז צאתה לעצמאות ב-1991 ועד לשנת 2019 – במשך 28 שנה – שלט בקזחסטן הנשיא הכול-יכול כמעט נורסולטן נזרבייב. תחת שלטון הברזל שלו קזחסטן נהנתה אמנם מיציבות, אך האופוזיציה במדינה דוכאה בחריפות, וכל ניסיון מחאה נגד המשטר הושתק במהרה – לא פעם במחיר דמים כבד. נזרבייב נהנה מפולחן אישיות הולך וגדל, ברחבי קזחסטן הוצבו פסלים בדמותו ושלטי חוצות הנושאים את פניו, ולפני פרישתו מהנשיאות שונה שמה של עיר הבירה אסטנה לנורסולטן, כך שתנציח אותו.
ב-2019 התמנה לנשיא קזחסטן טוקאייב, שסומן על ידי נזרבייב כיורשו בטרם פינה את הכיסא. נזרבייב עצמו מונה ליו"ר מועצת הביטחון של קזחסטן ול"מנהיג האומה", תואר כבוד נצחי שהקנה לו בין השאר חסינות מהעמדה לדין. מתפקידו החדש המשיך להפעיל את השפעתו, והוא נחשב בעיני רבים כמי שמאחורי הקלעים עדיין שולט בפועל במדינה. רבים מהמפגינים הפנו את תסכולם אל עבר נזרבייב, ובמהלך ההפגנות נשמעה לעתים קרובות הקריאה "לך מכאן, איש זקן!", שכוונה לנשיא לשעבר בן ה-81. מפגינים נראו גם מפילים פסלים בדמותו, בין השאר בעיר טלדיקורגן.