עדות דרמטית במשפטו החוזר של רומן זדורוב: ד"ר ערן הרצוג, הרופא שכתב את תעודת הפטירה של תאיר ראדה ז"ל, טען כי שעות רבות לאחר הרצח עדיין נוצרו כתמי דם תחת הגופה, לאחר שהוזזה. בחקירה הנגדית שנערכה הבוקר (רביעי) בבית המשפט המחוזי נצרת אמר הרופא כי שלולית הדם הייתה מתחת לצווארה בלבד. הרופא עומת עם תמונות מהשלב שבו בדק את הגופה שבהן לא נראית שלולית דם, ועמד על דעתו, אם כי שינה את הביטוי "שלולית דם" ואמר כי הדם "נקווה" תחת צווארה.
3 צפייה בגלריה
רומן זדורוב בדיון בבית המשפט המחוזי בנצרת
רומן זדורוב בדיון בבית המשפט המחוזי בנצרת
רומן זדורוב בבית המשפט המחוזי בנצרת, היום
(צילום: שרון צור)
העדות ניתנה בעקבות השאלה מתי טפטפה טיפת הדם על עקבת הנעל שהייתה על מכסה האסלה, שאלה מהותית שהייתה אחת העילות למשפט החוזר. דברי הרופא משמעותיים כעת מאחר שנשמעו היום לראשונה למרות 15 השנים שחלפו וההליכים הרבים שהיו מאז הרצח. ד"ר הרצוג לא העיד במשפט הראשון, אז הוגשה רק תעודת הפטירה. אב בית הדין, אשר קולה, חידד את הנקודה וציין כי הנתון על שפך הדם, לא הוצג גם בפני השופט העליון חנן מלצר, בעת שקבע כי יש צורך במשפט החוזר. במהלך העדות התברר כי אשתו של הרופא, שהיא רופאה בעצמה, הייתה איתו במתחם השירותים. מדובר בפרט מידע שלא עלה במהלך השנים - ולא ברור אם נעליה נבדקו להשוואה עם הטביעות בזירה.
3 צפייה בגלריה
דוקטור ערן הרצוג
דוקטור ערן הרצוג
ד"ר ערן הרצוג בבית המשפט
(צילום: שרון צור)
הרצוג עבד כרופא כונן במד"א, והוזעק על מנת למלא את תעודת הפטירה. "התקשרו אליי ואמרו שרוצים הודעת פטירה", תיאר. "חשבתי שזה עניין קצר. כשהגעתי לבית הספר היו עשרות אנשים בחוץ. לא נתנו לי להיכנס לשירותים כי עוד לא הגיעה המעבדה לזיהוי פלילי. חיכיתי הרבה שעות עד שנתנו לי להיכנס". הרצוג סיפר כי ראה את ראדה בתא השירותים, אך לא יכול היה לבדוק אותה במקום. "אמרתי שאני לא יכול לבדוק אותה ככה, כי צריך להשכיב איתה על הרצפה, לבדוק מכל הכיוונים".
הרופא הוסיף כי בסופו של דבר הוצאה גופתה של הילדה מתא השירותים, והושכבה על הרצפה. "יכולתי לבדוק אותה מכל הכיוונים, לקבוע בגסות את סיבת המוות. את זה שהיא מתה, כבר קבעו קודמיי. החתך העיקרי היה בצוואר. היא שכבה בתוך שלולית של דם, רואים את הצוואר שלה משוסף, עמוק ורחב. הזזתי לה את הראש מצד לצד, אבל לא רציתי לעשות בדיקה עמוקה יותר כדי לא לגרום נזק לחקירה. ביקשתי להפוך את הגופה כדי שאוכל לבדוק את אזור הגב. במקום שבו היא שכבה היה דם, והייתי צריך להיזהר ולא לדרוך בדם", העיד.
מאחר שמדובר בסוגייה עקרונית, הקשו השופטים ושאלו אם באותו שלב נזל דם. הרופא השיב כי "אין נזילת דם בשלב הזה, אלא אם כן מזיזים את הגופה, מכוח הכובד. כמו שקרה בפועל". הוא תיאר כי בדק את חזה של הילדה, האזין ללבה כדי לוודא שאין סימני חיים, ואז יצא ממתחם השירותים כדי לכתוב את תעודת הפטירה.
בהמשך התברר כי הרופא לא מילא בתעודת הפטירה את השעה בה ביצע את הבדיקה. הוא ענה כי לא הבחין כלל שיש מקום למלא פרט זה ואמר כי במתחם היו 6-5 אנשים, ושהוא עצמו כלל לא נכנס לתא השירותים בו בוצע הרצח.
3 צפייה בגלריה
ירום הלוי
ירום הלוי
הסנגור ירום הלוי
(צילום: שרון צור)
בחקירה החוזרת שערך הסנגור, עו"ד ירום הלוי עימת את העד עם הסתירות בנוגע לעדותו. הרצוג העריך שהוזעק לזירה בשעות אחר הצהריים המאוחרות, אולם הגופה התגלה רק בסמוך לשעה 19:00. עוד העיד כי בעת הבדיקה הייתה הגופה על הרצפה, שבפועל הייתה על יריעת פלסטיק, ועומת עם התמונות שצולמו בשלב שעליו העיד, שבהן לא נראים כתמי דם.
עדותו של הרצוג מצטרפת לעדות שמסר לפני כשבועיים עד נוסף, יצחק מנשה, אב הבית של בית ספר נופי גולן. מנשה העיד כי בשלב שבו פונתה הגופה, היא הונחה על ספסל בקומה שמתחת לזירת הרצח, בעת ששמואל ראדה ז"ל זיהה את בתו. לאחר שפונתה, העיד, נותר במקום כתם דם.
עם סיום שמיעת העדויות היום, ציין השופט כי קיים חוסר בחומרי החקירה, היות שאנשי זק"א שפינו את הגופה לא אותרו, לא נחקרו ולא מסרו עדות. צוות התביעה מסר לשופט קולה - אדם דתי, תושב רמת הגולן - מספר תמונות שצולמו על ידי התקשורת בעת פינוי הגופה. השופט ניסה לזהות את המפנים, אך ללא הצלחה. ניתן אישור לתביעה לערוך את הבירור ולזהות את אנשי זק"א. מדובר על שני אנשי זק"א שפינו את הגופה ממתחם השירותים אל הספסל שבו נערך זיהוי הגופה, על ידי אביה של תאיר, שמואל ז"ל.
זדורוב עצמו התייחס הבוקר לשאלת ynet על עדויות המדובבים, "ארתור" ייבגני, שנשמעו בדיונים הקודמים, ואמר כי "מדובר באותם שקרים". כמו כן לשאלת השופטים בתחילת הדיון, ענה עו"ד הלוי כי הדיווחים על בקשתו לערוך בדיקות חוזרות לשיערות שנמצאו בידה של ראדה המנוחה, הן "פייק ניוז".