אוקראינה הודיעה היום (חמישי) שהצבא הרוסי הפגיז יותר מ-40 יישובים בחבל דונבאס במזרח, והרס יותר מ-10 בניינים רבי קומות באזור. לטענת קייב הצבא הרוסי תוקף ללא הפסקה את סברודונצק, העיר שנמצאת במוקד הלחימה בדונבאס, ומאלץ את הרשויות לקבור את ההרוגים בקברי אחים.
רוסיה שלחה עשרות אלפי לוחמים למחוזות דונייצק ולוהנסק, שמרכיבים את חבל דונבאס במזרח אוקראינה – מעוז הבדלנים הפרו-רוסים במדינה. הצבא הרוסי תוקף משלושה כיוונים בניסיונותיו לכתר את הכוחות האוקראיניים שנמצאים בעיר סברודונצק במחוז לוהנסק, ובעיר שסמוכה אליה, ליסיצ'נסק, שנמצאת בצד השני של נהר סוורסקי דונץ – הנהר הגדול ביותר במזרח אוקראינה. נפילתן של שתי הערים המכותרות תשלים את הכיבוש הרוסי במחוז לוהנסק.

16 צפייה בגלריה
סברודונצק
סברודונצק
מסתתרים במרתף בית בסברודונצק
(צילום: AFP)
בסברודונצק התגוררו לפני המלחמה יותר מ-100 אלף תושבים. בכיר בשלטון המקומי אמר שכעת נותרו בעיר כ-12,000 תושבים בלבד – רבים מהם מסתתרים במקלטים ובמרתפים של הבתים. לדברי אותו בכיר, העיר נמצאת כבר שבוע וחצי תחת "ירי בלתי פוסק" ול-90% מהבניינים בעיר נגרם נזק.
מושל לוהנסק, סרחי היידאי, אמר שהמשטרה בעיר ליסיצ'נסק נאלצת לקבור את גופות האזרחים בקברי אחים. הוא אמר ש-150 בני אדם נטמנו בקבר אחים באחד מרובעי העיר. המושל ציין שמשפחותיהם של ההרוגים שנטמנו בקברים המוניים יוכלו להעביר את יקיריהן לקבורה רגילה אחרי המלחמה, ושהרשויות מנפיקות תעודות פטירה להרוגים.
16 צפייה בגלריה
נזקי המלחמה בסברודונצק
נזקי המלחמה בסברודונצק
נזקי המלחמה בסברודונצק
(צילום: AFP)
בלשכתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמרו ש-11 בניין רבי קומות נהרסו בסברודונצק ושמונה בניינים נחרבו בליסצ'ינסק כתוצאה מההתקפות הרוסיות. הנשיא זלנסקי ציין שמספרם של הכוחות הרוסיים בכמה אזורים במזרח אוקראינה עולה בהרבה על מספרם של החיילים האוקראינים, ושקייב מנסה ללא הצלחה לסכם על עסקת חילופי שבויים עם מוסקבה.
לטענת בכיר פרו-רוסי בלוהנסק, מספר שבויי המלחמה האוקראינים שנמצאים ב"רפובליקות העממיות" של המורדים הפרו-רוסים, במחוזות דונייצק ולוהנסק (שכאמור מרכיבים את חבל דונבאס) גדל מדי יום. הבכיר אמר לתקשורת הרוסית: "יש הרבה אסירים. עכשיו המספר הכולל באזור הוא בסביבות 8,000. זה הרבה, ומדי יום מגיעים עוד מאות".
16 צפייה בגלריה
נזקי המלחמה בליסיקאנסק
נזקי המלחמה בליסיקאנסק
כביש הרוס בגשר שעובר בין סברודונצק לליסיצ'נסק
(צילום: AFP)
בעדכון של צבא אוקראינה נמסר שהרוסים הפגיזו יותר מ-40 יישובים בדונבאס, והרסו או גרמו נזק ל-47 אתרים אזרחיים – בהם בית ספר ו-38 בתים. "כתוצאה מההפגזות האלה חמישה אזרחים נהרגו ו-12 נפצעו", עדכן הצבא, ואמר שהכוחות האוקראיניים הצליחו להדוף 10 מתקפות רוסיות, והשמידו ארבעה טנקים וארבעה מל"טים רוסיים והרגו 62 "חיילי אויב".
"הכל מתרכז עכשיו בדונבאס", אמר ודים דניסנקו, יועץ במשרד הפנים האוקראיני. הוא ציין שהמצב בשטח מתוח מאוד, וש-25 גדודים טקטיים של רוסיה מנסים לכתר את הלוחמים האוקראינים.
מוסקבה הודיעה היום שמטוסי קרב רוסיים השמידו תחנת רכבת בעיר פוקרובסק במחוז דונייצק, בזמן שבמקום הייתה יחידה גדולה של הצבא האוקראיני – שהגיע לאזור כדי לתגבר את הכוחות. הצבא הרוסי הודיע שבתקיפה נוספת, במחוז מיקולאייב בדרום אוקראינה, נהרגו 15 חיילים אוקראינים ו-15 "מומחים זרים". לפי רוסיה התקיפה הייתה ב"מרכז מודיעין אלקטרוני".
16 צפייה בגלריה
נזקי המלחמה בליסיקאנסק
נזקי המלחמה בליסיקאנסק
בעיר ליסיצ'נסק
(צילום: AFP)
במקביל למערכה בחבל דונבאס מנסה רוסיה לחזק את שליטתה באזורים אחרים שכבשה באוקראינה. אתמול חתם הנשיא ולדימיר פוטין על צו שמאפשר הליך מזורז של הענקת אזרחות רוסית לתושבים במחוזות חרסון וזפוריז'יה, שנכבשו על-ידי רוסיה במלחמה.
רוסיה כבשה באמצע חודש מרץ את מחוז חרסון, שנמצא מצפון לחצי האי קרים - שאותו סיפח מאוקראינה בשנת 2014. היא שולטת על חלקים במחוז זפוריז'יה, שנמצאים צפון-מזרחית לחרסון. גורמים רוסים ופרו-רוסים אמרו ששני המחוזות עשויים להפוך לחלק מרוסיה.
מראט חוסנולין, סגן ראש ממשלת רוסיה, אמר במהלך ביקור בחרסון וזפוריז'יה בשבוע שעבר שהאזור עשוי להיות חלק "מהמשפחה הרוסית שלנו". משרד החוץ האוקראיני מחה על תוכנית הסיפוח ואמר שמדובר בהפרה בוטה של הריבונות האוקראינית ושל החוק ההומניטרי הבינלאומי.
הליך האזרחות המזורז שמציעה רוסיה קיים כיום בשטחים שנמצאים בידי המורדים הפרו-רוסים בדונייצק ובלוהנסק. משנת 2019 הנפיקה מוסקבה 800,000 דרכונים רוסיים לתושבים שם.
16 צפייה בגלריה
דגל הניצחון הסובייטי מתנוסס בעיר חרסון הכבושה 20 במאי אוקראינה מלחמה מול רוסיה
דגל הניצחון הסובייטי מתנוסס בעיר חרסון הכבושה 20 במאי אוקראינה מלחמה מול רוסיה
דגל הניצחון הסובייטי מתנוסס בעיר חרסון הכבושה
(צילום: AFP)

בצעד שמראה על כוונתה של רוסיה לתגבר את כוחותיה באוקראינה ביטל אתמול הפרלמנט במוסקבה את מגבלת הגיל המקסימלי לשירות בצבא. עד כה רוסים בני 18 עד 40, ואזרחים זרים בני 18 עד 30, היו רשאים להתנדב לשירות בצבא הרוסי.
כל הגברים הרוסים בגילאי 18 עד 27 נדרשים לשרת שנה בצבא, אך רבים מצליחים לקבל פטור ולא מתגייסים. בשנים האחרונות הצבא הרוסי תלוי באזרחים שמתנדבים לשרת. רוסיה טענה שרק חיילים שהתנדבו להתגייס נשלחו לאוקראינה, למרות שבתחילת המלחמה דווח על מתגייסים שנשלחו למלחמה במסגרת שירות החובה שלהם.
באתר הפרלמנט הרוסי נכתב שמתגייסים מבוגרים יוכלו להפעיל כלי נשק מדויקים או לשרת בתפקידי הנדסה ורפואה. אנדריי קרטפולוב, ראש ועדת הביטחון בפרלמנט, אמר שהצעד יקל על צירוף אנשים בעלי כישורים נדרשים לצבא הרוסי. בהתייחסות למהלך אמר נשיא אוקראינה זלנסקי: "כבר אין להם מספיק גברים צעירים, אבל עדיין יש להם את הרצון להילחם. עדיין ייקח זמן למחוץ את הרצון הזה". לפי ההערכות במערב, מתחילת המלחמה נהרגו לפחות 15,000 לוחמים רוסים.
16 צפייה בגלריה
נאום ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בפני פרלמנט של אוקראינה בנוכחות הנשיא וולודימיר זלנסקי
נאום ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בפני פרלמנט של אוקראינה בנוכחות הנשיא וולודימיר זלנסקי
זלנסקי. "אין לרוסים מספיק גברים צעירים, אבל יש להם את הרצון להילחם"
(צילום: רויטרס)
בשבועות שקדמו לפלישה הרוסית ריכז פוטין כ-150 אלף חיילים סמוך לגבולותיה של אוקראינה. לפני כשבועיים ציינו במודיעין הבריטי כי בסך הכול שליש מכלל הכוחות שריכז פוטין לפני הפלישה לאוקראינה, כלומר כ-50,000, נפגעו בשלושת החודשים האחרונים – נהרגו או נפצעו.
אתמול, לראשונה מתחילת המלחמה, ביקר פוטין חיילים רוסים שנפצעו באוקראינה. פוטין אמר שהחיילים שאותם ביקר בבית החולים במוסקבה הם גיבורים, והוסיף: "הם אנשים שמסכנים את בריאותם ואת חייהם למען האנשים והילדים בדונבאס, למען רוסיה". פוטין אמר לאחד הלוחמים שנפצע במלחמה שבנו התינוק "יהיה גאה באביו".
16 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקר חיילים ב בית חולים במוסקבה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקר חיילים ב בית חולים במוסקבה
פוטין מבקר חיילים בבית החולים במוסקבה
(צילום: EPA)
בצל העובדה שהמלחמה הולכת ונגררת, ונכנסה היום כבר לחודש הרביעי שלה מבלי שסוף נראה באופק, בעולם מפנים בימים האחרונים תשומת לב רבה יותר לחשש ממשבר מזון עולמי שעלול להגיע בעקבות המצור הימי שמטילה רוסיה על אוקראינה. רוסיה ואוקראינה אחראיות יחדיו לכשליש מייצוא החיטה והשעורה בעולם, ואוקראינה היא ספקית ענקית גם של תירס ומובילה עולמית בייצור של שמן חמניות, המשמש לעיבוד מזון. כעת המלחמה עלולה להביא לירידה באספקת מוצרי המזון האלה ממש בשעה שהמחירים הם הגבוהים ביותר מאז 2011. נוסף על כך, תוכנית המזון של האו"ם, שמסייעת במאבק בחוסר ביטחון תזונתי ברחבי תבל, רוכשת חצי מכלל החיטה שלה מאוקראינה – והזהירה מהשלכות חמורות במקרה שבו הנמלים האוקראיניים ימשיכו להיות חסומים. במחסני התבואה של אוקראינה ממתינים כעת 25 מיליון טונות של דגנים ותבואה.
סוכנות הידיעות אינטרפקס דיווחה שרוסיה מציעה לספק "מסדרון הומניטרי" לספינות אוקראיניות שיעבירו מזון מנמלים בים השחור – בתמורה להסרת סנקציות שהוטלו על מוסקבה. אוקראינה זעמה והאשימה את רוסיה ב"סחיטה". שרת החוץ של בריטניה, ליז טראס, אמרה שהיא מזועזעת מהשימוש של פוטין ברעב ובמחסור במזון במדינות העניות ברחבי העולם. "אנחנו פשוט לא יכולים לתת לזה לקרות. פוטין צריך להסיר את המצור על התבואה האוקראינית".