ביומה האחרון של 2021 נפצעו שלושה לוחמי מג"ב ויס"מ בפינוי מאחז לא חוקי ליד יצהר. בסרטון מהפינוי אפשר לראות אותם, במיטב הציוד שיש למשטרת ישראל להציע, נסוגים לאט מול כמה מתנחלים חמושים בסמארטפונים. בשנים האחרונות ראינו תיעוד של שוטרים נכנסים חזיתית בחרדים, בפלסטינים, בעיתונאים, בקשישה ששתתה קפה בלי מסכה. למשטרה אין בעיה בהפעלת כוח, לעתים קרובות מוגזמת. אבל לא כאן. לא מול כמה צעירים עם טלפון סלולרי ופה מלוכלך. אפילו לא כשהשליכו אבנים והבעירו צמיגים. כאן ידעו השוטרים שלא יהיה להם גב.
הם צדקו. דוברות המשטרה לא שלחה את הפצועים הללו להתראיין, ולא נראה שהוטרדה שנתו של מי מהעיתונאים. פוליטיקאים שבנו קריירות על "לעמוד לצד כוחות הביטחון" הצליחו להחמיץ את הסיפור הזה, ואף מנחה טלוויזיה לא עימת אותם איתו. שרים שעיגנו בחקיקה מאסר של עשר שנים למיידי אבנים לא ראו לנכון לתבוע את אכיפת הענישה שטרחו לחוקק.
מה שכן, הרמטכ"ל אביב כוכבי גינה את האלימות. גם גורמים בצה"ל הודיעו, בדחילו ורחימו, שהם "מצפים מראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון לגלות אחריות ולגנות את האלימות". ללמדכם שגם במטכ"ל יודעים שאם בכוונתם להיאבק בטרור היהודי, הם ימצא את עצמם בודדים במערכה. האם באמת הציפיות שלנו מהצבא ביחס לאלימות יהודית הן כה נמוכות עד שמחווה אבסורדית ותמוהה כמו גינוי מהרמטכ"ל עוברת בציבור בדממת השלמה?
רק בהזיה מוחלטת יכול הרמטכ"ל לגנות תקיפה של כוחות הביטחון בזמן שחייליו מלווים את אותם מתנחלים לפוגרום בכפר הסמוך. כשהחיילים יחזרו הביתה, הם ילמדו לשתוק, כמו מפקדם
איש אינו זקוק לגינויים מהרמטכ"ל. הוא לא פרשן, הוא לא פוליטיקאי ולא מתבונן מהיציע. בשטחים חל החוק הצבאי, שהוא מופקד עליו; תחת פיקודו מתעלם המינהל האזרחי מיותר מ-140 מאחזים בלתי מורשים; ברשותו הם גדלים, מאובטחים, מחוברים לחשמל ומים; ברשותו ממשיכים חיילי צה"ל ללוות מתנחלים אלימים בדרכם לעוד פוגרום במופקרה או בצוריף. אבל מה אתם רוצים, הרמטכ"ל גינה. אין מה לראות כאן.
למתנחלים שתקפו את שוטרי מג"ב ליד יצהר יש גב פוליטי. יש להם נציגים שיודעים להפנות מבט כשהם משחיתים מצבות, מענים אדם או יורים בו למוות. בכך אין קושי, הרי מדובר בפלסטינים. אבל הם למדו גם איך לעבור נושא כשמתנחלים מציתים ג'יפ צבאי, מכים שוטרים ומיידים אבנים על חיילים.
1 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
הרמטכ"ל אביב כוכבי. תודה שגינית
(צילום: מוטי קמחי)
לאחרונה איים ח"כ ניר אורבך על שלמות הקואליציה אם מישהו יטפל במתנחלים שפגעו בכוחות הביטחון. הם האלקטורט של ימינה, הסביר. איש לא טרח אפילו לפהק. החיילים הם הילדים של כולנו עד לרגע שבו הם עוצרים מתנחל. החיילים יודעים את זה. המסר מובן גם בפיקוד העליון.
וזו הסיבה שדובר צה"ל לא שולח חיילים להתראיין מבית החולים אחרי פינויים אלימים של מאחזים. בבחינת תחטפו מכות ותסתמו את הפה. כנ"ל כאמור גם לגבי דוברות המשטרה. לכן גם נדירים כל כך תיעודים של התקיפות הללו, למרות מצלמות הגוף וחרף הנוהל כשמדובר באוכלוסיות אחרות, מאותרגות פחות. וכך או כך, נראה שבתקשורת ממילא אין ביקוש. הגב לכוחות הביטחון עוצר ביצהר ובחומש.
אבנר גבריהו שוברים שתיקהאבנר גבריהוצילום: קיקה קירשנבאום
חיילי חובה לא יכולים להתפטר, אבל לכוכבי ולפיקוד העליון אין את התירוץ הזה. אם אלימות מתנחלים מגונה בעיניכם, טפלו בה. ואם אין לכם את התמיכה הראויה, עמדו ואמרו זאת לציבור. בקולכם. קיבלתם אחריות על חייהם של אנשים, חלקם הפקודים שלכם, חלקם סתם אתרע מזלם לחיות כפלסטינים בשטח שעליו אתם ממונים.
רק בהזיה מוחלטת יכול הרמטכ"ל לגנות תקיפה אלימה של כוחות הביטחון בזמן שחייליו מלווים את אותם מתנחלים לפוגרום בכפר הסמוך. כשהחיילים הללו יחזרו הביתה, הם ילמדו לסתום את הפה, כמו מפקדם. כי אנחנו חולים עליהם. הם הילדים של כולנו. אבל יש דברים שאף אחד לא רוצה לשמוע.
  • אבנר גבריהו הוא מנכ"ל ארגון שוברים שתיקה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com
פורסם לראשונה: 06:34, 16.01.22