איראן ביקשה מרוסיה לקבל מערכות הגנה אווירית מתקדמות מדגם S-400, שהעברתן תביא לצמצום חלון הזמן הישראלי לתקיפה אפשרית נגד מתקני הגרעין של טהרן. כך אמרו הערב (חמישי) כמה גורמים המעורים בפרטים ל"בלומברג". לפי הדיווח, גורמים המעורים בדיונים בין ישראל לארה"ב, העריכו שאם איראן תקבל מערכות S-400 – זה יכול לקרב את ההחלטה על תקיפה אפשרית - לאור הקושי שייצרו מערכות כאלה לתקוף באיראן.
2 צפייה בגלריה
מערכת ה-s400 הגיעה הבוקר לטורקיה מבסיס ברוסיה
מערכת ה-s400 הגיעה הבוקר לטורקיה מבסיס ברוסיה
מערכות S-400
(צילום: EPA)
רוסיה עדיין לא קיבלה החלטה, אבל הצדדים התקרבו לאחרונה בעקבות הסיוע האיראני למוסקבה אחרי הפלישה לאוקראינה. לפי בלומברג, מערכות S-400 יוכלו להיות פעילות באיראן תוך פחות משנתיים.
במקביל, בכיר ישראלי ובכיר אמריקני לשעבר אמרו לבלומברג שלהערכתם, עד סוף 2023 לאיראן יהיה מספיק אורניום מועשר לרמה של 60% כדי שתוכל להעשיר אותו ל-90% עבור עשר פצצות גרעין.
מערכות S-400, לפי בלומברג, יכולות לפגוע במטרות במרחב של 250 קילומטר - וליצור "אזור אדום למטוסים שטסים בגובה גבוה".
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בשבוע שעבר לאפשרות של תקיפה באיראן ואמר כי "ככל שמחכים יותר, כך זה נהיה קשה יותר". נתניהו הוסיף כי "חיכינו הרבה מאוד זמן. אעשה כל שביכולתי כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני".
2 צפייה בגלריה
תמונות השנה 2022 מל"ט איראני בשירות צבא רוסיה מגיח ל תקיפה ב קייב
תמונות השנה 2022 מל"ט איראני בשירות צבא רוסיה מגיח ל תקיפה ב קייב
מל"ט איראני בשירות צבא רוסיה מגיח לתקיפה בקייב
(צילום: AFP)
בדצמבר האחרון הזהיר ראש ה-CIA וויליאם ברנס מהסכנה הטמונה בברית של איראן ורוסיה לבעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון. "אני די מודאג", אמר ברנס. "מבחינה היסטורית יש המון אי-אמון בין הרוסים לאיראנים, אבל כעת הם צריכים אחד את השני. ומה שמתגבש כעת הוא לכל הפחות הניצנים של שותפות ביטחונית מלאה בין רוסיה לאיראן, שבמסגרתה האיראנים מספקים לרוסים מל"טים – שהורגים אזרחים אוקראינים – והרוסים מתחילים לבחון דרכים כיצד לסייע, טכנית וטכנולוגית, לאיראנים – וזה מהווה איום אמיתי לאלו הנמצאים בסביבת איראן, לרבים מהידידים ובעלי הברית שלנו בשכונה שבה היא נמצאת".
בארה"ב הזהירו שהידוק מערכת היחסים בין איראן לרוסיה מביא להזרמה של כלי נשק ומומחים צבאיים גם לצד השני, אל טהרן. בין היתר, החשש הוא שרוסיה תספק לה ציוד צבאי מתקדם, לרבות מסוקים ומערכות הגנה אווירית. בנוסף, טייסים איראנים כבר התאמנו ברוסיה על הטסת מטוסי קרב סוחוי מדגם SU-35, וייתכן שאיראן תקבל את המטוסים הללו כבר השנה. לאיראן, נזכיר, מטוסי קרב מיושנים ביותר בשל הסנקציות המערביות המוטלות עליה, ומטוסים רוסיים מתקדמים שכאלו יאפשרו לה לחדש את הצי שלה.